van der Horst

Formule E heeft Gen3 Evo voorgesteld

David Coulthard test de Gen3 Evo
David Coulthard test de Gen3 Evo
Vorig weekend tijdens de Monaco E-Prix werd ook de nieuwe Gen3 Evo voorgesteld. Deze wagen zal eind dit jaar zijn intrede maken en dat voor de komende twee jaren. Zo zou de nieuwe bolide sneller optrekken, lichter worden en vooral all-wheel drive krijgen.
  • LTF
Eigenlijk komt de Gen3 Evo voort uit de wagen waar Jake Hughes vorig jaar nog het indoor snelheidsrecord mee verbeterde in de Londen ExCel Arena, de Gen Beta. Van die wagen zouden stukken van gebruiktt zijn. Het gevolg is dat deze wagen sneller zou acceleren - van 0 naar 100 km/u in 1,86 seconden -; maar men heeft ook de focus gelegd op meer grip. Enerzijds zal er een nieuwe band ontwikkeld worden door Hankook, maar de voornaamste vernieuwing is dat All-Wheel Drive toegevoegd wordt.

Deze komt er door toevoeging van een vooraandrijving, geleverd door het Amerikaanse FPK. Die zorgt ervoor dat de wagen, in combinatie met de nieuwe band tussen de één en anderhalve seconde sneller zal zijn op verschillende circuits. Zo zou deze nieuwe wagen twee seconden sneller zijn tijdens de kwalificaties van de Monaco e-Prix. Nog een belangrijke update is dat de voorvleugel sterker wordt. De laatste races zijn er daarvan veel gesneuveld, waardoor de race van de meesten tover was. Zie maar naar bijvoorbeeld Jake Dennis afgelopen weekend. Daarnaast zal dit ook de weerstand verbeteren.

Hiermee kennen we het strijdwapen voor seizoen elf, maar stilzitten doet men niet. Men is ondertussen al even bezig met de nieuwe Gen4-bolide, wat echt een parel zou moeten worden volgens de grote baas van Formule E, Jeff Dodds. Men heeft twee jaar de tijd om dit te realiseren.

Foto: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op dinsdag 30 april 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons