van der Horst

Kenotek Ypres Rally: Nabeschouwing J-Motorsport

Volgens de meeste deelnemers was deze editie 2016 van de Kenotek Ypres Rally een van de moeilijkste die ze ooit reden. Voor J-Motorsport was de balans erg positief, want de drie DS 3 R5's haalden de finish.
De kopman van het team in de Westhoek, Kevin Demaerschalk, was gelukkig, maar ook gefrustreerd dat hij tevreden moest zijn met een 9de plaats:
"Ik had voor de start gezegd dat het vermijden van een foutje of een lekke band de sleutel tot succes is in Ieper. En op de allereerste proef was het al prijs. Ik weet niet precies waar ik lek reed. Er waren drie opeenvolgende koorden naar rechts. Het moet in één van die bochten gebeurd zijn, maar ik weet het niet precies. Nadat we ongeveer 3'40" verloren, kon ik niet meer het risico nemen van de baan te gaan. Ik probeerde competitief te zijn, maar wel met een zekere veiligheidsmarge onder de voet. Ik heb ook verschillende afstellingen geprobeerd. Ik denk dat we wel goede tijden gedraaid hebben, rekening houdend met de context. Het is moeilijk om net onder de limiet te rijden. Wanneer je op safe rijdt, dan verlies je makkelijk tijd. Dat gebeurde echter niet. Ik ben blij dat ik zelfs een 4de tijd algemeen kon rijden. En vooral dat ik veel kilometers kon maken. De finish halen in Ieper geeft altijd veel voldoening. Zeker omdat de omstandigheden dit jaar heel moeilijk waren. De wegen waren bijzonder glad en de grip was heel wisselvallig. De DS 3 functioneerde uitstekend. Ik heb geen enkel probleem gekend. Zonder die lekke band was een plaats in de Top 5 zeker haalbaar. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd om te bewijzen tot wat we in staat zijn."

Yves Bruneel, die aan de start stond met een DS 3 R5 zonder 'Evo"-kit, was eveneens tevreden:
"Ik hoopte op een plaats in de top 15 en ik ben precies 15de. Het doel is bereikt. Naarmate de wedstrijd vorderde, voelde ik me beter aan het stuur van de DS 3, die toch een zekere aanpassingsperiode vraagt. Alles moet heel precies zijn aan het stuur. Ik heb me geamuseerd en dat is het belangrijkste."

Jourdan Serderidis wil liever genieten van het globale resultaat van zijn team dan te spreken over zijn eigen wedstrijd:
"Ik begon aan de wedstrijd met afstellingen die niet zo goed waren voor de omstandigheden. Het ging beter in de tweede ronde. Ik viel wat meer aan, maar daardoor ging ik van de baan. De toeschouwers hadden 6 minuten nodig om ons weer op de baan te krijgen. Zaterdagochtend voegde men voor ons in de startorde een aantal teams in die vrijdag moesten opgeven. Onder hen ook een aantal deelnemers met kleine wagens. Dat stelde me enorm teleur en ik was niet meer gemotiveerd. Ik had niet meer de vechtlust. Gelukkig heb ik me wat herpakt in de tweede helft van de dag. Maar, zonder te presteren zoals ik voorzien had. Het belangrijkste is dat onze drie wagens probleemloos de finish hebben gehaald. Ze hebben hun betrouwbaarheid bewezen en dat is belangrijk voor de rest van het seizoen."

Een seizoen dat volgend weekend voor J-Motorsport al verder gaat.
"We zullen de Rally van Polen afwerken met de jonge Zweed Emil Bergkvist," vertelt Frédéric Miclotte, mede-eigenaar van J-Motorsport. "We hebben een vierde wagen voor Emil gebouwd. Daarmee zal hij zijn kansen verdedigen in WRC2 en in de Challenge Citroën. Hij zou moeten schitteren in Mikolajki op de erg snelle, maar ook bochtige, zanderige en verraderlijke proeven. In elk geval is hij uitermate gemotiveerd..."

J-Motorsport Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rally Championship op dinsdag 28 juni 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kenotek Ypres Rally.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons