van der Horst

Belcar Historic Cup: Luc Branckaerts en de familie Kuijl eerste leiders in respectievelijke Klassen

BHC-Eerste start van seizoen 2024
BHC-Eerste start van seizoen 2024
Het seizoen 2024 van de Belcar Historic Cup werd afgelopen weekend op gang geschoten. In tegenstelling tot andere seizoenen ditmaal niet op Circuit Zolder, maar in Francorchamps in het kader van de Spa Summer Classic. Van ‘Summer’ was amper sprake met 12° als maximum temperatuur afgelopen weekend. Maar dat kon de pret niet derven binnen de Belcar Historic Cup dat opnieuw kwantitatief en kwalitatief goed scoorde met 52 wagens op de startgrid. Er waren 62 wagens ingeschreven waarvan er uiteindelijk 52 effectief aan de start kwamen. Erik Qvick was met zijn BMW 320 E36 STW de snelste tijdens de kwalificatie terwijl Luc Branckaerts (Corvette C4) en Wim Kuijl (Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth) elk een race wonnen. Op Dieter Kuijl na wist geen van de titelverdedigers een race te winnen binnen hun respectievelijke platformen.
De Audi 80 STW (Bouillon) en de BMW 635csi Gr. 2 (Vannieuwenborgh)
De Audi 80 STW (Bouillon) en de BMW 635csi Gr. 2 (Vannieuwenborgh)
Het was lang wachten op de eerste race van het seizoen, maar dat was het waard. Er waren enkele primeurs te noteren. Zo was het reikhalzend uitkijken naar de BMW 635 csi Groep2 van Yuri Vannieuwenborgh en de BMW 535i M5 van Evertjan Alders. Twee nieuwe wapens binnen platform 3, beiden voorzien van een zeer krachtige V6 24-klepper in het vooronder. Wagens die we in de toekomst zeker vooraan moeten terug vinden.


Yuri Vannieuwenborgh - BMW 635csi
Yuri Vannieuwenborgh - BMW 635csi
Het exemplaar van Vannieuwenborgh komt uit de ateliers van Qvick Motors en reed probleemloos zijn eerste meters op circuit. Voor Yuri is het nog een beetje wennen aan de kracht van zijn nieuwe speeltje, maar met een voorlopige vierde plaats in de tussenstand van platform 3 zal de West-Vlaming zeker tevreden zijn. De BMW 535i M5 van Evertjan Alders uit de Atrex ateliers daarentegen was nog niet volledig klaar. De stabilo’s ontbraken nog waardoor de wagen een onderstuurd karakter had. Meer dan waarschijnlijk was dit ook de aanleiding van de klapband op het rechte stuk richting Raidillon in race 2. 

BMW 535 M5 24v - Evertjan Alders
BMW 535 M5 24v - Evertjan Alders
“We bekijken afgelopen weekend als een grote testsessie en weten waar we nog aan moeten werken. De motor ging in ieder geval als een raket. Dit weekend kwam voor ons net iets te vroeg. We konden niet testen”, aldus Atrex-rijder Evertjan Alders.

Ook de Audi 80 Quattro Competition STW van François Bouillon is na enkele seizoenen van bloed, zweet en tranen eindelijk klaar en is een bolide waarmee we in de toekomst moeten rekening houden. De ex Ben Thaens BMW 325i is na een omweg nu in handen van Sidney Dieleman en vormt nu concurrentie met vader Peter Dieleman met een identieke, maar minder krachtige BMW 325i. Ook Dieter Kuijl rijdt met een andere wagen. De Ford Capri 2600 RS Weslake werd geruild voor een RS 3100 GAA Cosworth en is dus een pak sneller geworden.     

Erik Qvick snelst tijdens de kwalificatie
Van Rompuy-Qvick - BMW E36 STW
Van Rompuy-Qvick - BMW E36 STW
Regerend kampioen Platform 4, Erik Qvick parkeerde de BMW E36 STW van VR Racing op de pole. Maar ploegmaat Dirk Van Rompuy was door omstandigheden niet aanwezig op de briefing en de kwalificatie. Van Rompuy zou wel de eerste race rijden, waardoor de wagen verhuisde naar de achterste gelederen op de startgrid. Zodoende erfde de Corvette C4 van Luc Branckaerts de pole en kreeg de snelle Nederlander Batenburg in diens BMW E30 M3 naast zich op de startgrid. Achter dit tweetal vonden we de supersnelle Porsche van de Duitser Michaël Wittke en de BMW E36 2.5 van Tim Kuijl. Jan Van Elderen (Sierra Cosworth), Dieter Kuijl (Ford Capri Cosworth), Luc Moortgat (Porsche 964), Erik Bruynoghe (Porsche 911), Fred Krab (BMW M3 E30) en Ben Thaens (BMW 325 i E36) sloten de top tien af.

De Porsche RSR van de Duitser Wittke
De Porsche RSR van de Duitser Wittke
Mede door twee neutralisaties tijdens de kwalificatie reden een negental wagens geen chrono en moesten achteraan starten voor race 1. Ook de Ford Capri Cosworth van Wim Kuijl verhuisde naar achter omdat hij geen kwalificatie reed door technische problemen. Idem voor Ilaria Stalliviere, vader en zoon Mahieu, Bas van Elderen, enz. De poles in de respectievelijke platformen waren er zodoende voor Van Elderen (1), Wittke (2), Branckaerts (3) en Tim Kuijl (4). Later en na de eerste race zou de Duitser Wittke met zijn snelle Porsche richting de gastklasse verhuizen.

Race 1: Luc Branckaerts eerste winnaar van het seizoen.
Eerste podium platformen 1 & 2
Eerste podium platformen 1 & 2
Eerste podium platformen 3 & 4
Eerste podium platformen 3 & 4
Er lag tijdens de eerste manche geen maat op de Corvette C4 van de ex wielerprof Luc Branckaerts. Tim Kuijl deed met zijn BMW E46 een moedige poging tijdens de start, maar de krachtige V8 ontbond al zijn duivels en pakte de koppositie. Achter de Amerikaanse krachtpatser was er een gevecht tussen Tim Kuijl, Erik Bruynoghe, Wittke en Van Elderen voor de ereplaatsen.

Pech voor Erik Bruynoghe in race 1
Pech voor Erik Bruynoghe in race 1
Pechweekend voor Jan Van Elderen
Pechweekend voor Jan Van Elderen
Na 2 ronden verloor Wouter Mahieu de koelvloeistof van zijn Triumph Dolomite Sprint in Blanchimont. Meteen een safety car die vrij lang buiten bleef toen ook de Escort van Roessle stil viel. Met nog 10 minuten op de teller werd het peloton opnieuw los gelaten en kon Branckaerts een gat trekken. Bruynoghe kreeg in derde positie problemen met de schakelbak en moest richting pitlane. Net als Jan Van Elderen (koppeling) die de leiding had in platform 1 en Ben Thaens die een vermeend mankement had, maar opnieuw kon vertrekken. Tim Kuijl moest door een technisch defect van het gas met zijn BMW, maar kon toch de leiding behouden in klasse 4 voor de debuterende Audi 80 Competition STW van François Bouillon en de BMW E36 STW van Dirk Van Rompuy na een mooie remonte.

Knappe ibnhaalrace van Wim Kuijl - Ford Capri RS3100 GAA Cosworth
Knappe ibnhaalrace van Wim Kuijl - Ford Capri RS3100 GAA Cosworth
Een briljante inhaalrace zagen we van Wim Kuijl die met zijn Capri Cosworth nog kon terug vechten tot in het zog van de Corvette. Hij werd tweede en won in platform 2. De Porsches van de Duitser Wittke en Moortgat en de Ford Capri Cosworth van Dieter Kuijl sloten de top 5 af. De winnaars in hun respectievelijke platformen waren Dieter Kuijl (1), Wim Kuijl (2), Branckaerts (3) en Tim Kuijl (4).      


Race 2: Wim Kuijl na stevig duel met Luc Branckaerts 
Wim Kuijl en Luc Branckaerts leverden een zware strijd voor de zege in race 2
Wim Kuijl en Luc Branckaerts leverden een zware strijd voor de zege in race 2
De uitslag van de eerste race was de startgrid van de tweede race. Zodoende stond Branckaerts opnieuw op de pole, geflankeerd door Wim Kuijl terwijl de Porsches van Wittke en Moortgat de tweede startrij bemanden voor Dieter Kuijl, Batenburg, Tim Kuijl, Alders, Krab, Schouten en de rest van het 50-koppig peloton. Enkele snelle jongens die deze keer achteraan moesten aansluiten waren ondermeer Bruynoghe, Verheggen (afwezig in race 1) en Roessle, terwijl de snelste qualifier van het weekend, Erik Qvick moest starten vanuit 15de positie.

Geen twee op rij na pech voor Dieter Kuijl in platform 1
Geen twee op rij na pech voor Dieter Kuijl in platform 1
Wim Kuijl schoot met zijn Capri Cosworth het snelst uit de startblokken met de Corvette van Branckaerts in zijn zog. Beiden zouden een ganse wedstrijd in elkaars buurt blijven en een mooi duel uitvechten. Ook na de safety car die moest uitrukken om de gestrande en debuterende BMW 535 M3 van Evertjan Alders weg te slepen. Ondanks nog wat kleine kinderziektes wordt deze M5 een topper op termijn.

Achter Wim Kuijl en Luc Branckaerts zagen we nog een mooi gevecht tussen de Porsche van Luc Moortgat en de BMW 325i van Tim Kuijl. Tot regerend kampioen Moortgat een foutje maakte in de Source en enkele plaatsen verloor. Ook Dieter Kuijl was met zijn Capri in Platform 1 voor FIA wagens goed op dreef, maar moest door problemen van het gas en de zege aan Bas Van Elderen laten.

Bas Van Elderen won platform 1 in race 2
Bas Van Elderen won platform 1 in race 2
Erik Qvick was ondertussen met de Fina/Bastos BMW STW opgerukt naar de vierde plaats algemeen en werd tweede in platform 4 na de BMW van Tim Kuijl die afgelopen winter zijn bolide merkelijk sneller maakte. Ook Bruynoghe sneed met zijn Porsche als een mes door boter en rukte van de 45ste startplaats op naar de 7de positie en tweede in platform 2 na Wim Kuijl. Luc Moortgat werd ondanks zijn pirouette nog knap zesde en derde in platform 3 na de Corvette C4 van Branckaerts en de BMW M3 E30 van de Nederlandse laagvlieger Batenburg. Na Bruynoghe zagen we ook Yuri Vannieuwenborgh die een probleemloze eerste raceweekend afwerkte met de knappe BMW 635csi Groep 2.

Ook
Dominique Holvoet (Toyota) in duel met Peter Dieleman (BMW)
Dominique Holvoet (Toyota) in duel met Peter Dieleman (BMW)
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RS
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RS
Samuel Verheggen reed een knappe inhaalrace met zijn Mercedes 190 evo2 en rukte vanuit de achterste gelederen op naar een 11de eindplaats na de Porsche 964 van Eric Nulens en voor de Mazda van Gust Van Haelst, de Nissan van Verbeelen, de BMW’s van Theunissen/Thaens en Dieleman en de Audi van Bouillon. Vonk/Boffin (BMW 635csi), Roessle (Escort Holbay), Cruz en Dominique Holvoet (Toyota Celica) sloten de top 20 af, net voor Bas Van Elderen (Ford Escort MK1) die uiteindelijk winnaar werd binnen de FIA Platform 1 voor de Alpine A110 van Fricke na de problemen op de Capri van Dieter Kuijl.

Eerste tussenstand na twee races
Tim Kuijl voorlopig ongeslagen in platform 4
Tim Kuijl voorlopig ongeslagen in platform 4
In de eerste tussenstand na twee races leidt uittredend kampioen Dieter Kuijl nipt de debatten in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Bas Van Elderen en Andreas Fricke staan ex aequo op de tweede plaats. Wim Kuijl staat aan de leiding in platform 2 voor de Mazda van regerend kampioen Gust Van Haelst en de Toyota Celica van de oerregelmatige Dominique Holvoet. Na zijn dubbele zege binnen platform 3 is Luc Branckaerts uiteraard de eerste leider voor Leonard Batenburg en Luc Moortgat. Maar de kans dat Batenburg een volledig kampioenschap rijdt is eerder klein. Tim Kuijl is dan weer de eerste leider in platform 4 met zijn BMW E36 2.5 voor de Audi 80 Competition STW van François Bouillon en de BMW E36 STW van het duo Van Rompuy/Qvick.

Foto's: Bravo Racing/David Noels - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 30 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons