van der Horst

Ook Renault haalt het doek van de krachtbron voor 2014 (+ Foto's)

Renault Energy F1
Renault Energy F1
Nadat Mercedes begin dit jaar reeds de krachtbron voor 2014 toonde, was het vandaag de beurt aan Renault om zijn aandrijving voor volgend jaar te presenteren. De Franse constructeur doopte de combinatie van 1.6 liter V6 turbo verbrandingsmotor, energierecuperatiesysteem en elektromotor 'Energy F1'. De combinatie van alle systemen moet uiteindelijk een aandrijving opleveren die performanter is dan de huidige generatie V8-motoren, maar die niettemin minder benzine verbruikt. Daarnaast moet de krachtbron, reglementair gelimiteerd tot 15.000 rotaties per minuut en met geïntegreerd ERS systeem, tenminste 4000 kilometer meegaan, dubbel zo veel als nu.
  • De Swert Opticiens
Jean-Pierre Jabouille wint de Grote Prijs van Frankrijk 1979
Jean-Pierre Jabouille wint de Grote Prijs van Frankrijk 1979
De eerste stappen richting de nagelnieuwe V6 turbo werden gezet in 2007, terwijl begin 2014 de eerste effectieve testen gepland staan. De nieuwe combinatie zal, alle hulpsystemen mee in de balans gelegd, 180 kilogram wegen, of een grote 80% meer dan de huidige V8's. Tel daar nog 20 kilo bij als je ook de koelingsystemen in rekening brengt. Uiteindelijk moet de nieuwe krachtbron een pak efficiënter zijn als de huidige generatie, eveneens vanwege de limiet van 100 kilogram benzine die mag verbruikt worden tijdens een Grote Prijs, terwijl het verbruik ook niet boven de 100 kilogram/uur mag komen. Het is te hopen voor Renault dat de krachtbron sneller resultaat zal opleveren dan in de jaren '70 bij de introductie van de eerste generatie turbomotoren. Toen duurde het tot de Grote Prijs van Frankrijk 1979 eer Renault met Jean-Pierre Jabouille een eerste zege scoorde, al moet gezegd dat het toen voor eigen publiek met naast de overwinning ook de pole en de derde plaats (na het ondertussen legendarische duel tussen René Arnoux en Gilles Villeneuve) respect afdwong en de concurrentie in de daarop volgende jaren het lachen verging toen de turbotechnologie niet alleen betrouwbaar, maar tevens gigantisch succesvol bleek.

Mark Webber - Red Bull Racing
Mark Webber - Red Bull Racing
We verwachten dat Renault na het recent aangekondigde vertrek bij Williams volgend jaar vier teams zal bevoorraden, met regerend wereldkampioen Red Bull Racing als evidentie, naast Caterham, met wie de Franse constructeur naast de F1 reeds samenwerkt. Daarnaast zal ook Toro Rosso switchen van Ferrari-technologie richting deze met het Renault-naamkaartje en is het niet ondenkbaar dat ook Lotus zijn contract met Renault zal verlengen.


Foto's: Georges De Coster & Renault



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op zaterdag 22 juni 2013.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons