van der Horst

Tiga van CN naar LMP2 – Wolf noteert LMP2-tijden met nieuwe GB08-S CN4

Embassy Racing - WF01 Zytek (2008)
Embassy Racing - WF01 Zytek (2008)
Het Britse Tiga Race Cars maakte afgelopen week zijn plannen bekend om een eigen LMP2-project aan te vatten. Tiga kent al sinds 1974 een rijke geschiedenis in de autosport maar is de laatste jaren vooral gekend vanwege zijn CN-prototypes. De constructeur zoekt het nu hogerop met een wagen conform aan de ACO LMP2 reglementen die kan uitkomen in FIA WEC, ELMS, AsLMS en United SportsCar Championship. Het startpunt is geen wit blad papier, maar het WF01 chassis. Deze LMP2 werd eind 2007 ontwikkeld door Embassy Racing (destijds actief in LMS) dat begin 2009 de boeken neerlegde en de inboedel per opbod verkocht. De wagen wordt volledig up to date gemaakt met een uitgebreide herziening van zowel het mechanische als aerodynamische aspect van de bolide. Als motorpartner werd er geopteerd voor Judd. Het testprogramma met de nieuwe wagen gaat nog deze maand van start, parallel aan de windtunneltesten die verder zullen worden uitgevoerd.
Wolf GB08-S
Wolf GB08-S
Een andere constructeur van CN prototypes kwam afgelopen weekend ook voor het eerst met een interessant nieuw project naar buiten. Het Italiaanse Wolf Racing Cars dat de afgelopen jaren aan bekendheid heeft gewonnen in onze contreien liet ter gelegenheid van Speed EuroSeries manche in het kader van het Racing Festival de nieuwe Wolf GB08-S debuteren op het circuit van Spa-Francorchamps.  Uitgerust met een 3.0 liter V8 motor werd deze wagen gehomologeerd conform de FIA CN4 (niet CN2) reglementen. De GB08-S die werd gerund door het officiële Avelon team noteerde in handen van fabriekspiloot Ivan Bellarosa een tijd van 2:08.283 tijdens de kwalificaties op zaterdag. Ter referentie Nic Minassian reed met zijn Pecom Oreca-Nissan de LMP2 pole positie voor de FIA WEC 6h of Spa in een 2:08.540, een straffe prestatie dus van de Wolf GB08-S.

Foto's: ELMS/DPPI & Wolf



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op woensdag 2 oktober 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons