van der Horst

24H Dubai: Al 50 inschrijvingen voor Dunlop 24H DUBAI 2014

Dubai 2014
Dubai 2014
Niet minder dan 50 teams hebben zich al ingeschreven voor deelname aan de negende editie van de Dunlop 24H DUBAI van 9 t/m 11 januari 2014. Hieruit blijkt eens te meer de gestaag groeiende populariteit en de status van de Dunlop 24H DUBAI als de eerste internationale lange-afstandsrace van het nieuwe jaar voor GT’s, toerwagens en 24H Specials. Namens het Nederlandse bureau CREVENTIC, initiatiefnemer en, samen met het DNRT, organisator van de Dunlop 24H DUBAI, zegt Gerrie Willems: “Het is super dat we zo vroeg in het jaar al zo’n groot en internationaal veld van inschrijvers hebben.” Een speciaal tarief van 5.000 Euro inclusief transport voor toerwagens met motoren tot 2000 cc werd ook met enthousiasme begroet, want tal van toerwagenteams hebben zich al ingeschreven. “Hierdoor zijn we in staat om opnieuw een goede mix van GT’s en toerwagens te bieden”, aldus Willems.
  • Dreamdrive
Onder het motto ‘Never change a winning team’: Klassestructuren gehandhaafd
Voor de Dunlop 24H DUBAI 2014, en eveneens voor de 24H BARCELONA van dit jaar (6 t/m 8 september), blijven de duidelijke en beproefde structuren van de diverse klassen voor verschillende auto’s gehandhaafd. Dit betekent dat wederom alle Porsche 997 Cup-auto’s die zijn gebouwd tussen 2007 en 2013 in de aparte Porsche 997 Cup-klasse kunnen starten. De meest recente auto’s rijden daarbij met de af-fabriek geleverde brandstoftank van 90 liter, terwijl de oudere auto’s met een tankinhoud van 120 liter mogen rijden, wat langere stints tussen twee tankstops mogelijk maakt.

De klassestructuur voor toerwagens blijft eveneens gehandhaafd. Gerrie Willems: “Anders dan veel mensen denken is het aantal toerwagenteams nog steeds groot en heeft dit zich in de afgelopen jaren gestabiliseerd. Zo hadden we dit jaar bijvoorbeeld 30 toerwagens aan de start in Dubai. Een goed voorbeeld is de dieselklasse, uiterst geschikt voor lange-afstandsraces. Bovendien is ook de klasse voor auto’s met benzinemotoren tot twee liter, waar bijvoorbeeld de Mini’s en de Clio’s rijden, met zo’n tien auto’s attractief en goed voor een mooie strijd. Om de deelname aan de Dunlop 24H DUBAI ook voor toerwagenteams aantrekkelijk te houden, hebben we bovendien het speciale tarief voor toerwagens tot 2000 cc met of zonder turbomotor met een gereduceerd inschrijfgeld van 5.000 Euro gehandhaafd.”

Succesvol GT3-concept met A6-Pro en A6-Am wordt voortgezet
Dit jaar was het veld in de klasse A6 tijdens de Dunlop 24H DUBAI voor het eerst onderverdeeld in een Pro- en een Am-categorie. Deze beslissing bleek bijzonder succesvol: de professionele coureurs waren zeer enthousiast over de nieuwe regeling, waardoor ze de hele race voluit konden rijden. Dat leidde tot een fraaie strijd in de klasse A6-Pro. Voor de amateur- en gentlemen-coureurs in de A6-Am-klasse was er zelfs sprake van een dubbele uitdaging: enerzijds de strijd om de overwinning in de klasse A6-Am als beste amateurteam in de Dunlop 24H DUBAI en anderzijds de competitie met de professionals uit de divisie A6-Pro, hetgeen mogelijk was dankzij de doeltreffende ‘balance of performance’. Het resultaat van het Zwitserse Fach Auto Tech-team, dat als winnaar in de klasse A6-Am als vierde algemeen eindigde, was hiervoor een duidelijk bewijs.

Speciale klassen SP2 en SP3
Teams met toerwagens, GT’s of silhouet-auto’s die niet in een van de bestaande toerwagen- of GT-klassen passen, kunnen zich in de klassen SP2 en SP3 met de concurrentie meten. Er zijn steeds meer ‘specials’, zodat deze klassen met in totaal zo’n 20 auto’s steeds populairder worden. De klasse SP3 is voor auto’s volgens GT4-reglement of met een vergelijkbaar prestatieniveau, terwijl de rondetijden in de klasse SP2 net onder GT3-niveau liggen.

Bijna 2.500 uur televisiezendtijd in 2013, waarvan 800 uur live
In 2013 bereikte de Dunlop 24H DUBAI bijna 2.500 uur televisiezendtijd over de hele wereld, waarvan 800 uur live-uitzending. Naast deze omvangrijke berichtgeving nam ook het aantal luisteraars naar de live-uitzendingen van Radio Show Limited, het team achter Radio Le Mans, in belangrijke mate toe. Voor de komende negende editie van de Dunlop 24H DUBAI is het team van Radio Show Limited met zijn experts opnieuw aanwezig, terwijl er ook weer live-TV is gepland.

Creventic press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 20 mei 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons