Alexander Moiseev over de samenwerking tussen Kaspersky en Ferrari
"Ferrari en Kaspersky, dat staat voor een goede samenwerking en dat zie ik niet meteen veranderen. Er zijn romantische redenen, zo hou ik persoonlijk van Ferrari als merk, maar er is ook de samenwerking met het F1-team. Op de lange termijn verkiezen we bij hen te blijven en dat is tevens de reden waarom we een partnership hebben voor de komende vijf jaar. De hoofdreden om een sponsoring-overeenkomst op te zetten, is niet omdat je een grote marketing-visibiliteit krijgt, maar wel omdat je gelooft dat je samen kan winnen. "
De Scuderia Ferrari klimt uit een diep dal en staat op dit moment nog een heel eind van F1-wereldtitels. De keuze voor de marketing-overeenkomst lijkt dan ook niet logisch op dit ogenblik.
"Iedereen praat over Ferrari, zelfs als Ferrari niet wint. Marketing-technisch is dat geweldig, maar het gaat zoals gezegd niet enkel om die visibiliteit. We doen namelijk ook veel technische zaken met hen. Zo doen we de volledige IT-beveiliging van zowel het fabriek, het F1-team als de mensen en dat omvat zaken als data-leakage detection, intrusie-beveiliging en velerlij andere dingen. Daarenboven werken we ook zeer nauw samen met hun ingenieurs; we komen minstens één keer per maand samen om onderling ideeën te delen. Wij leggen hen nieuwe trends en kwetsbaarheden in de IT-wereld uit en zij lichten ons nieuwe trends in de automotive-wereld toe. We leren van elkaar en dat is belangrijk de dag van vandaag."
Waarom is zo'n samenwerking dan precies nuttig?
"Wel, wij zien wat er gebeurt in de IT-wereld en trachten dat voor een stuk ook te voorspellen en te vertalen naar praktische zaken voor auto-constructeurs. We werken bijvoorbeeld sinds anderhalf jaar aan in-car security, iets wat elke dag aan belang wint met het concept van wagens die verbonden zijn, niet alleen met elkaar, maar ook met het Internet. Op vlak van beveiliging gaat dat principe (connected cars nvdr.) een puinhoop zijn. Hoe het principe op dit moment ontworpen en uitgevoerd is, duurt het minder dan twee minuten om in sommige wagens in te breken. Stel dat je dan praat over autonoom rijdende wagens, dan kunnen we snel in een ware nachtmerrie verzeilen."
Maar ligt Jan Modaal daarvan wakker?
"Waar zijn de mensen bang voor bij wagens die verbonden zijn? Dat er ingebroken wordt in hun wagen en deze gestolen wordt? OK, je zorgt dat je op de best mogelijke manier verzekerd bent en dan geef je een diefstal door aan de verzekering. Maar de wagen kan ook weggereden worden of van op afstand uitgeschakeld worden en dat is beangstigend, want dat raakt je fysiek! Het volgende punt is privacy. We staan aan het begin van het tijdperk van in-car betalingen; beginnende met tolbetalingen tot zaken als het aankopen van muziek en navigatiekaarten. Als dat niet goed geregeld is, is dat een tikkende tijdbom, want alle betalingsgegevens zijn opgeslagen... De trend is compleet hetzelfde als in elke andere IT-business."
Met wie moet je samenwerken om dat probleem op te lossen?
"Lastige vraag, want de autoconstructeurs produceren die onderdelen niet zelf, ze kopen hun onderdelen in bij OEM-leveranciers, dus werken we met deze laatste samen op dit ogenblik. We proberen enkele relaties op te zetten met constructeurs en we werken ook effectief al met enkele, maar niet met allemaal. Het is vreemd, ze zijn bang voor hun reputatie, maar ze willen hun credibiliteit niet beschadigen. Het is dom, wat ik hen ook tracht uit te leggen. Als je vandaag ontkent dat er een probleem is, zal dat niets verhelpen aan het feit dat dat probleem bestaat en nog minder dat het binnen laat ons zeggen twee jaar pijnlijk zichtbaar zal zijn. "
Is er op dit ogenblik dan wel interesse in de problematiek?
"Zij die het probleem in het begin aanvaarden, zullen een oplossing vinden en jij zal die oplossing niet eenvoudig kunnen overnemen. Het is waard hier geld in te steken om over pakweg twee jaar de resultaten te zien. Het gaat evenwel niet enkel over geld, maar ook over reputatie. Laten we dus beginnen met te aanvaarden dat zulke problemen zullen voorvallen! Het grote probleem is dat op dit ogenblik beveiliging een grote uitgave is voor hen (de constructeurs nvdr.) en dat het niet eenvoudig is om de dag erna er munt uit te slaan. IT-beveiliging, merkt daar iemand iets van? Eigenlijk niet, tot het te laat is..."
Foto's: Martijn Wouters, Georges De Coster, Audi AG & Kaspersky Motorsport
Tweet