Audi R18 dan toch niet naar het museum?
De 2017-versie van de R18 was zo goed als klaar toen het programma werd stopgezet. Ralf Juttner verklaarde eerder tegenover Sportscar365 dat men de piste aan het bekijken was of het mogelijk was om de R18 zonder hybride systeem en met een aangepaste benzine krachtbron te laten uitkomen in de LMP1 Privateer klasse. Vooral de technische ondersteuning van de Dieselkrachtbron leek een knelpunt, al lijkt de uitspraak van Durheimer dit nu tegen te spreken.
Het is echter maar de vraag of er überhaupt een team (buiten Joest) in staat is om dergelijke complexe wagen te runnen, laat staan over de nodige budgetten beschikt. Dat antwoord gaf Audi motorsport-baas Dr. Wolfgang Ullrich ook aan Autosport.be toen we hem eerder dit jaar vroegen naar de mogelijkheid of we een R18 mogelijk in handen van klantenteams zouden zien rijden, "deze wagens zijn zeer complex en zelfs al gaven we er een aan een klantenteam, dan nog zouden ze er waarschijnlijk niet zomaar mee overweg kunnen." De laatste Audi die door een klantenteam werd ingezet was de R10 TDI, in 2010 en 2011 door Team Kolles; dat was weliswaar een bolide zonder de (complexe) hybridetechnologie.
Foto's: Vincent Wouters
Tweet