Kortnieuws met o.a. Halo-geklaag en getemperde Renault-verwachtingen
Stoffel Vandoorne moet er rekening mee houden dat de Renault V6 achterin de McLaren bij aanvang van de komende F1-jaargang nog niet op volle toeren draait. De Franse fabrikant wil aan het begin van het seizoen geen enkel risico nemen met de betrouwbaarheid van hun krachtbron, die het ook aan de klantenteams McLaren en Red Bull Racing levert, nadat er vorig jaar behoorlijk wat problemen waren met de duurzaamheid van de Franse motor. “We hebben besloten om voor de eerste motor een compromis te sluiten, om er zo voor te zorgen dat we de juiste basis hebben”, vertelt Cyril Abiteboul, directeur Renault Formule 1, aan motorsport.com. “Als je bij de eerste race al tegen problemen aanloopt, heb je daar niet alleen tijdens die race last van, maar werkt dat het hele seizoen door. Dat kunnen we onszelf niet permitteren. Het belangrijkste is om de ontwikkeling van de motoren in de fabriek te synchroniseren met de introductie van nieuwe motoren omdat we dit jaar maar een zeer beperkt aantal motoren beschikbaar hebben. De focus ligt echt op de betrouwbaarheid dit seizoen”, aldus de Fransman.
Team Sahara Force India maakte afgelopen week meer bekend rond de presentatie van de nieuwe Formule 1-wagen voor 2018. Het wordt voor de fans van de Indiase renstal al vroeg de wekker zetten, want de VJM11 gaat al om 8:00, voorafgaande aan de testdag, onthuld worden door de vaste rijders voor dit seizoen, Sergio Perez en Esteban Ocon. Nicholas Latifi en Nikita Mazepin zijn gecontracteerd als ontwikkelingsrijders, waarbij laatstgenoemde de door een Mercedes V6 aangedreven VJM11 een uur later de Catalaanse piste nabij Barcelona zal opsturen, om een aanvang te maken met testwerk voor de aankomende week. De eerste testweek voorafgaande aan Formule 1-seizoen 2018 duurt vier dagen met start op maandag 26 februari en slot op donderdag 1 maart.
Foto's: Racing International photography & McLaren
Tweet