FIA en Liberty Media maken F1-plannen voor 2021 bekend
- Het behoud van een V6-motor met een cilinderhoud van 1.6 l.
- Het toerental wordt met 3000 tpm omhoog getrokken voor een luider motorgeluid.
- Strenge interne specificaties om de ontwikkelingskosten omlaag te drukken en extreme concepten te ontraden.
- De MGU-H verdwijnt.
- De capaciteit van de MGU-K wordt opgetrokken. Hiernaast zullen de rijders meer vrijheid van keuze hebben wanneer ze de energie willen gebruiken (vb. tijdens een inhaalactie of vanwege een pitstopstrategie).
- Nog maar één turbo, die gelimiteerd wordt in gewicht en afmetingen.
- Gestandaardiseerde elektronica en batterijen.
- Meer gestandaardiseerde afmetingen voor een gemakkelijkere integratie van de motoren in een chassis.
- Het maximale benzineverbruik moet opnieuw bediscussieerd worden.
Voor Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, is dit alvast een uitstekend begin. "De motor van 2021 is een voorbeeld van de toekomstige samenwerking tussen FIA, F1, de teams en de constructeurs. De voorstellen van vandaag zijn een resultaat van verschillende vergaderingen die in 2017 hebben plaats gevonden. We hebben hierbij aandachtig geluisterd naar wat de fans denken van de actuele motor en wat ze graag zouden zien veranderen om de sport eenvoudiger, goedkoper en luidruchtiger te maken. Hiernaast dienen we de omstandigheden te creëren om nieuwe constructeurs in de meest ideale, meer homogene omstandigheden te laten debuteren. De nieuwe F1 moet het nummer één kampioenschap worden betreffende de technologie en dit op een duurzame manier waarbij de fans bovendien weer kunnen dromen van de sport. We denken dat we met de toekomstige motor hierin zullen slagen."
De drie belangrijkste motorleveranciers in de F1, Mercedes, Ferrari en Renault zijn alvast niet kritiekloos. Toto Wolff liet al weten dat hij het nieuwe concept erg gelijkaardig vindt met het huidige. "Desondanks zullen we moeten werken aan een nieuwe ontwikkeling waardoor we in de jaren 2018-2020 twee motoren tegelijk zullen moeten ontwikkelingen." Inderdaad, om de omwentelingen per minuut met 3000 toeren te laten toenemen zijn volledig nieuwe onderdelen nodig waardoor de kosten voor Mercedes, Ferrari, Renault en ook Honda bijna zullen verdubbelen. De nieuwe constructeurs die momenteel genoemd worden in de traditionele geruchten (Aston Martin, Porsche, Cosworth, Ilmor...) zullen daarentegen hun motoren veel goedkoper kunnen ontwikkelen, zonder MGU-H en met gestandaardiseerde onderdelen. Vanzelfsprekend is Red Bull Racing, dat op zoek is naar een nieuwe motorleverancier, hier tevreden over. Helmut Marko: "Zo een motor is goed voor ons." Wolff benadrukte wel dat deze punten slechts de visie weergeven van LM, niet die van de constructeurs. Beide kampen zullen nu aan tafel moeten zitten om tot een compromis te komen waar iedereen zich in kan vinden.
Foto's: Wall Street Journal, Racing International Photography & Georges de Coster
Tweet