FIA maakt F1-wijzigingen voor 2016 bekend
Daarnaast laat de FIA nu ook toe dat fabrikanten meer dan één type motor, zij het een oude, homologeren, wat de deur opent voor klantenmotoren van een eerdere generatie. Naar alle waarschijnlijkheid zal Scuderia Toro Rosso gebruikmaken van deze optie om zo het seizoen 2016 af te werken met Ferrari-motoren. Tot slot zal, om veiligheidsredenen, ook de dikte van de zones rond het hoofd van de rijder vergroot worden.
Op sportief vlak valt vooral één wijziging op. Wellicht tot groot genoegen van velen, zal de bandenleverancier nu drie types droogweerbanden per GP leveren in plaats van twee. De rijders zijn zelf vrij om er daarvan twee uit te kiezen wat ongetwijfeld voor meer strategische diversiteit zal zorgen. Daarnaast zullen er twee sets, van de maximaal dertien toegelaten per weekend, opgelegd worden, waarvan een rijder er minstens één moet gebruiken. Ook zal één set van de zachtst beschikbare compound gebruikt moeten worden tijdens het laatste gedeelte van de kwalificaties (Q3). Welke banden een rijder kiest, zal geheim blijven tot twee weken voor de race. Als een team geen voorkeur opgeeft, zal de FIA de keuze in hun plaats maken.
DRS zal dan weer na een Virtual Safety Car, die men voortaan ook in trainingen kan inschakelen, onmiddellijk bruikbaar worden, in plaats van slechts na twee ronden nu - zoals bij de start van een GP. Het maximum aantal wedstrijden tenslotte is zoals gemeld vastgelegd op 21; het seizoen gaat van start op 20 maart in Australië.
Foto's: Racing International Photography
Tweet