Gulf 12H: Voorbeschouwing op de vijfde editie
In de rangen van Black Falcon treffen we ook dit jaar overigens wederom een ferme vertegenwoordiging van onze Noorderburen aan met Al Faisal/Haupt/Buurman als rijderstrio op de ene bolide en Al Qubaisi/Bleekemolen/Engel op de wagen die uitkomt onder de vlag van Abu Dhabi Racing Black Falcon en twee jaar geleden nog als overwinnaar over de meet reed. De bolide is ook dit jaar meteen één van de grote favorieten voor de zege, zelfs zonder Bernd Schneider die twee jaar geleden nog een flink aandeel in de zege had. Bleekemolen en Al Qubaisi hebben in het verleden namelijk meer dan eens bewezen wat ze waard zijn.
Voorlopig verdwenen van de deelnemerslijst, en dat is bijzonder jammer, is de Nissan GT-R van MRS GT-Racing; voorlopig want de bolide is wel degelijk te Yas Marina en het team laat voorlopig nog niet in zijn kaarten kijken. "Het gaat afwachten worden, mogelijk rijdt de wagen wel, misschien niet", deed MRS GT geheimzinnig. De twee Porsche 991 GT3 Cup van het Duitse team zijn wel van de partij en Xavier Maassen flankeert op één van die wagens Charlie Putman en Charles Espenlaub. Ook GDL Racing opteert voor twee Porsches 991 en Brookspeed houdt het bij één bolide uit Weissach.
Traditioneel wordt de wedstrijd gekenmerkt door de aanwezigheid van een flinke schare Ferrari en dat is ook deze editie niet anders. De Ferraristi van AF Corse en Kessel Racing doen het elk met drie stuks van de Ferrari 458 Italia GT3, terwijl FF Corse, Dragon Racing en Black Pearl Racing by Rinaldi elk één exemplaar inschreven. Bij laatstgenoemde kennen we evenwel nog geen rijders, terwijl we bij Kessel Racing onder meer MotoGP-ster Loris Capirossi aan het werk zien. De zegekansen van de Italiaanse schone zijn voor deze vijfde editie niet gering, zeker niet met de komst van namen als Davide Rigon, Marco Cioci en Johnny Mowlem.
Oman Racing Team, met onder meer Darren Turner in de rangen, zorgt zoals zo vaak wederom voor een vleugje exotiek met hun Aston Martin Vantage, terwijl Avelon Formula met twee Wolf GB08’s staat ingeschreven, al werden voor die wagens officieel nog geen rijders aangemeld. In de pitlane konden we bovendien opmerken dat het niet Avelon Formula is dat de wagens runt, maar CRM Motorsport - de Portugese distributeur. "Naar alle waarschijnlijkheid gaan we met vier rijders aan de start verschijnen en met slechts één wagen. Als we nog een homogeen trio of kwartet vinden, zullen we de tweede wagen vanzelfsprekend inzetten, maar momenteel blijft het afwachten", aldus CRM-bezieler Tiago Raposo de Magalhães. De vier namen die momenteel al een zekerheid vormen, zijn Philippe Prette, Sam Taheri, Angelo Negro en Amro Al-Hamad waarbij laatsgenoemde (tot dusver) de enige Qatari is aan de start. De proto's uit de stal van Avelon Formula konden de voorbije jaren in Abu Dhabi echter nooit een vuist maken, waarbij ze geplaagd werden door vele technische problemen, naar eigen zeggen soms ook ingegeven door reglementaire voorschriften.
Zoals gemeld zien we ook een Renault R.S.01 aan de start uit de ateliers van Equipe Verschuur, er waren evenwel geruchten dat er meerdere R.S.01's zouden afzakken naar Abu Dhabi. Ook hoe de onderlinge krachtverhoudingen zullen zijn, blijft evenwel onduidelijk. GT3 zou de snelste klasse zijn en blijven, zo bevestigde de organisatie meermaals aan Autosport.be, terwijl de R.S.01 (zoals Renault maar al te graag laat zien) intrinsiek sneller is en mogelijk in Abu Dhabi dus een specifieke BoP dient te krijgen.
De Gulf 12 Hours editie 2015 wordt woensdag op gang geschoten met de eerste trainingen. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt de tweedelige race op vrijdag verreden in plaats van op zaterdag. Na zes uur wordt er afgevlagd, waarna een goede twee uur later het startschot wordt gegeven voor het tweede luik van zes uur. De onderlinge verschillen worden tenietgedaan, zolang de deelnemers zich binnen dezelfde ronde bevinden; de start van de tweede race is daarmee te vergelijken met het principe van een herstart na een safety car. Tussen de twee racehelften wordt de laatste manche van de Maserati Super Trofeo afgewerkt. De imposante serie stoffeert wederom het nevenprogramma met aan de start ook Adrien De Leener die nog strijdt voor de top 3 in het klassement. Het is overigens de laatste race van deze wagens, maar geen van de bolides staat helaas ingeschreven voor de eigenlijke Gulf 12 Hours.
Update 8 december 2015
De deelnemerslijst hieronder werd een dag na de publicatie van deze tekst aangevuld met enkele nieuwe namen.Entry List Gulf 12 Hours 2015
Team | Rijders | Wagen |
---|---|---|
Equipe Verschuur | Pierre/Lequeux/TBA | Renault R.S.01 |
Black Pearl Racing by Rinaldi | TBA | Ferrari 458 Italia |
MRS GT-Racing | Putman/Espenlaub/Maassen | Porsche GT3 991 Cup |
MRS GT-Racing | Chan/Chou/Yokomizo/Lee | Porsche GT3 991 Cup |
Kessel Racing | Capirossi/Bernardis/Cadei | Ferrari 458 Italia |
Kessel Racing | Broniszewky/Piccini/Rigon | Ferrari 458 Italia |
Kessel Racing | Gitlyn/Lion/Zanuttini | Ferrari 458 Italia |
AF Corse | Gerber/Cioci/Melnikov | Ferrari 458 Italia |
AF Corse | Flohr/Rizzoli/Castellacci | Ferrari 458 Italia |
AF Corse | Guedes/Moiseev/Ragazzi | Ferrari 458 Italia |
Black Falcon | Al Faisal/Haupt/Buurman | Mercedes SLS |
Abu Dhabi Racing Black Falcon | Al Qubaisi/Bleekemolen/Engel | Mercedes SLS |
FF Corse | Dubar/Mowlem/Hollings | Ferrari 458 Italia |
Oman Racing Team | Al Harthy/Adam/Turner | Aston Martin Vantage |
Dragon Racing | Fatien/Hartshorne/Kapadia | Ferrari 458 GT3 |
GDL Racing | Michaelian/Mardini/Rayneri | Porsche 991 |
GDL Racing | Cordoni/Selva/Terrail | Porsche 991 |
Brookspeed | Mundy/Liquorish/TBA | Porsche 991 Cup |
Avelon | Prette/Al-Hamad/Taheri/Negro | Wolf GB08 |
Avelon | TBA | Wolf GB08 |
Foto's: Martijn Wouters & Georges De Coster
Tweet