van der Horst

Nieuwe namen voor Belcar-categorieën in 2025

Start Belcar Endurance Championship 2024
Start Belcar Endurance Championship 2024
Van 17 tot en met 18 mei start op Circuit Zolder het seizoen 2025 van het Belcar Endurance Championship. In het kader van het New Race Festival opent het nationale uithoudingskampioenschap met een wedstrijd van 125 minuten.
"En we willen alle liefhebbers van lange races in eigen land en daarbuiten met open armen ontvangen, want het Belcar Endurance Championship is the place to be voor de liefhebbers van het langere werk”, aldus Algemeen Directeur van Circuit Zolder, Harry Steegmans.

Nog een kleine twee maanden scheiden ons van de start van het nationale uithoudingskampioenschap, en achter de schermen wordt dan ook zeer hard gewerkt om het seizoen in de beste omstandigheden voor te bereiden. Hoewel het kalenderformat van het kampioenschap nagenoeg ongewijzigd blijft, met vijf wedstrijden, waaronder de 24 Hours of Zolder (30-31 augustus), kunnen er toch enkele belangrijke veranderingen aangekondigd worden.

Harry Steegmans
Harry Steegmans
“Dat klopt”, aldus Harry Steegmans. “We bekijken ieder seizoen hoe we het kampioenschap nog kunnen verbeteren en ons doel is om werkelijk iedereen die met een GT- of toerwagen wil racen naar het Belcar Endurance Championship te halen. Ons kampioenschap moet voor iedereen openstaan en iedereen moet tegelijkertijd een omgeving vinden waarin hij of zij op een excellente manier aan autosport kan doen. We hebben onze klassen anders gedefinieerd om een grotere diversiteit in het startveld te krijgen, dit met als doel om auto’s samen te krijgen die onderling een mooie strijd kunnen uitvechten.”

“De klasse 1 krijgt als noemer Grand Touring Cup en staat open voor GT2-wagens, GT Cup-wagens, oudere GT3-wagens en aanverwanten, terwijl de Grand Touring Sport (klasse 2) er dan weer is voor wagens in de filosofie van GT4, maar eventueel ook andere snelle wagens”,
legt Harry Steegmans uit.

Genius Water - Lamera
Genius Water - Lamera
“Daarnaast is er de klasse 3, de Supersport-klasse, waarin we evengoed snelle toerwagens vinden, zoals de TCR-wagens, maar ook oudere GT4-auto’s en de Lamera. De klasse 4 en 5 luisteren nu naar de naam Club Sport en Club Challenge, en daar gaat het voornamelijk om toerwagens, maar een kleinere GT, zoals de Mazda MX-5, heeft hier zeker ook zijn plaats. Uiteraard kan wie twijfelt, steeds met ons contact opnemen om te weten in welke klasse zijn of haar wagen aan de start zal komen.”

Wat betreft de klassen Grand Touring Cup en Grand Touring Sport, zal er, zoals in het verleden, met een Balance of Performance gewerkt worden. Bovendien zal Circuit Zolder de groei en ontwikkeling van de klasse GT Sport ondersteunen met een nieuwe trofee, de GT Sport Trophy Benelux.

Tip Top by NGT - Porsche Cayman GT4 RS
Tip Top by NGT - Porsche Cayman GT4 RS
“Het is de bedoeling om de uithoudingscompetitie met dit type wagens te promoten en binnen ons kampioenschap verder te ontwikkelen”, aldus nog Harry Steegmans. “We richten ons daarbij op de eigenaars en teams met zulke wagens, maar ook op de rest van de Benelux. Er zijn heel wat soortgelijke bolides beschikbaar en we willen die auto’s naar het Belcar Endurance Championship halen. Dit is een eerste stap in de uitbouw van de competitie met GT4-gerelateerde wagens naar de toekomst toe.”

Uiteraard blijven de Porsche Endurance Trophy Benelux, de Legends Trophy, de Junior Trophy en de Ladies Trophy ook behouden.

“Ons huidige reglement is aan zijn vierde jaar toe, terwijl de cycli normaal drie jaar duren”, gaat Harry Steegmans verder. “Daarom kunnen we 2025 als een overgangsjaar beschouwen.”

“Ondertussen hebben we ook de samenwerking met onze partner Snap-on verlengd, wat betekent dat de teams ook dit jaar weer kans maken op zeer mooie prijzen.”


Persbericht Circuit Zolder
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op dinsdag 25 maart 2025.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons