van der Horst

Indianapolis: Historische dubbel voor BMW - Jan Heylen wint GTD

BMW M Team RLL pakt historische dubbel
BMW M Team RLL pakt historische dubbel
Zondag 22 september 2024 zal voor BMW de geschiedenisboeken ingaan als een historische dag. Na hun indrukwekkende 1-2 overwinning in Monza in de GT World Challenge Europe, herhaalden ze dit resultaat in Indianapolis. Philipp Eng en Jesse Krohn behaalden de overwinning door de zusterwagen van Connor de Phillippi en Nick Yelloly achter zich te houden. De Porsche Penske Motorsport van Mathieu Jaminet en Nick Tandy eindigde als derde, wat de titelstrijd nog spannender maakt. Ook voor België was er succes, met Jan Heylen die samen met Elliott Skeer en Adam Adelson de overwinning in de GTD-klasse behaalde met hun Wright Motorsports Porsche.
  • LTF
Chip Ganassi Racing - Cadillac V-Series.R
Chip Ganassi Racing - Cadillac V-Series.R
De Battle of the Bricks in Indianapolis leverde een intense en historische race op, gekenmerkt door zware regenval, zes safety car periodes en een uur durenende neutralisatie. Toch bleef het meest opvallende aspect de dubbele overwinning van BMW. Aanvankelijk leek de Chip Ganassi Racing Cadillac de sterkste, gezien deze constant vooraan te vinden was in de eerste helft van de race, wat cruciaal was om hun titelkansen te behouden. Echter, die hoop vervloog toen de wagen met nog anderhalf uur te gaan door een lekke band terugviel naar de achtste plaats. Ook Action Express Racing viel halverwege de race uit wegens oliedrukproblemen en ook de kampioenschapsleider kreeg pech. Felipe Nasr moest de #7 Porsche Penske Motorsport stilleggen door problemen met de stuurbekrachtiging, wat leidde tot de laatste, beslissende safety car.

BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
Bij de herstart lag Louis Delétraz met de Wayne Taylor Racing with Andretti Acura op kop, maar de beide BMW's wisten hem snel te passeren. Delétraz bleef in de strijd, maar kreeg uiteindelijk een drive-through penalty na contact met de SunEnergy1 Racing Mercedes, waardoor zijn podiumkansen vervlogen. De #6 Porsche Penske Motorsport profiteerde hiervan en eindigde als derde, waardoor Jaminet en Tandy in de titelstrijd nog slechts 14 punten bij hun teamgenoten in het krijt staan. De JDC-Miller Motorsports Porsche eindigde als vierde, Delétraz en Jordan Taylor konden uiteindelijk toch nog een vijfde plaats veiligstellen. Al is deze uitslag onder voorbehoud. Maar liefst zeven wagens worden de komende dagen nog aan een technische inspectie onderworpen. Pas als deze afgelopen is, zal het resultaat al dan niet bevestigd worden. Alessio Picariello eindigde met de Proton Competition Porsche als zevende.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
In de GTD-klasse zorgde Jan Heylen voor Belgisch succes. Samen met Elliott Skeer en Adam Adelson domineerde hij in de Wright Motorsports Porsche. Heylen behaalde de overwinning met meer dan twee seconden voorsprong op de Turner Motorsport BMW van Jake Walker, Patrick Gallagher en Robby Foley. De Korthoff/Preston Motorsports Mercedes met Mike Skeen, Kenton Koch en Mikael Grenier maakte het podium compleet. Helaas kende het Iron Dames-team andermaal pech; met nog iets meer dan een uur te gaan moesten Sarah Bovy en haar teamgenotes de strijd staken wegens een geëxplodeerde remschijf.

AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
De GTD Pro-klasse kende een unieke overwinning voor AO Racing, enkele tegenslagen ten spijt. Hun pole position werd ingetrokken na een mislukte technische keuring, maar Michael Christensen en Laurin Heinrich wisten zich naar voren te vechten en wonnen uiteindelijk met ruim twaalf seconden voorsprong op de Ford Multimatic Motorsports van Mike Rockenfeller en Harry Tincknell. De Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports van Alexander Sims en Antonio Garcia vervolledigde het podium.

In de LMP2-klasse ging de overwinning naar TDS Racing met Hunter McElrea, Steven Thomas en Mikkel Jensen. Zij hadden een relatief zorgeloze laatste fase nadat Era Motorsport, met Connor Zilisch, Ryan Dalziel en Dwight Merriman, een drive-through penalty kreeg. Hierdoor eindigde Inter Europol by PR1 Mathiasen Motorsports als tweede, op 26 seconden van de winnaar. Era Motorsport slaagde er spijts de straf toch in om als derde te finishen. Opvallend detail: negen van de tien deelnemende Oreca's kregen een drive-through na verwarring over een wave-by tijdens de lange safety car-fase.

Rest nu nog slechts één race: de ondertussen ook al klassieker Petit Le Mans op Road Atlanta op 12 oktober, waar de titelstrijd in de verschillende klassen zal beslist worden.

Foto's: BMW M Motorsport - IMSA - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 23 september 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Indianapolis.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons