Interview meervoudig kampioen Maxi Buhk: "Ik voel me thuis in Blancpain GT"
Ik ben altijd gemotiveerd (lacht). Het maakt niet uit in welk kampioenschap of bij welke race ik start, ik wil altijd winnen. Er zijn andere markten waar ik interesse in heb, maar persoonlijk heb ik mij de eis gesteld om te groeien als piloot. Ik heb op redelijk korte termijn flink wat ervaring kunnen opdoen in de GT-racerij. Elk kampioenschap heeft zijn voor- en nadelen, de ADAC GT Masters worden goed gepromoot op nationaal niveau (in vergelijking met de Blancpain GT Series n.v.d.r.), wat het zeer aantrekkelijk maakt voor sponsors. Aan de andere kant, ligt het niveau van zowel rijders als teams in de Blancpain GT Series hoger. Persoonlijk voel ik me meer thuis in de Blancpain GT.
In beide kampioenschappen wordt met GT3-materiaal gekoerst. Biedt GT3 een jonge rijder als jezelf voldoende uitdaging?
Dat is een moeilijke kwestie, gezien ik enkel voor mezelf kan spreken. Ik voelde me gewoon op mijn gemak sinds het prille begin. Natuurlijk stelt er zich een uitdaging wanneer je de stap van de formule-racerij zet, gezien je in GT-racerij meer man-tot-man-gevechten hebt waarbij de wagens sporen van de strijd oplopen.
In GT3 rij je met fabrieksmateriaal, de relatief nieuwe Mercedes AMG GT3. De categorie is volledig afhankelijk van Balance of Performance, maar hoeveel potentieel heeft de AMG GT3 nog in reserve wanneer de BoP wordt aangepast in de komende jaren? Kan de bolide nog sneller worden gemaakt zonder dat ingrijpende wijzigingen zich opdringen?
We zullen blijven verbeteren met de AMG GT3, dat is zeker. De wagen is nog maar één jaar oud en de set-up's zullen verbeteren en verder doorontwikkeld worden doorheen de jaren. Van bij het begin vorig jaar kregen we een fantastische basis voorgeschoteld waarop we konden beginnen bouwen. Uiteindelijk zijn de wagens in het deelnemersveld maar zo sterk als de BoP hen toelaat. Maar om eerlijk te zijn, als rijder, denk ik niet veel aan de BoP, het is niet mijn taak daarover te praten.
In 2014 zou je samen met Maxi Götz kampioen geworden zijn, ware het niet dat je dat vreemde incident in de ADAC GT Masters kende (hij verloor zijn licentie nadat hij zijn gestrande wagen niet achterliet volgens de instructies van de baanposten n.v.d.r.). Het jaar nadien werd Maxi Götz gepromoveerd naar fabrieksrijder in DTM. Zou jij dezelfde kansen hebben gekregen, of zelfs zijn zitje hebben overgenomen, als het incident in de ADAC GT Masters op de Slovakiaring niet had plaatsgevonden?
Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Het controversiële incident op de Slovakiaring heeft zeker mijn kansen niet verbeterd natuurlijk. Maar ondanks alles, is er nooit een gesprek geweest over een deelname aan de DTM in 2015.
Waar ligt de toekomst voor jou, welke doelen stel jij je?
Zoals ik zei wil ik me vooral als rijder verbeteren; ik wil zegevieren in alle grote GT-wedstrijden die onze planeet rijk is!
Foto's: Vincent Wouters, Georges De Coster, Arne Simons & Mercedes-Benz
Tweet