van der Horst

Karting: Emmen: NK 4-takt Sprint: Nabeschouwing van de organisatoren

Dit weekend streek het NK 4-takt Sprint neer in Emmen. Na weken zonder competitie, konden alle rijders hun hart weer ophalen. Hoewel het de dag ervoor met bakken uit de hemel kwam, bleef het op de racedag redelijk droog. Hier en daar een bui, maar niet het noodweer wat we eerder hebben gezien. Meerdere keren in de middag was de baan half net, half droog. Dit tot het grote plezier van de toeschouwers, immers, dit soort situaties brengt de echte racer in de rijders naar boven! Met mooie inhaalacties als resultaat.

Wankel

Deze snelle klasse was de eerste die hun race mochten verrijden. Na de vrij trainingen en kwalificaties was de baan droog. Hoewel er halverwege de race regendruppels te zien waren, zette de regen niet door; de eerste manche wordt dus in het droge verreden. De startopstelling van de eerste race wordt samengesteld aan de hand van loting, en zorgt er voor dat Dave Bult en Bjorn Bourgonjon vanaf de eerste rij mogen starten. Bjorn Bourgonjon bezet de begeerde eerste positie. Bjorn Bourgonjon maakt het beste gebruik van de rollende start, waarmee hij zich als leider de eerste bocht stuurt. Amato Pasquarelli sluit achter hem aan en is op zoek naar inhaalmogelijk. Als snel weet Jurgen de Block de leiding over te nemen. Bjorn Bourgonjon raakt hierdoor in gevecht met Amato Pasquarelli, Bjorn Bourgonjon bezet op dat moment de tweede positie en Amato Pasquarelli de derde. Jurgen de Block rijdt zich vooraan los van Bjorn Bourgonjon. Bjorn Bourgonjon rijdt zich op zijn beurt weer los van Amato Pasquarelli. Amato Pasquarelli verliest terrein en ziet zijn kansen op een tweede of eerste plaats slinken. Daarnaast krijgt hij Dave Bult achter zich, die we kosten wat het kost voorbij wil. Bjorn Bourgonjon weet zijn tempo op te voeren en kan het gat tussen hem en Jurgen de Block verkleinen. De gaten in het veld zijn halverwege wat groter geworden, daarom zijn alle ogen gericht op Bjorn Bourgonjon. Met het tempo wat hij aanhoudt, is er nog een mogelijkheid dat de koppositie gewisseld wordt. Dave Bult heeft kan nog steeds de druk op Amato Pasquarelli houden, hoewel inhalen moeilijk gaat. Als de wedstrijd voor driekwart verreden is, komen er wat regendruppels op het asfalt terecht… maar de regen zet niet door. Waarschijnlijk tot het genoegen van de rijders, aangezien iedereen op slicks zijn rondes doen… Als de laatste fase van de race wordt ingeluid, rijdt Bjorn Bourgonjon zo goed als op de bumper van Jurgen de Block. Jurgen de Block laat zich niet gek maken en behoudt zijn tempo. Bij het afvlaggen is Jurgen de Block de eerste de vlag passeert. Hij wordt hiermee op de voet gevolgd door Bjorn Bourgonjon; die niet heeft weten in te halen. Amato Pasquarelli maakt het podium compleet. De startvolgorde in de tweede manche is gemaakt naar aanleiding van de omgekeerde resultaten in de eerste. 99 staat hierom vooraan. Amato Pasquarelli staat naast 99. Bij de start neemt Jurgen de Block meteen de leiding over. Hij maakt het beste gebruikt van de rollende start. Kris van Hulle komt ook goed weg en bezet de tweede plaats. Amato Pasquarelli sluit achter Kris van Hulle aan. Amato Pasquarelli weet op het rechte stuk in te halen, hiermee kan hij al zijn pijlen op Jurgen de Block richten. Jurgen de Block loopt echter wel heel snel uit. Vroeg in de race worden de gaten groter. Deze manche kenmerkt zich ook door het vallen van regendruppels, maar deze keer komen ze wat vroeger in de race… Kris van Hulle moet tevens Bjorn Bourgonjon voorbij laten, Bjorn Bourgonjon’s tempo is hoger en kan makkelijk passeren. Bjorn Bourgonjon richt zich op de Amato Pasquarelli, die dan de tweede plaats bezet. Bjorn Bourgonjon’s tempo is wederom hoger. Bjorn Bourgonjon laat snel weten dat hij er is: hij zoekt gaten bij Amato Pasquarelli. Het lukt hem niet direct om in te halen, maar kan van geluk spreken als Amato Pasquarelli zijn kart met technische problemen in het gras moet zetten. Bjorn Bourgonjon krijgt hiermee de tweede positie in zijn schoot geworpen. Nadat dat dit is gebeurd, lijkt de spanning uit de wedstrijd. Totdat een ander soort spanning het veld in zijn grip heeft: de regen zet door. Alle rijders rijden op slicks. Jammer genoeg zijn de gaten te groot om het wedstrijdverloop te kunnen beïnvloeden. Toch heb we genoten van de driftende karts. Jurgen de Block wint, Bjorn Bourgonjon tweede en Dave Bult derde.

De derde manche wordt verreden met een opdrogende baan. De startvolgorde wordt bepaald door de behaalde resultaten in manche twee. Jurgen de Block behoudt bij de start de leiding. Bjorn Bourgonjon, die van de tweede plaats kon starten, behoudt deze plaats ook. Dave Bult weet tevens zijn derde positie te behouden. Alle rijders zijn gestart met regenbanden en rijden nu op een opdrogende baan, belangrijk om de banden te letten. Bjorn Bourgonjon kan aansluiten bij Jurgen de Block, Jurgen de Block moet verdedigen om zijn positie te behouden. Bjorn Bourgonjon weet maar kort de druk op het adres van Jurgen de Block te houden, hij kan na het verloop van enkele ronden het tempo ternauwernood volgen, waardoor Jurgen de Block wat speling krijgt. Even later vindt Bjorn Bourgonjon zijn ritme terug. Als Bjorn Bourgonjon de druk weer opvoert, kruipt de spanning de wedstrijd weer in. Er rijden, namelijk, vier rijders op de baan. Bjorn Bourgonjon probeert nog enkele keren in te halen, maar heeft geen succes. Als de vlag valt is Jurgen de Block wederom de eerste die de vlag passeert. Bjorn Bourgonjon wederom tweede. Dave Bult heeft wederom de derde plaats in handen.

Het dagklassement ziet er als volgt uit: Jurgen de Block bovenaan met nul punten, Bjorn Bourgonjon met zes punten en Dave Bult met tien punten.

Cadet 160

Ook deze klasse had te kampen met dreigende regenbuien gedurende het weekend. Op de racedag was in ieder geval de kwalificatie droog. Quirijn van Beek komt al snelste uit de kwalificatie. Hij weet als snelste ronde 49.110 seconden te noteren. De tweede startpositie is voor Storm Broer. Hij heeft een tijd van een tijd van 49.293 seconden weten te noteren. De derde plaats is vergeven aan Brian Ooijen, hij heeft 49.466 seconden als snelste ronde genoteerd. Quirijn van Beek kan de eerste manche van vooraan aanvangen. Bij de start komt hij goed weg en weet zijn snelle kwalificatie tijd te verzilveren. Storm Broer komt minder fortuinlijk weg van de lijn en moet even later Nande Vrielink voorbij laten. Storm Broer laat Nande Vrielink echter niet te ver uit het zicht verdwijnen. Hij kan Nande Vrielink weer inhalen op het rechte eind. Betere exit, meer snelheid op het rechte stuk en de tweede plaats is weer in zijn handen. Quirijn van Beek, op de eerste plaats, kan een kleine voorsprong creëren. Nande Vrielink, die net is ingehaald door Storm Broer, zoekt mogelijkheden om de tweede plaats weer in handen te krijgen. Storm Broer pareert door zijn tempo iets op te voeren, waardoor de druk op zijn schouders iets minder wordt. Nande Vrielink verliest hier mee de mogelijkheid om Storm Broer onder druk te zetten, en verliest was snelheid. Het gevolg daarvan is dat Loek Hartog aandringt. Loek Hartog op de vierde plaats, ziet de kansen voor de derde plaats groter worden. Loek Hartog kan Nande Vrielink niet passeren, Nande Vrielink is niet sneller maar is op de belangrijke punten op de baan ongrijpbaar voor Loek Hartog. Storm Broer, die een klein gat tussen deze twee rijders had, zakt wat terug in tempo waardoor Nande Vrielink en Loek Hartog kunnen aansluiten. Hiermee wordt de slotfase van de race ingeluid en komt tevens de spanning terug in de wedstrijd. De drie rijders rijden met bumpers tegen elkaar. Toch kost dit wat snelheid, waardoor Brian Ooijen kan aansluiten. Met nog enkele ronden te gaan zijn er nog geen positiewisselingen geweest. Nande Vrielink kan uiteindelijk Storm Broer passeren op het rechte stuk. Daarna zien we wederom wat regendruppels verschijnen, maar de regen zet uiteindelijk niet door. Storm Broer op derde plaats, moet Loek Hartog achter zich proberen te houden, en slaagt daar in. Storm Broer weet zelfs de druk op Nande Vrielink op te voeren en hem te passeren. Met nog twee ronden te gaan, valt de groep uit elkaar. Als de finishvlag valt, komt Quirijn van Beek als eerste over de streep. Storm Broer komt als tweede over de streep en Nande Vrielink als derde. De tweede race staat in het teken van regen, die uiteindelijk heeft doorgezet. Alle rijdertjes trotseren. Quirijn van Beek kan de race vooraan starten en dat heeft grote voordelen in regenachtige omstandigheden. Bij de start komt hij goed weg, en de leiding behoudt. Het tempo is vergeleken de eerste manche, laag. De jonge en, nog wat, onervaren rijders zoeken naar grip. Enkele rijders nemen uitstappen buiten de baan en spinnen. De kop van het veld houdt alles in gareel. Storm Broer lijkt het tempo van Quirijn van Beek bij te kunnen houden. Toch is hij niet in staat een inhaalactie te doen; de kart op de baan houden is al moeilijk genoeg. De weeromstandigheden maken dat de rijdertjes niet consistent rondes kunnen afleggen. Quirijn van Beek leidt, Storm Broer blijft in de buurt op de tweede plaats en Nande Vrielink bezet de derde plaats. Halverwege de race stopt de regen en begint de baan op te drogen. Er komt meer grip en het tempo gaat omhoog. Storm Broer verliest Quirijn van Beek uit het oog en Nande Vrielink is niet in staat om Storm Broer in te halen. Uiteindelijk wordt er ook afgevlagd in de volgende volgorde: Quirijn van Beek wint overtuigend. Storm Broer op de tweede plaats en Wout Eil bezet de derde positie.

Het dagklassement ziet er als volgt uit: Quirijn van Beek nul punten. Storm Broer vier punten en Nande Vrielink met acht punten.

World Formula

In de kwalificatie hebben de rijders geen last van regen en kunnen snelle rondentijden noteren. Alex Oosterhof kan vanaf de derde plaats de race aanvangen, hij heeft in de kwalificatie een tijd van 46.401 seconden genoteerd. Cindy van Stratum was fractioneel sneller, bij haar bleef de klok steken op 46.285 seconden. Rinus van Kalmthout had de beste kaarten in handen, zijn snelste ronde was 45.932. De enige rijder in deze klasse die de 45-secondenbarriere wist te doorbreken.

Bij aanvang van de eerste manche is de baan helemaal nat geregend. Als de pitstraat opent gaat, lijken de rijders geen interesse te hebben om te gaan rijden. Vlak voor aanvang druppelt het startveld dan toch binnen. Rinus van Kalmthout en Cindy van Stratum representeren de voorste startrij. Bij het geven van de startsignaal is Cindy van Stratum degene die de leiding overneemt. Rinus van Kalmthout kent een matige start en valt terug. Alex Oosterhof neemt dan de tweede plaats voor zijn rekening. In deze regenachtige omstandigheden weet Alex Oosterhof zijn ritme te vinden, eenmaal gevonden haalt hij Rinus van Kalmthout in. Alex Oosterhof gaat onbedreigd en creëert een voorsprong. Cindy van Stratum heeft op dat moment alleen het nakijken en moet, vooralsnog, genoegen nemen met de tweede plaats. Totdat Rinus van Kalmthout zich weer meldt. Rinus van Kalmthout kan zijn matige start goed maken door Cindy van Stratum naar de derde plaats te verwijzen en al zijn pijlen te richten op de leider in de wedstrijd: Alex Oosterhof.

Cindy van Stratum valt even later uit met een mankement aan zijn kart. Lart Brugman kan hierdoor doorstromen naar de derde positie. De spanning loopt op dit punt, enigszins, uit de wedstrijd. Toch zie we de baan opdrogen en de tijden zakken. Rinus van Kalmthout maakt hier gebruik van en begint met het dichten van het gat tussen hem en Alex Oosterhof. Alex Oosterhof heeft last van overstuur en kan niet op tegen de snelheid van Rinus van Kalmthout… Rinus van Kalmthout lijkt hiermee kans te maken op de eerste positie. totdat de regen weer in al zijn hevigheid naar beneden komt. Als er dan afgevlagd wordt is het Alex Oosterhof die als eerste over de streep komt. Rinus van Kalmthout is tweede geworden en Lart Brugman complementeert het podium met de derde plaats. Bij de start van de tweede manche is baan ook nat. Alex Oosterhof kan in deze omstandigheden het snelst wegkomen bij de start en behoudt de leiding. De andere rijders kunnen niets anders dan aansluiten. Toch gaat Alex Oosterhof wat overmoedig te werk en komt halverwege de eerste ronde op het natte gras terecht. Gevolg: hij spint, en ziet al zijn kansen verdwijnen. Rinus van Kalmthout krijgt hiermee de leiding in handen, en heeft Tim Willemse en Lart Brugman achter zich. Bij de volgende passage van het startveld zien we Tim Willemse ontbreken. Lart Brugman heeft nu de tweede plaats in handen. Desondanks kan hij Rinus van Kalmthout niet inhalen: die heeft een grote voorsprong opgebouwd. Cindy van Stratum bezet de derde positie. Lart Brugman verliest een klein beetje snelheid, en krijgt Alex Oosterhof achter zich. Alex Oosterhof heeft zich terug weten te vechten naar de, voorlopig, vierde plaats. Alex Oosterhof weet al snel de derde plaats over te nemen. Alex Oosterhof kan hetzelfde doen bij Cindy van Stratum en neemt de tweede positie in. Rinus van Kalmthout is te ver weg voorn Alex Oosterhof om in te halen voordat de vlag valt. Als deze valt is het Rinus van Kalmthout die hem als eerste passeert. Alex Oosterhof neemt de tweede positie in en Cindy van Stratum de derde positie. Het dagklassement: Rinus van Kalmthout bovenaan met twee punten. Alex Oosterhof daaronder met eveneens twee punten, maar een slechter resultaat in de tweede manche. De derde plaats wordt bezet door Lart Brugman, hij heeft zeven punten bij elkaar gereden.

RK1 Senior

De kwalificatie droog, de rest niet. Dat geeft goed weer waarop de rijders moesten op anticiperen. De tijden in de kwalificatie waren het volgende allemaal in de 45 seconden, terwijl de racesnelheiden uiteindelijk resulteerden in rondentijden in de 46 seconden. In de kwalificatie kwam Edwin Dijkstra als snelste uit de bus. Hij heeft een tijd van 45,443 seconden kunnen neerzetten. De tweede plaats is voor Marco Jonkers, hij heeft een tijd van 45,509 seconden neergezet. De derde plaats is voor Xander Mensink, met een tijd van 45,946 seconden. In de eerste race was de baan helemaal natgeregend en maakte dat de rijders op regenbanden moesten starten. Bij de start weet Marco Jonkers de leiding over te nemen, waar hij wordt gevolgd door Johan Haarsma. Edwin Dijkstra weet achter Johan Haarsma aan te sluiten, waarmee hij twee plaatsen heeft verloren. Marco Jonkers weet overtuigend leiding te nemen en creëert een gat tussen hem en Johan Haarsma. Edwin Dijkstra weet de aansluiting op Johan Haarsma te vinden en kan de druk opvoeren; het gat wordt kleiner. De inhaalactie komt uiteindelijk op het rechte stuk, waarmee Edwin Dijkstra de tweede plaats pakt. Johan Haarsma blijft in de buurt. Het tempo stijgt, de baan wordt iets droger. Hiermee worden de gaten wat groter. Roy van Lune weet wel aan te sluiten op Johan Haarsma, die vanaf dat moment zijn best moet doen om de derde plaats in handen te houden. Roy van Lune voert het tempo op. Johan Haarsma lukt het niet om Roy van Lune achter zich te houden en Roy van Lune stroomt door. Hiermee breekt de concentratie van Johan Haarsma: hij laat snel Coen van Esveld ook voorbij. De strijd om de derde plaats begint! Coen van Esveld weet aan te sluiten op Roy van Lune. Roy van Lune moet verdedigen, Coen van Esveld zoekt gaten. Coen van Esveld lukt niet om direct in te halen, maar de volgende ronde lukt het. Coen van Esveld weet op het rechte eind te passeren. Roy van Lune houdt echter voet bij stuk en neemt de positie terug. Coen van Esveld weet de positie nogmaals over te nemen met nog twee ronden te gaan. Als er afgevlagd wordt, is Marco Jonkers als eerste over de finish. De tweede plaats is voor Edwin Dijkstra en Coen van Esveld heeft de derde plaats weten vast te houden!

Marco Jonkers en Edwin Dijkstra kunnen vooraan starten. Wederom regenachtige omstandigheden. Marco Jonkers heeft de beste start en behoudt de leiding. Bij de start kan hij zelfs een kleine voorsprong creëren. Edwin Dijkstra en Roy van Lune volgen Marco Jonkers. Edwin Dijkstra komt halverwege de eerste ronde naast de baan, maar ondervindt daar geen positieverlies mee. Het is voor de rijders zoeken naar grip. Edwin Dijkstra kan zijn ritme weer vinden, na de kleine uitstap. Edwin Dijkstra kan breken van Roy van Lune, maar Marco Jonkers is te ver weg  om direct te kunnen inhalen. De regen stop dan met druppel, en de baan wordt langzamerhand droger. Roy van Lune zakt dan een positie terug en moet Johan Haarsma aan zich voorbij laten. Hiermee worden de gaten weer groter. Het lijkt er op dat geen van alle rijders hun ritme en grip kan vinden… behalve Marco Jonkers. Marco Jonkers heeft halverwege de race een voorsprong van tien seconden en kan deze nog verder uitbreiden. De spanning zat in deze race in het begin. Als er eenmaal afgevlagd wordt, heeft Marco Jonkers de eerste positie in handen; met een voorsprong van zestien seconden. De tweede plaats is voor Edwin Dijkstra en de derde plaats is voor Johan Haarsma.

Dit brengt het volgende dagklassement met zich mee: Marco Jonkers bovenaan met nul punten, Edwin Dijkstra daaronder met vier punten en Coen van Esveld op de derde plaats met acht punten.

VT250

De kwalificatie van deze klasse werd ook in het droog verreden, waarbij Joris Evers het tempo aanvoert. Hij brengt de snelste tijd naar 40.987 seconden. Waarmee hij de enige rijder is die de 40-secondenbarriere weet te breken. De tweede plaats is in handen van Wouter Kuip. Wouter Kuip is een achtste seconde langzamer en zet een tijd neer van 41.022 seconden. De laatste virtuele podiumplaats is vergeven aan Rick Westerlaken. Een tijd van 41.144 seconden is de reden waarom. In de eerste manche is bij de start is de baan nog kurkdroog. Bij het geven van het startsignaal kan Joris Evers zijn leiding behouden, hij maakt het best gebruik van de rollende start. Wouter Kuip moet zijn plaats afstaan aan Dave de Swert; Wouter Kuip neemt de derde positie in. Achter Wouter Kuip rijdt Rick Westerlaken die de vierde plaats bezet. In deze volgorde rijden de rijders de eerste ronde door. Dave de Swert probeert deze formatie te breken door de aanval op Joris Evers te openen. In het bochtige deel van het circuit lijken er mogelijkheden te zijn, maar het lukt Dave de Swert niet om te passeren. Uiteindelijk weet Dave de Swert in te halen bij het opkomen van het rechte stuk; meer snelheid de bocht uit en er kan relatief makkelijk ingehaald worden. Rick Westerlaken weet Joris Evers ook te passeren, waarmee de tweede plaats wordt behaald. Joris Evers heeft dan de derde positie in handen, maar moet deze al snel afstaan aan Thijs van den Heuvel. Als Thijs van den Heuvel Joris Evers inhaalt, wordt de laats genoemde van het podium gestoten. Dave de Swert, vooraan, heeft moeite met zijn voorsprong in stand te houden en moet Rick Westerlaken achter zich zien te houden. Hiermee wordt er weer een kopgroep gevormd.  Kleine fouten worden afgestraft in deze groep en Dave de Swert lijkt terug te zakken in de groep. De leiding wordt dan overgenomen door Rick Westerlaken. Rick Westerlaken leidt en achter hem worden veel plaatsen gewisseld, als er dan afgevlagd wordt, zien we het volgende: Rick Westerlaken als eerste over de streep. Thijs van den Heuvel de tweede plaats en Dave de Swert heeft de derde plaats in handen. In het Light-klassement heeft Erica van Zuylen Jack Stuivenberg achter zich weten te houden, waardoor Erica van Zuylen een voorsprong neemt in het dagklassement.

De tweede manche wordt wel verreden in de regen. Als de rijders, na meerde pogingen tot formatie, eenmaal starten, komt Dave de Swert als leider uit de bus. De eerste ronden is het voor de rijders zoeken naar grip, er wordt veel gedrift en gegleden. Dave de Swert wordt gevolgd door Rick Westerlaken en Nikki Mooren. De gaten zijn door de regen klein, en de race is erg spannend. Rick Westerlaken voert de druk op Dave de Swert. Niet alle rijders kunnen hun ritme vinden in deze omstandigheden, veel rijders hebben last van overmatig overstuur, dat in deze omstandigheden niet sneller is.

Nikki Mooren heeft de tweede plaats in kunnen nemen, zij kan daarmee zich richten op de leider in de wedstrijd. Hij zal even later dan ook de leiding over nemen. Als Nikki Mooren de leiding over heeft genomen, worden de gaten wat groter. De regen is gestopt en er wordt een droge lijn zichtbaar. Met nog twee ronden te gaan, kan Wouter Kuip Dave de Swert nog verschalken. Dave de Swert komt hiermee terecht op de derde plaats. Hij moet hier Jack Stuivenberg achter zich houden, maar slaagt hier niet in. Jack Stuivenberg weet de derde positie in te nemen. Als er afgevlagd wordt is Nikki Mooren eerste, Wouter Kuip tweede en Dave de Swert derde. In het Light-klassement komt Erica van Zuylen eerder over de streep dan Jack Stuivenberg, en heeft wederom geen punten achter zijn naam staan.

Het dagklassement: Dave de Swert met zes punten bovenaan, Nikki Mooren met zeven punten tweede en Thijs van den Heuvel met acht punten derde. Bij het Light-klassement is Erica van Zuylen eerste, Jack Stuivenberg tweede.

RK1 Junior

De kwalificatie was erg spannend: er verschenen vierentwintig rijders aan de start. Dit betekent in deze klasse dat de verschillen erg klein worden. Fabricio Rietdijk komt als snelste uit de kwalificatie, hij heeft een tijd van 47.125 seconden weten neer te zetten. Vlak op zijn hielen volgt Rick Jan Mensink met een tijd van 47.372 seconden; hiermee bezet hij de tweede plaats. De derde plaats is voor Steven Westerhof, 47.987 seconden is de snelste tijd die hij heeft neergezet. De start van de eerste manche is voor Fabricio Rietdijk het moment om zijn kwalificatie te verzilveren, en dat doet hij. Tim Bultman sluit achter hem aan. Steven Westerhof bezet de derde plaats. Deze twee rijders weten vier allebei te passeren, hierdoor neemt Tim Bultman de leiding over en kan Steven Westerhof de tweede plaats bezetten. Tim Bultman weet een kleine voorsprong op te bouwen, en achter hem sluiten alle rijders aan. De volgorde: Tim Bultman, Fabricio Rietdijk, Steven Westerhof, Michael den Herder en Chris van Ruiten. Dit zijn belangrijke spelers in het wedstrijd verloop, zij hebben de mogelijkheden om het podium te rangschikken naar eigen inzicht… Tim Bultman is degene die van plan is om de eerste plaats naar zich toe te trekken: hij bouwt binnen korte tijd een fikse voorsprong op. Fabricio Rietdijk krijgt hiermee de druk van de andere rijders op zijn schouders. Steven Westerhof weet echter Fabricio Rietdijk te pareren en neemt de tweede plaats over. Fabricio Rietdijk laat zich enigszins verassen en laat zijn tempo even vieren. Dan slaat gelijk Michael den Herder toe en weet de derde positie te bemachtigen. Fabricio Rietdijk gaat in een korte tijd van de tweede plaats, naar geen podiumplaats. Steven Westerhof, Michael den Herder en Chris van Ruiten strijden om de tweede plaats. Chris van Ruiten bezet na enkele ronde de tweede positie en laat Steven Westerhof en Michael den Herder achter zich. Uit de onverwachtse hoek komt Max Tjelpa, hij bezet de tweede plaats, waarmee Steven Westerhof en Michael den Herder zich laten verassen en gaat richting Chris van Ruiten. Chris van Ruiten verdedigt nog, maar het mocht niet baten, Max Tjelpa neemt zijn positie in. In de laatste fase van de race komen er nog wat druppels naar beneden, maar dat mocht niet baten. Tim Bultman wint met overmacht, Max Tjelpa is de tweede die de finish passeert, en Chris van Ruiten is de derde. Ook bij de start van de tweede manche gaat Tim Bultman onverminderd verder met hard rijden. Max Tjelpa volgt wederom, maar kan in deze fase van de race nog een vuist maken. Sam Kuitert en Chris van Ruiten bezetten de tweede en derde plaats, respectievelijk. Max Tjelpa voert de druk op bij Tim Bultman. Sam Kuitert weet toch de tweede plaats over te nemen van Max Tjelpa. De eerste vijf rijders rijden erg dicht bij elkaar in de buurt. Hieruit volgen veel positiewisselingen. Joey Alders weet nog de tweede plaats te bezetten. Erg zijn veel positiewisselingen, behalve de leidende positie. Totdat Joey Alders deze ook weet in te nemen en Tim Bultman terug verwijst naar achter. Sam Kuitert weet de tweede plaats te pakken te krijgen, maar moet Thijs ten Bokkel langs laten. Joey Alders heeft dan de mogelijk om zijn voorsprong verder uit te breiden en doet dat zonde pardon. Thijs ten Bokkel kan tegen het einde van de race zijn tempo verhogen en de druk op Joey Alders zetten. Het lukt Joey Alders niet om Thijs ten Bokkel achter zich te houden en moet de leidende positie afstaan. Hiermee loopt de spanning uit de wedstrijd, en als er afgevlagd wordt, zien we de volgende volgorde: Thijs ten Bokkel wint, Tom Meijer bezet de tweede positie en Chris van Ruiten de derde.

Het dagklassement ziet er als volgt uit: Chris van Ruiten bovenaan met zes punten, Tim Bultman daaronder met negen punten en Sam Kuitert op de derde plaats met elf punten.

Hiermee is er een eind gekomen aan het zesde raceweekend van dit seizoen. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving kan het raceweekend van 18 september in Venray niet doorgaan. De kartbaan in Venray heeft geen definitieve vergunning voor het circuit en dient per evenement een vergunning aan te vragen. De vergunningaanvraag voor onze wedstrijd is door de provincie / gemeente geweigerd, ondanks toezeggingen van de baaneigenaar. De organisatie is momenteel druk bezig met een alternatief. Alhoewel het in vergevorderd stadium is, kunnen ze u hierover nog niet berichten.

Meegedeeld



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op vrijdag 2 september 2011.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons