van der Horst

Monza: Strategische meesterzet bezorgt WRT BMW de dubbel!

WRT - BMW M4 GT3
WRT - BMW M4 GT3
Voor Monza werd het reglement lichtjes aangepast, met drie verplichte pitstops in plaats van twee door het verkorten van de stint-tijden. Niemand had echter kunnen voorspellen dat de wedstrijd zou worden gewonnen door een auto uit de Bronze-klasse (WRT BMW #30 - Jens Klingmann, Sam De Haan, Ahmad Al Harthy), gevolgd door Dries Vanthoor, Charles Weerts en Sheldon Van der Linde (WRT BMW #32). Om toch even te kaderen hoe speciaal de dubbelzege is van WRT: niet alleen maakten beide wagens zeven pitstops, ze stonden ook beide na de openingsronde in de pits na verschillende incidenten bij de start!
  • Hamofa Performance
De chaos in de eerste bocht in Monza
De chaos in de eerste bocht in Monza
WRT moest dus wel hun voor de start uitgedokterde tactiek overboord gooien, desalniettemin anticipeerden ze perfect op de situatie en versloegen zo de morele winnnaar, de van pole vertrokken Ferrari #51 van Pier Guidi, Rovera en Abril. Zij reden het gros van de wedstrijd aan de leiding, maar kwamen uiteindelijk twee seconden tekort voor de winst in eigen huis. De derde BMW, de #46 van publiekslieveling Valentino Rossi, Maxime Martin en Raffaele Marciello werd overigens mooi vijfde.

Podium GTWCE Monza 2024
Podium GTWCE Monza 2024
Kobe Pauwels, Nicolas Baert en Sebastian Ogaard konden in de Comtoyou Aston Martin #12 beslag leggen op de 15e plaats algemeen en de tweede podiumtrede in Silver. Ook de zuster-Aston #21 van Matisse Lismont was goed op weg naar een mooie ereplaats, maar een dik uur voor het einde kreeg onze landgenoot af te rekenen met een lekke band. Zij eindigden zo pas als 32e, maar door de vele uitvallers was dit genoeg voor een derde plaats in Gold.

Proton Competition - Ford Mustang GT3
Proton Competition - Ford Mustang GT3
De tweede plek in Gold was voor Gilles Magnus, een goede prestatie daar ook de Saintéloc Audi #25 niet heelhuids door de openingsronde kwam. De Ford Mustang #64 van zijn kant kon bij de start door uit de problemen te blijven meteen een pak plaatsen winnnen, van P38 naar P25. De Amerikaanse bolide waarop we ook Frédéric Vervisch zien werd uiteindelijk 20e.


Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
De Comtoyou Aston Martin #007 (Thiim, Sorensen, Drudi) kreeg af te rekenen met technische problemen en viel zelfs op een bepaald moment helemaal stil vanop een sterke top vijf-klassering. Het trio finishte pas als 25e maar kon nog nipt de leiding in het Endurance Cup-klassement vasthouden. De zuster-Aston #11 van onder meer John De Wilde eindigde als 30e. Voor Jef Machiels werd het een wedstrijd om te vergeten, hij reed met nog een dik uur op de klok in de remzone van de eerste chicane tegen de GRT Lamborghini #19 van Mateo Llarena, de teamgenoot van Baptiste Moulin. Een opgave dus voor de Ferrari #52 die Jef deelt met vader Louis Machiels en Andrea Bertolini.

Foto's: Arne Simons & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in GT World Challenge Europe Endurance op zondag 22 september 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons