De FIA heeft besloten om het systeem dat gridstraffen toekent aan de F1-piloten na het vervangen van motoronderdelen enigszins te herzien. Het systeem waarbij rijders soms 50 plaatsen achteruit vlogen was niet alleen onoverzichtelijk voor de fans maar kende ook intern veel kritiek, onder andere van F1-directeur Ross Brown. Vanaf volgend seizoen mag men in de F1 nog maar drie motoren gebruiken voor een heel seizoen. Als men het huidige penalty-systeem bewaart zou de kans dus nog veel groter worden dat een kwalificatie-uitslag en de uiteindelijke startgrid grondig van elkaar zouden verschillen.
Woensdag besliste de FIA World Motor Sport Council dan ook om in te grijpen. Voortaan vertrekt een rijder met een hogere straf dan 15 plaatsen terug sowieso achteraan. Indien meerdere rijders dit tegelijk voorhebben, worden ze chronologisch gerangschikt betreffende de graad van de overtredingen. Voorts kondigde de FIA ook aan discussies te zullen opstarten omtrent de volgende punten: de startprocedure, de herstartprocedure achter een safety car, de tijdstippen van de sessies, het verbieden van olie als brandstof, een gedetailleerde specificatie voor de olie en een minimaal gewicht en capaciteit der batterijen.