van der Horst

Nieuwjaarsrace Zandvoort: Nabeschouwing van de organisatoren

De traditionele Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd in het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013, is gewonnen door Duncan Huisman en Luc Braams. Na vier uur racen werd het duo, rijdend met een Renault Mégane Trophy van Equipe Verschuur, als eerste afgevlagd.
Voor de zesde maal in de historie werd het laatste deel van de Nieuwjaarsrace in het donker verreden. De kwalificatie, geprogrammeerd op zondagmiddag, werd een mooie strijd om de poleposition tussen de Mad and Daring V8STAR van Max Braams en Wolf Nathan en de Renault Mégane Trophy van Duncan Huisman en Luc Braams.  Hoewel de V8STAR eens te meer liet blijken een snelle bolide te zijn, was het toch de combinatie Huisman/Braams die op een opdrogende baan de ‘pole’ pakte met een tijd van 1:55,596. Daarmee was het duo 0,08 seconde sneller dan Max Braams en diens teamgenoot Nathan. De derde startpositie ging naar Team Bleekemolen, dat ditmaal de Porsche 997 GT3 Cup inzette voor Kees Bouhuys, Jeroen Mul en Michael en Sebastiaan Bleekemolen.
 
In divisie II viel de poleposition ten prooi aan Rob de Laat en Rob Severs, rijdend met een BMW 320d WTCC. Dennis de Borst en Melvin de Groot klokten met hun Renault Clio de snelste tijd in Divisie III. In Divisie IV, beter bekend als de dieselklasse, ging deze eer naar Bas Baars en Marcel Roeleveld.
 
De beginfase van de wedstrijd leek vooral goed uit te pakken voor Duncan Huisman en Luc Braams. Al na enkele ronden wist het duo een flinke voorsprong op de concurrentie te nemen. Minder goed verliep de race voor de BMW M3 van Ras Lalmy en Jacques Groenewegen. Al na vier ronden moest de auto voor lange tijd in de pits worden geparkeerd, waar de monteurs van het TechRepair.nl-team hard werkten om de auto weer te herstellen. In diezelfde periode kon het publiek genieten van een mooie strijd tussen de Bleekemolen Porsche en de Saker Sprint Sportscar van Jaap Wilkens, Johan Kraan, Luca Bettini en Renger van der Zande.
 
Voor Wolf Nathan en Max Braams eindigde de wedstrijd al in het tweede uur. Met remproblemen viel de equipe uit in het Scheivlak. Dit zorgde tevens voor de eerste neutralisatie, waar veel equipes dankbaar gebruik van maakten voor het uitvoeren van pitstops. Ook Equipe Verschuur besloot om gebruik te maken van deze neutralisatie, waardoor de leidende positie verder werd verstevigd.
 
In het derde uur werd het spannend, toen de Bleekemolen Porsche, op dat moment bestuurd door Jeroen Mul, een sterke opmars kende en daarbij inliep op zowel de Saker Sprint als de Renault Mégane van Huisman en Braams. Deze opmars werd kort onderbroken nadat Mul van de baan raakte bij het uitkomen van de Mastersbocht. Na een snelle hulpactie van de vrijwilligers van de Officials Club Automobielsport kon Mul zijn weg weer vervolgen en zijn inhaalrace hervatten.
 
Toch was er, ondanks de snelheid, onvoldoende gelegenheid om de leiding in de race over te nemen. Deze positie bleef tot het vallen van de vlag in handen van Huisman en Braams. Voor de Saker Sprint-equipe leek de tweede plaats het hoogst haalbare, maar een kort bezoek aan de grindbak van de Kumhobocht verwees het kwartet in de geel-blauwe Saker terug naar de derde positie. Team Bleekemolen profiteerde optimaal en pakte de tweede plaats.
 
In Divisie II ging voor lange tijd de strijd tussen drie BMW’s van MDM Motorsport. Uiteindelijk pakten Sven van Hulst, Bas van de Ven en Jan Joris Verheul met hun BMW 320d WTCC de winst, voor Eddie den Dekker en Michel Schaap. De laatste podiumplaats in Divisie II werd veroverd door Rob de Laat en Rob Severs.
 
Wilbert Groenewoud en Marcel Robijn kenden een sterke wedstrijd in Divisie III en sloten deze met winst af. De BMW van Melroy Heemskerk en Arthur van Uitert eindigde op een keurige tweede plaats, gevolgd door de competitieve Mazda MX-5 van Eric Sliphorst, Yardy Hoogwerf en Rudy Schilders. Dennis de Borst en Melvin de Groot haalden de finish niet.
 
De zege in de Divisie IV ging naar Liesette Braams en Duncan Huisman, uitkomend voor het team van Las Moras Racing. Norman van Beek en Coen Pronk finishten met hun BMW 123d op de tweede positie. Marcel Schoonhoven en Remon Vos mochten de derde podiumplaats betreden.
 
Uitslag: 1. D. Huisman / Luc Braams, Renault Mégane Trophy, 118 ronden in 4uur03min.22,213sec. (125,29 km/uur); 2. Bouhuys / Mul / S.Bleekemolen / M.Bleekemolen, Porsche 997 GT3 Cup, op 1 ronde ; 3. Wilkens / Kraan / Bettini / Van der Zande, Saker Sprint Sportscar, op 2 ronden.
 
Klassenwinnaars: Divisie 1: D. Huisman / Luc Braams; Divisie 2: Van Hulst / Van de Ven / Verheul, BMW 320d WTCC, 115 ronden. Divisie 3: Groenewoud / Robijn, BMW E46, 101 ronden; Divisie 4: Liesette Braams / Molenaar, BMW 123d, 105 ronden.

Circuit Park Zandvoort press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 6 januari 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons