Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 38
In de GT300-klasse behaalde het K2 R&D LEON RACING-team met hun Mercedes, bestuurd door Naoya Gamou en Takuro Shinohara, een tweede overwinning op rij. Het duo moest fel strijden met de PONOS Racing Ferrari van Kei Cozzolino en Lilou Wadoux, maar de Franse moest tien ronden voor het einde haar leidende positie aan de Japanner afstaan. De derde plaats ging naar de D'Station Racing Aston Martin van Tomonobu Fujii en Charlie Fagg.
*** Aan de andere kant van de wereld, in de Verenigde Staten, nam Denis Dupont in de TCR-klasse deel aan de Michelin Pilot Challenge op het circuit van Indianapolis. Helaas eindigde de race vroeg voor het Bryan Herta Autosport with Curb-Agajanian Hyundai-team. Dupont’s teamgenoot, Preston Brown, werd van de baan geknikkerd door de Road Shagger Racing Audi, met een vroegtijdige opgave van het team als gevolg. Toch was er reden tot juichen voor Bryan Herta Autosport, want zij behaalden een 1-2-finish. Mason Filippi en Mark Wilkins wonnen, gevolgd door Robert Wickens en Harry Gottsacker, met Mikey Taylor en Chris Miller in de Unitronic/JDC-Miller MotorSports Audi op de derde plaats. De algemene winst ging naar Jeff Westphal en Sean MacAlister in de Carbahn with Peregrine Racing BMW.
*** Met de eerste treffen van IMSA sinds de aankondiging van Hyundai/Genesis, werd er in de paddock al gepolst wie het fabrieksteam zal worden in de Verenigde Staten. Chip Ganassi Racing werd al genoemd als favoriet, maar ook Bryan Herta Autosport heeft er wel oren naar. BHA is al jaren de vaste stal voor Hyundai in de Michelin Pilot Challenge met de verschillende iteraties van hun TCR, en wil maar wat graag dit programma binnenrijven. Afwachten is de boodschap.
*** Voor het FIA WEC kon wel eens een onverwachte naam opduiken. Tijdens de manche in Fuji was David Dicker er namelijk als speciale gast aanwezig. De naam zegt u wellicht niks maar de man is momenteel co-eigenaar van Rodin Motorsport. Dit team komt uit in Formule 2 en Formule 3 nadat het Carlin enkele jaren terug had overgekocht. De Nieuw-Zeelander heeft ook al getracht om in F1 binnen te geraken wat mislukte. Nu zou hij dus ook zijn pijlen richten op het FIA WEC, en dan zou Genesis wel eens een mooie opportuniteit kunnen blijken.
*** In de aanloop naar de Battle of the Bricks noteerden we verschillende bevestigingen voor het IMSA-seizoen van 2025. Dan Goldburg zal volgend jaar uitkomen voor United Autosports in de LMP2-klasse. Ook Conquest Racing, DragonSpeed en Inception Racing hebben hun deelname met een Ferrari in GTD bevestigd, net als Forte Racing met een Lamborghini in dezelfde klasse. Tower Motorsports keert terug in de LMP2, en Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports zal opnieuw een fabrieksteam vormen in GTD Pro. Van der Steur Racing - het voormalig team van Dupont - stapt over van de Michelin Pilot Challenge naar IMSA met een Aston Martin in GTD, zij het enkel tijdens de Michelin Endurance Cup.
*** Tot slot heeft ook Heart of Racing bevestigd dat het in IMSA, WEC en Fanatec GT World Challenge America actief zal zijn met GT3- en GT4-programma's. In IMSA treedt het evenwel met slechts één wagen aan, gezien het team ook het Aston Martin Valkyrie LMH-programma in handen heeft. Het wordt afwachten wanneer het team precies debuteert. Voor het FIA WEC moet men klaar zijn voor Qatar, maar in IMSA bestaat de kans dat de nieuwe bolide in Daytona nog niet van de partij zal zijn. Er wordt wel nog getest in de Verenigde Staten op Road Atlanta, Sebring en Daytona - met onder meer de testdagen van IMSA in november -, terwijl men ook in het Midden-Oosten zal neerstrijken. Daar komt men in actie in Qatar en Bahrein voor een Michel-test. Tevens werd bevestigd dat alle rijders fabriekspiloten van het Britse merk zijn, ook al komen ze uit andere series.
*** Proton Competition is ondertussen druk met plannen voor een tweede Porsche 963 in het FIA WEC. Christian Ried gaf aan Sportscar365 aan dat het team nog twijfelt of het een volledig IMSA-seizoen zal rijden of zich zal beperken tot de Michelin Endurance Cup. Het team keert niet meer terug naar de Fanatec GT World Challenge Europe omdat het oorspronkelijke team, Dinamic GT, zich kort voor de start van het seizoen terugtrok. Ried zal waarschijnlijk ook tijdens de finale van het FIA WEC in Bahrein achter het stuur van de Ford Mustang GT3 kruipen, zo hij nog een andere piloot vindt. Volgens de Duitser zou dit dan wel de allerlaatste keer zijn, nadat hij reeds vorig jaar zijn helm in de wilgen hing.
*** Porsche overweegt om een paar updates te doen, waarvoor men een joker zal moeten inzetten. Dat werd door teamdirecteur Jonathan Diugud bevestigd. Deze werden getest op Road Atlanta. Aanvankelijk wou men al een update doorvoeren na Le Mans, maar van dat plan werd afgezien na de zeer positieve resultaten in zowel IMSA als FIA WEC. Over welk onderdeel het zou gaan blijft voorlopig geheim. Ook Cadillac zou updates willen uitvoeren op hun LMDh voor 2025.
*** Het FIA WEC heeft de twee namen aangekondigd die mogen deelnemen aan de Rookie-testen in Bahrein, de dag na de seizoensfinale. Reshad de Gerus en Gillian Henrion, beiden actief in de European Le Mans Series, zijn de gelukkigen. De Gerus krijgt de kans om in de winnende Hypercar te rijden, terwijl Henrion de Manthey Pure Rxcing Porsche zal besturen. Dé grootste naam is echter Valentino Ross, die eindelijk de kans krijgt om met een BMW Hypercar te rijden.
*** In aanloop naar de 4 Hours of Mugello werd bevestigd dat Nick Yelloly de rest van het seizoen zal afwerken bij Nielsen Racing. De Brit maakte zijn debuut in Spa-Francorchamps bij het Britse team, toen als invaller voor Albert Costa. Maar gezien de Spanjaard via sociale media liet weten dat hij en het team zijn gesplit, mag de Brit de overige twee races afwerken. Ook Felipe Drugovich zal niet van de partij zijn in Italië wegens een conflict in zijn programma. Daarom zal Patrick Pilet het stuur overnemen bij Vector Sport.
*** Tijdens de Indianapolis 8 Hours zal DXDT Racing alles op alles zetten. De wedstrijd is naast de finale voor de Intercontinental GT Challenge eveneens de seizoensafsluiter voor de Fanatec GT World Challenge America. Alec Udell en Tommy Milner, die dit seizoen acht keer op rij wisten te winnen met de Corvette, krijgen het gezelschap van fabriekspiloot Alexander Sims. In Pro-Am zal Patrick Liddy zich bij Blake McDonald en Bryan Sellers voegen. Sellers reed eerder dit seizoen samen met Bryson Morris, maar zal nu zijn teamgenoten uit de Lamborghini Super Trofeo North America inzetten.
*** Tot slot een nieuwtje uit Australië waar de Supercars één van de belangrijkste autosportdisciplines vormt. Sinds vorig jaar nam men er afscheid van de Holden Commodore en de Ford Falcon. Zij werden ingeruild voor een Chevrolet Camaro en een Ford Mustang. Met ingang van 2026 zal daar ook een Toyota Supra schitteren, ingezet door Walkinshaw Andretti United, een entente van Ryan Walkinshaw, Michael Andretti, Richard Dean en Zak Brown. Het is al van 2019 geleden dat er een derde merk in het Australische kampioenschap van de partij was. Zo probeerden Nissan, Volvo en Mercedes - deze laatste zonder fabriekssteun - het laatste decennium iets op te zetten maar alle drie de merken trokken de stekker uit hun respectieve programma's.
Foto's: Porsche AG - Nissan NISMO - Super GT - Bryan Herta Autosport - Racing International Photography - Aston Martin - Arne Simons - Gert Starckx - Lou Johnson/Xynamic - Fanatec GT World Challenge America - Walkinshaw Andretti United
Tweet