Nieuwssprokkels voorafgaand aan eerste F1-tests
Naast Kubica kan er een andere grote naam een kruis maken over Williams: Paul di Resta. De Schot, die vorig seizoen voor één race een zieke Felipe Massa mocht vervangen, zat lange tijd in pole positie, maar de prestaties van Sirotkin, evenals zijn leeftijd en zijn sponsors, waren niet in het voordeel van di Resta. Di Resta heeft te kennen gegeven de F1 (voorlopig) op te geven en zijn pijlen op de Formule E te richten. Di Resta was op het einde van het vorige decennium een topper in DTM waar hij in 2010 de titel pakte. Na drie redelijke seizoenen in de F1 bij Force India keerde hij terug naar de Duitse toerwagens waar hij dit jaar elfde werd. Of hij de Formule E met de DTM wenst te combineren, is nog niet duidelijk aangezien Mercedes zijn rijders nog niet bekendgemaakt heeft.
Daniil Kvyat heeft dan toch een F1-zitje gevonden voor 2018. De Rus wordt ontwikkelingsrijder bij Ferrari. Kvyat, die net als Kubica en Di Resta, ook aasde op een zitje bij Williams, doet zo een opvallende wending in zijn loopbaan. De GP3-kampioen van 2013 kwam via Toro Rosso op sterke wijze de F1 binnen in 2014 waardoor hij een jaar later reeds bij Red Bull zat. Na enkele mindere prestaties, waaronder enkele botsingen met... Ferrari's, installeerden de Oostenrijkers hem terug bij Toro Rosso - na een stoeltjeswissel met Max Verstappen. Bij Toro Rosso reed de Rus enigszins gedemotiveerd rond naast de vlammende Carlos Sainz Jr. Nadat hij dit jaar ook al plaats diende te ruimen bij dat team ten voordele van Pierre Gasly, leek zijn F1-loopbaan voorbij, maar Kvyat slaagde er dus in een om zitje te vinden bij een topteam, zij het een testzitje.
Met het oog op meer flexibele strategieën heeft bandenfabrikant Pirelli zijn bandensoorten voor 2018 verzacht. Volgens simulaties uitgevoerd door Pirelli zouden de tijden zo maar even anderhalve seconde kunnen zakken dit jaar, een simulatie waarbij het nieuwe aerodynamische reglement werd ingecalculeerd. Volgens racing manager Mario Isola voorspellen de teams ongeveer een seconde winst met de ontwikkeling van hun wagens. Met de zachtere, en dus agressievere, banden, zou daar dus nog een halve seconde bij komen, aldus Pirelli.
Foto's: Racing International Photography & Hans van Onsem
Tweet