van der Horst

Opel vanaf 2013 terug in autosport

Opel keert terug naar de autosport met een internationaal georiënteerd rallyprogramma voor de nieuwe Opel ADAM en een circuitprogramma voor de nieuwe Astra OPC met focus op Duitsland. “Deze nieuwe motorsportactiviteiten spelen een belangrijke rol binnen de strategische heroriëntatie van het bedrijf. Zij zijn een essentieel element bij de profilering van ons merk,” zegt Dr. Thomas Sedran, Deputy CEO bij Opel.
Opel in 2013 terug in autosport
Opel in 2013 terug in autosport
Op sportief vlak kan de autofabrikant uit Rüsselsheim terugblikken op een lange en succesvolle traditie. Het bedrijf wil een nieuwe competitie opstarten voor zijn klanten, die zowel technisch geraffineerd als redelijk geprijsd is. Tegelijkertijd wil het een platform creëren waar jonge, ambitieuze bestuurders hun talent voortdurend kunnen ontwikkelen.

Rally: professioneel talent ontwikkelen in samenwerking met ADAC

Met de rallysport mikt Opel op de Europese podia. Er leeft tenslotte een sterke belangstelling voor rallyrijden, niet alleen in Duitsland, maar ook in alle belangrijke Europese markten van het merk. Bovendien heeft de FIA, de wereldwijde autoriteit voor motorsport, regels opgesteld om jonge bestuurders interessante kansen te bieden en de drempel te verlagen.

In het seizoen van 2013 zal een rallycupversie van de nieuwe Opel ADAM beschikbaar zijn, die ontwikkeld werd conform de FIA R2-normen. Binnen de reeksen van de “ADAC Rally Masters” zullen deze klantenwagens wedijveren in een merkkampioenschap (“ADAC Opel Rally Cup)”. Deze competitie krijgt extra aantrekkings-kracht dankzij de geldprijzen die de beste bestuurders in de wacht kunnen slepen. Bovendien is er een speciaal “junior rally”-puntensysteem voor jonge bestuurders tot 27 jaar. De winnaar van de finale mag rekenen op speciale coaching in het volgende seizoen.

Als sterke partner vond Opel een bondgenoot in ADAC dat een vrijwel identieke kijk heeft op de ontwikkeling van nieuw talent. ADAC stelt vooral zijn organisatie- en motorsport-infrastructuur ter beschikking voor het gemeenschappelijke project. Opel stippelde een strategie uit voor een eerste periode tot het jaar 2016. Nadien is een modulair ontwikkelingsprogramma voorzien, waar talentvolle rallyrijders vanaf de “ADAC Opel Rally Cup” kunnen doorstoten tot het internationale niveau. In de eerste twee van de vier fases zal de ADAM gebruikt worden. In de derde en vierde fase wordt waarschijnlijk de Opel Corsa van de nieuwe generatie het rallyvoertuig.
Circuit: “Astra OPC Cup” deel van de VLN uithoudingskampioenschappen
De auto waarmee Opel deelneemt aan het circuit is de nieuwe Astra OPC. Vanaf 2013 is dit model beschikbaar als raceversie voor de klantensport. Voor de Cup werden auto’s ontworpen volgens de normen van het “VLN Endurance Championship”, de meest populaire racewedstrijd voor het grote publiek in Europa. De auto’s zullen in hun eigen klasse ook deelnemen aan een merkkampioenschap (“Astra OPC Cup”). Naar verwachting wordt een 24-urenrace op de Nürburgring-piste het hoogtepunt van het seizoen.

Er wordt een bijzonder aantrekkelijk voordelenpakket aangeboden aan particuliere deelnemers, dat niet beperkt is tot maximale prestaties en betaalbare ultramoderne racetechnologie. Naast het rallyproject is er een prijzenpot met aantrekkelijke geldprijzen. Bovendien kunnen klanten reserveonderdelen kopen aan competitieve prijzen en krijgen ze technische en organisatorische steun op en naast de racebaan.
Mijlpalen in de autosport: Opel schrijft geschiedenis
De meest succesvolle periode in de rallygeschiedenis van het bedrijf begon midden jaren zeventig. Dat had alles te maken met de Duitse piloot Walter Röhrl, een van de beste rallyrijders ooit. Hij en zijn Ascona Groep A sleepten in 1974 de titel van Europees kampioen in de wacht voor Opel. Vijf jaar later doet hij dat nog eens over met de Ascona Groep B. De kroon op het werk van de man uit Regensburg was ongetwijfeld zijn overwinning in het wereldkampioenschap van 1982. Dat speelde hij klaar met zijn legendarische Ascona 400. Maar Opel voelt zich al even thuis op de racebaan. Daar behaalde het merk van het beroemde bliksemlogo talloze overwinningen op eigen terrein, namelijk de noordelijke lus van de Nürburgring. Vanaf 1993 werd Manuel Reuter de favoriet met zijn Calibra V6, waar hij op professioneel niveau mee racete. Hij reed er voor het eerst mee in de DTM-competitie en won uiteindelijk een titel in de latere ITC-reeks. Nog een mooi hoogtepunt in de geschiedenis van de autofabrikant was de overwinning in de DTM/ITC van 1998 in de STW-reeks, met de hulp van zijn Vectra. De 24 uur van de Nürburgring 2003 werd gewonnen met een Astra V8-coupé.

Opel Press



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Persberichten op woensdag 23 januari 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons