van der Horst

Rolex 24: wie volgt Porsche op?

Daytona International Speedway
Daytona International Speedway
Amerika is een land van tradities, ook op vlak van autosport. Denk aan iconische evenementen als de Indianapolis 500, de Chili Bowl, de Daytona 500, en natuurlijk de Rolex 24 at Daytona. Dit weekend staat de 63ste editie van die klassieker in Florida op het programma, en de strijd in de topklasse belooft ongekend spannend te worden. Twaalf wagens, verdeeld over vijf verschillende merken, strijden niet alleen om eeuwige roem, maar ook om het felbegeerde Rolex-horloge. Het is tijd om onze glazen bol af te stoffen en vooruit te blikken op de twee prototype-divisies!
  • St. Paul
GTP: BMW met de beste papieren, of toch Porsche?
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
Hoewel onze redactie de Roar before the Rolex 24 nauwlettend in de gaten heeft gehouden, verklappen de rondetijden natuurlijk maar een deel van het verhaal. Een race van 24 uur kan immers, afhankelijk van de omstandigheden, alle kanten opgaan. Toch zijn er duidelijke signalen: BMW lijkt momenteel het best voor de dag te komen. Dries Vanthoor zette de snelste tijd van het hele weekend neer, en dat BMW ook overdag vooraan standhield, duidt op vooruitgang. Het project van het Beierse merk kende niet meteen een vliegende start, maar de investering sinds vorig jaar begint vruchten af te werpen. De grote vraag blijft of de M Hybrid V8 regelmatig kan blijven presteren in een 24 uursrace.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche lijkt de grootste uitdager te worden. Als titelverdediger keert het Duitse merk terug met hoge verwachtingen. Vooral de wagen van Laurens Vanthoor oogt veelbelovend. Zowel Vanthoor als Nick Tandy hebben het doel om alle grote 24 uursraces te winnen, en de Rolex 24 is de enige die nog ontbreekt op hun palmares. De twee klantenteams kunnen als joker dienen, maar er blijven vraagtekens. De updates aan de wagen hebben verbeteringen gebracht, maar de problemen op vrijdag – toen drie van de vier 963’s batterij- en MGU-problemen kenden – werpen een schaduw. Hoewel de problemen op zaterdag leken opgelost, houden we die moeilijkheden best in het achterhoofd.

Acura Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian - Acura ARX-06
Acura Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian - Acura ARX-06
Acura positioneert zich als een gevaarlijke outsider. Het merk werkt opnieuw samen met Meyer Shank Racing, ondanks de controverse rond het team tijdens de Rolex 24 van twee jaar geleden. Met Tom Blomqvist en Colin Braun als duo in de eerste wagen, en Scott Dixon en Felix Rosenqvist in een ondersteunende rol, is de line-up van het hoogste niveau. De tweede wagen heeft met Nick Yelloly, Renger van der Zande, Alex Palou en debutant Kakunoshin Ohta eveneens talent aan boord, maar de combinatie van nieuwkomers en beperkte ervaring met de Acura kan een uitdaging vormen. De eerste wagen lijkt de favoriet binnen het team.

Cadillac Wayne Taylor Racing - Cadillac V-Series.R
Cadillac Wayne Taylor Racing - Cadillac V-Series.R
Cadillac kende dan weer een discreet weekend. Dat is geen verrassing, want Cadillac Wayne Taylor Racing staat aan het begin van een nieuwe samenwerking. Hoewel die alliantie in het verleden succesvol was in het DPi-tijdperk, vormt de overgang naar GTP een uitdaging. Toch mag het team niet worden afgeschreven; je wint de Rolex 24 niet tweemaal op rij zonder solide fundamenten. Cadillac Whelen, voorheen Action Express Racing, kende echter een teleurstellend weekend. Het vertrek van Pipo Derani lijkt een leegte te hebben achtergelaten, en de prestaties tijdens de Roar waren niet hoopgevend.

Automobili Lamborghini Squadra Corse - Lamborghini SC63
Automobili Lamborghini Squadra Corse - Lamborghini SC63
Lamborghini blijft ondertussen de bouwstenen leggen van zijn Hypercar-project. Na het vertrek uit het FIA WEC en de stopzetting van de samenwerking met Iron Lynx, heeft het merk zich toegelegd op kwaliteit boven kwantiteit. Dat lijkt een goede zet: de vierde tijd en constante aanwezigheid aan de top geven hoop. Toch blijft het afwachten of Lambo zijn 'David versus Goliath'-rol kan waarmaken.

 
#AutoRijdersChrono
1BMW M Hybrid V8 #24Dries Vanthoor/Philipp Eng/Kevin Magnussen/Raffaele Marciello1:35.424
2Acura ARX-06 #93Alex Palou/Kaku Ohta/Renger van der Zande/Nick Yelloly1:35.619
3Acura ARX-06 #60Tom Blomqvist/Colin Braun/Scott Dixon/Felix Rosenqvist1:35.827
4Lamborghini SC63 #63Mirko Bortolotti/Romain Grosjean/Daniil Kvyat/Edouardo Mortara1:36.041
5BMW M Hybrid V8 #25Marco Wittmann/Sheldon van der Linde/Robin Frijns/René Rast1:36.093
6Porsche 963 #85Tijmen van der Helm/Pascal Wehrlein/Bryce Aron/Gianmaria Bruni1:36.182
7Porsche 963 #7Felipe Nasr/Nick Tandy/Laurens Vanthoor1:36.271
8Cadillac V-Series.R #31Jack Aitken/Frederik Vesti/Felipe Drugovich/Earl Bamber1:36.425
9Porsche 963 #6Mathieu Jaminet/Matt Campbell/Kevin Estre1:36.479
10Cadillac V-Series.R #10Ricky Taylor/Felipe Albuquerque/Will Stevens/Brendon Hartley1:36.697
11Cadillac V-Series.R #40Kamui Kobayashi/Jordan Taylor/Louis Deletraz1:37.237
12Porsche 963 #5Neel Jani/Julien Andlauer/Tristan Vautier/Nico Pino1:37.270
LMP2: De spannendste strijd van de Rolex 24?
Inter Europol Competition - Oreca 07-Gibson
Inter Europol Competition - Oreca 07-Gibson
In de LMP2-klasse oogt het deelnemersveld dit jaar extreem competitief. Elke sessie op zaterdag eindigde met alle wagens binnen een tijdspanne van anderhalve seconde. Vorig jaar presenteerde die klasse al zijn sterkste veld in jaren en die trend zet zich voort. Opvallend is dat Amerikaanse teams met acht wagens domineren tegenover vier Europese teams. Toch is onze favoriet Europees.

Inter Europol Competition staat er goed voor. Het team opereert dit jaar zelfstandig na de samenwerking met PR1/Mathiasen Motorsports. Met Tom Dillmann en António Félix da Costa beschikken ze over een ervaren line-up in de Oreca-bolides. Hun consistentie en snelheid maken hen tot topfavorieten.

CrowdStrike Racing by APR is een ander team om in de gaten te houden. Vorig jaar eindigden ze als tweede, en ze keren terug met een vergelijkbare line-up. Het vertrek van Colin Braun was een aderlating, maar met Colton Herta als vervanger hebben ze opnieuw een sterk kwartet, samen met George Kurtz, Malthe Jakobsen en Toby Sowery.

Ook Riley Motorsports verdient aandacht. Het team, dat al jaren gebruikmaakt van Andy Jaenen als spotter, heeft zich bewezen in Daytona. Na de overstap van LMP3 naar LMP2 vorig jaar is de aanpassing in volle gang. Dit jaar kan de extra ervaring hen een verrassende rol bezorgen. Voor Pratt Miller Motorsports, die dezelfde overstap maakt, wordt dit een leerjaar.

De Rolex 24 belooft opnieuw een spektakel te worden, zowel in GTP als in LMP2. De echte winnaars zullen niet alleen snelheid, maar ook uithoudingsvermogen en strategie nodig hebben om de ultieme prijs te bemachtigen. Op zondagavond 19:40 uur ontdekken we wie met de horloges naar huis mag gaan.

Foto's: Porsche AG - BMW M Motorsport - Meyer Shank Racing - Wayne Taylor Racing - Lamborghini Squadra Corse - Inter Europol Competition



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 22 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons