van der Horst

Spa Six Hours: The Sound of History, hoofdstuk 31

Spa Six Hours
Spa Six Hours
Het is een onnavolgbare tijdsmachine! Op donderdag 26, vrijdag 27 en zaterdag 28 september is het circuit van Spa-Francorchamps het kader van de 31ste editie van de Spa Six Hours, de historic meeting die de verschillende tijperken, alle disciplines en alle tendenzen in de autosport op circuit de revue laat passeren! Van de Grand Prix wagens van de jaren 30 tot de F1 bolides van de jaren 70 en 80, via de F2, F3, Formula Junior, prototypes, sportwagens, GT en toerwagens… Het is een kleurrijk spektakel, met een ongeëvenaarde soundtrack die Roadbook voorstelt gedurende drie dagen…
  • Dreamdrive
De Ford GT40's domineerden in de Spa Six Hours Endurance
De Ford GT40's domineerden in de Spa Six Hours Endurance
Bovenaan op de affiche staat de wedstrijd die het evenement zijn naam bezorgde : de befaamde Spa Six Hours Endurance. Het is het klapstuk dat op het programma staat op zaterdag tussen 15u50 en 21u50! Meer dan 80 bolides zullen de startgrid sieren met daaronder een twintigtal Ford GT40! De legendarische Le Mans machines zijn uiteraard de favorieten… maar uitkijken toch maar voor de Jaguar Type E en de Lotus Elan 26R, die kunnen zorgen voor verrassingen. Dat hebben we vorig jaar nog kunnen vaststellen! Het startveld zal verder kunnen tellen op Aston Martin, Ginetta, Gilbern, Porsche, Marcos, Ford Mustang, Falcon en Galaxie, Shelby Cobra, TVR Griffith en Grantura, Turner, Triumph, MG, Morgan en consoorten, terwijl bij de rijders namen werden bevestigd als Dario en Marino Franchitti, André Lotterer, Alex Brundle, Chris Harris, Rob Huff, Phil Keen, Michael Lyons, Nico Verdonck, Eric van de Poele, Jim Farley, Vanina Ickx, Olivier Muytjens, Brice Pineau, enz. Zes uur lang zal er topsport te beleven vallen!
 
2023 Spa Six Hours Pre-War Sports Cars
2023 Spa Six Hours Pre-War Sports Cars
De andere steunpilaar van de Spa Six Hours 2024, dat zijn de eenzitters! De Pre-War Sports Cars van de jaren 30, samen met de Alfa Romeo 8C Monza, Delahaye, Aston Martin, Bentley, Talbot Lago, Alvis, Riley, Frazer Nash en vele anderen vertellen het verhaal van de Grands Prix wedstrijden voordat we de geboorte zagen van het wereldkampioenschap. Als eerste legendes die over heel de wereld gekend waren, vormen de Maserati 250 F, Lotus 18 en 25, Ferrari 246 Dino, BRM P261, Brabham BT3, 4, 7 of nog 14, en zovele anderen het niet te missen peloton van de Historic Grand Prix Cars Association.
 
Spa Six Hours 2023
Spa Six Hours 2023
De jaren 70 en 80 zijn dan weer gegroepeerd binnen het startveld van de Masters Racing Legends. Meer dan de moeite van het bekijken waard met de Lotus, Williams, Tyrrell, McLaren, Brabham, Arrows, Fittipaldi, Ligier, March, Shadow, Hesketh, Ensign, LEC, Theodore en Trojan bolides. De rijders die zullen trachten de overwinning te halen op Spa-Francorchamps luisteren naar namen als Thierry Boutsen (de drievoudige Grand Prix winnaar zal rijden op Shadow), Nick Padmore (ex-kampioen in Historic F1), Christophe en Werner D’Ansembourg, en verder ook Victor Jabouille (zoon van de betreurde Jean-Pierre Jabouille) en  Stéphane De Groodt, de Belgische acteur en humorist met een indrukwekkend carriére, die de ex-Wisell  March 741 uit 1974 zal besturen. Mis dit zeker niet… 
 
Richard Cooke - March 793
Richard Cooke - March 793
De fans van de eenzitters zullen hun hartje ook kunnen ophalen in de startvelden van de F2 en F3 Classic Interseries, die hulde zullen brengen aan de March, Ralt, Martini, Chevron, Argo, Dallara en andere wagens uit de jaren 70 (met een zekere Tristan Gommendy aan de start met een F3). Maar er is eveneens een Historic Formula Junior, met de eenzitters die de overgang markeerden tussen de jaren 50 en 60 en die de vruchten zagen van het werk van kunstenaars als Stanguellini, Elva, Alexis, Condor, Valpini, U2, Branca, Donford, Gemini, Britannia, Caravelle, Lynx, enz. Zij rijden tussen de meer conventionele Lotus, Lola en Brabham!
 
Spa Six Hours 2022
Spa Six Hours 2022
In de Masters Sports Car Legends zien we indrukwekkend prototypes zoals de Lola T70, McLaren M1B, Chevron B16, B19 en B36, enz. Zij zijn de opvolgers op de endurance-scene van de wagens die evolueren in de Woodcote Trophy & Stirling Moss Trophy zoals de Jaguar C-Type en D-Type, Lotus XI, XV en 17, Lola Mk1 Prototype, enz. De recentere vedetten van de 24 Uur van Le Mans zitten gegroepeerd binnen de series van de Masters Endurance Legends & GT Trophy. We zien er een mix van Peugeot 90X, Pescarolo LMP1, Reynard 2KQ, BR01, Audi R8 LMS GT3 Ultra, Corvette C7.R, Dodge Viper GTS-R, Ferrari 430 en 488, Lamborghini Super Trofeo, enz.
 
Grand Tourisme en toerwagens delen de glorie in de Masters Gentlemen Drivers & Pre-66 TC, met de Ferrari 250 GT, Jaguar E-Type, Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, Ford Mustang en Falcon…onder andere!
 
De affiche wordt perfect vervolledigd door de Classic Sports Car Club, met wagens als de MG, Triumph, Austin Healey, Ford Cortina Lotus, Mini Marcos, Lotus Elan, TVR Griffith et Tuscan of nog, de Datsun 240 Z.
 
Met niet minder dan… 19 races op het programma (van 25 minuten tot 6 uren) kennen de Spa Six Hours 2024 weinig dode momenten. De liefhebbers van wedstrijden voor bolides van weleer zullen er zich zeker tegoed aan kunnen doen.
 
Vermelden we nog dat op donderdag 26 september de toegang tot het circuit van Spa-Francorchamps volledig gratis zal zijn. Het zal toelaten aan het publiek om de vrije trainingen te kunnen meemaken en zelfs één wedstrijd, en dat alles tussen 9u00 en 21u50! Op vrijdag zijn de tickets te koop aan 30 euro (23 in voorverkoop) en op zaterdag, de hoofddag, aan 40 euro (33 euro in voorverkoop). De toegang voor de beide dagen bedraagt 50 euro (43 euro in voorverkoop).
 
Op woensdag 25 september tenslotte, houdt Roadbook Events een Testing Day (met gratis toegang voor  het publiek), terwijl op zondag 29 september er een Track-Day is voorbehouden aan de eenzitters en aan wagens van het type GT/Toerwagens, die deelnamen aan het programma (toegang is volledig gratis).
 
Kortom… See you in Spa !

Persbericht Roadbook/Spa Six Hours



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op dinsdag 24 september 2024.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons