Tom Coronel en de Nordschleife: "Een baan die respect afdwingt"
“Ik ben zeer fanatiek wanneer ik het over de Nordschleife heb’, een omloop waar ik ooit gedurende vijf jaar het ronderecord op mijn naam had staan. Vorig jaar lukte ik er de derde tijd, waar ik normaliter ergens tussen P12 en P15 had moeten staan. Je moet de omloop door en door kennen en ik zag de mogelijkheid om samen met het ROAL Motorsport-team ons potentieel te tonen."
Hoe moeilijk is deze baan op een schaal van 1 tot 10?
“Het is de zwaarste omloop die er is, daar ben ik 100% van overtuigd, d 'r is er geen andere zoals deze. Er is uiteraard ook Macau, maar de Nordschleife is veel langer: indien je ergens een fout maakt, duurt het ook veel langer vooraleer je het opnieuw kan proberen. Op eender welke omloop in de wereld kan je opwinding ondervinden maar op de Nordschleife geraak je niet alleen opgewonden, je wordt er overwelmd, té gek gewoon".
Komt er angst bij kijken?
“Angst is er altijd bij het racen aan hoge snelheden maar op de Nordschleife ligt dat anders. Ik heb respect voor de baan en zo moet je het ook spelen. Doe je dat niet, dan geen resultaat. Je benadert deze omloop op een andere manier. Op een gewone baan heb je run-off-zones, heb je geen putten en ook geen jumps, geen lange rechte einden, geen topsnelheden, geen truucs. Op de Nordschleife zijn er net zoveel tricks die je moet kennen."
Wat bedoel je precies met tricks?
“Tricks zijn die punten, plaatsen waar je risico moét nemen, maar er zijn net zo goed veel punten waar je beter geen risico's neemt omdat je er door de té hoge risicograad geen winst kan boeken. Er zijn dermate veel bochten dat het gewoon onmogelijk is om een ideale ronde te lukken. Op deze baan kan je onmogelijk stellen dat niemand beter kan doen omdat je net een prima ronde hebt afgewerkt. Er zijn gewoon teveel bochten en iedereen maakt wel ergens een fout. Hij die tijdens deze ellenlange ronde het minste fouten maakt zal de snelste tijd achter zijn naam krijgen. Uniek op deze aardkloot".
De titelstrijd in het WTCC ligt dit jaar wijd open, wat verwacht je van de wedstrijden?
“Voortgaand op wat we de voorbije races hebben gezien zijn er heel wat rijders in goede doen die snel kunnen zijn op de Nordschleife. Vorig jaar waren er drie mogelijke winnaars, dit seizoen zijn dat er tien. Het competitieniveau ligt dit seizoen heel wat hoger".
Er komen dit jaar verscheidene rookies aan de start, welke raad geef jij hen mee?
“Breng het nodige respect op en indien je een fout hebt gemaakt, berust er in en probeer deze elders niet goed te maken. Je moet je handicap aanvaarden. Ik race hier nu tien jaar en ken de baan nog steeds niet, dus hoe zwaar moet het hier dan wel voor een rookie zijn? En vergeet de unieke weersomstandigheden niet, de omloop verandert constant hier, uniek als je het mij vraagt".
Dit jaar komt je niet aan de start van de 24h-Rennen, helpt jou dit?
“Ik dacht het wel, voorheen had ik het dermate druk, nu kan ik me ten volle op mijn WTCC-besognes concentreren".
Mogen we stellen dat dit een 'home event', een thuiswedstrijd voor jou is?
“Ikzelf beschouw het als een thuiswedstrijd, omwille van mijn kennis van de baan en omdat het dicht bij huis is. Zowat 200 sponsors tekenen present en het is hoop en al zo'n tweeënhalf uur rijden van bij mij thuis. Er zijn ook steeds veel Nederlandse fans."
Het zijn weliswaar twee totaal verschillende events, maar zie jij als geregeld Dakar-deelnemer enige vergelijking met de confrontatie op de Nordschleife?
“Als het er op aan komt respect te tonen, dan wel ja. Qua uitdaging niet want dit is WTCC, je moet constant voluit gaan want je hebt slechts drie ronden. Het is een wereldkampioenschap en je kan het op geen enkel moment kalmer aan doen. Constant plankgas. Voor mij staat de Dakar voor avontuur, voor overleven, ik zie dat niet als een race maar je moet beide zien te respecteren. Staan zowel de Dakar als de Nordschleife op mijn kalender dan ben ik gelukkig, het tovert steeds een glimlach op mijn gezicht."
Foto's: FIA WTCC & Hans van Onsem
Tweet