Tom Coronel ook in 2016 van de partij met ROAL Motorsport
"Begin dit jaar reed ik Dakar en hielp na mijn uitval broer Tim die zijn klasse wist te winnen. Na terugkomst ben ik gelijk weer met het WTCC-plan aan de slag gegaan. Nadat DHL liet weten mij nog een jaar als hoofdsponsor te ondersteunen en meerdere vaste sponsors aangaven nog een seizoen als partner mee te gaan, kreeg ik meer zekerheid.
Zekerheid die ik ook aan ROAL Motorsport moest geven met betrekking tot de opbouw van de raceauto. Die ligt thans volledig uit elkaar en wordt nu opgebouwd volgens de laatste specs. Dus inclusief de aanpassingen aan voor- en achterwielophangingen en de motor. Vast staat dat wij voor de eerste race nog twee dagen gaan testen. Naast de sponsors die bleven zijn er ook weer nieuwe toegetreden. Bedrijven die kiezen voor de opportuniteiten die dit Wereldkampioenschap voor Toerwagens biedt. Daarbij zijn ze verzekerd van tv-exposure, want net als vorig jaar en tijdens Dakar zal de TomCam een vervolg krijgen."
De reglementswijzigingen waardoor de handicapgewichten voortaan na ieder raceweekend bepaald worden en waarbij de maximale ballast nu tot 80 ipv. 60 kilogram kunnen oplopen, ervaart Coronel als positief.. "Dat biedt de privérijders zeker meer kansen. De omgekeerde startvolgorde blijft bestaan, maar is voortaan van toepassing op de eerste race. Ook dat is iets waar ik wel blij van word. Tijdens de tijdtrainingen proberen wij altijd rond plaats 9 of 10 uit te komen, om daarmee een plaats op de eerste startrij van tweede race te pakken. In dat geval moest je nog wel de eerste race zien te overleven, om zonder schade deel te kunnen nemen aan die tweede race. Nu is dat dus anders en dat biedt mij zeker meer kans op punten."
DHL, waarvoor Tom ook dit seizoen in alle WTCC landen de nodige activiteiten naast het racen zal verzorgen, bepaalt ook dit jaar in belangrijke mate de kleur van de ROAL Motorsport-bolide. De Nederlander is overigens dit jaar (net als in 2012 en 2013) de enige rijder van het team onder leiding van Roberto Ravaglia en Aldo Preo.
"Het team blijft onveranderd tov. dat van vorig seizoen, dus met Tom's vaste technicus Pietro", vertelt ROAL-teambaas Roberto Ravaglia."Ik ben blij dat we een zesde jaar met Tom in het FIA WTCC kunnen rijden. Door die lange samenwerking kennen wij elkaar goed en dat werkt plezierig voor hem en voor onze mensen. Als team wil je altijd op het hoogste niveau presteren en met deze deelname aan het Wereldkampioenschap is dat zeker weer het geval. Vorig jaar wist ROAL Motorsport bij de teams de Privateer Cup te winnen en dat is voor dit jaar andermaal één van de doelen, naast een zo hoog mogelijke rangschikking in het rijdersklassement."
"De circuits die wij dit jaar bezoeken ken ik allemaal. Ik kijk uit naar de races op de Nordschleife, Vila Real en Hongarije. Circuits waar ik mooie resultaten heb geboekt. Laten we nu eerst zo snel mogelijk de auto in orde krijgen voor de twee testdagen. Daarna kan ik zeggen hoe alles er voor staat. Ondanks de late bekendmaking van de plannen ziet alles er voor dit jaar wel heel goed uit. Ik, of beter wij, hebben er zin in!" besluit Coronel die nog gauw meegeeft dat hij naast Euro Lubricants ook Tricorp Workwear, Farmlight lampoil en ASC Group als nieuwkomers op de reeds lange lijst van trouwe sponsoren mocht bijschrijven.
Foto's: Coronel Press & Hans van Onsem
Tweet