van der Horst

Trofeo Abarth 500 Benelux: Vincent Radermecker geeft zijn visie over de Abarth 500 Assetto Corse

Trofeo Abarth 500 Benelux
Trofeo Abarth 500 Benelux
Een nieuwe formule die het Belgisch autosportlandschap verrijkt, dat gebeurt niet elke dag, zelfs niet elk jaar. De creatie van de Trofeo Abarth 500 Benelux past perfect in de opwaartse spiraal waarin de circuitracerij in de drie landen van de Benelux lijkt te vertoeven. Als sprintkampioenschap is de Abarth 500 Assetto Corse de ideale etappe voor jonge kartrijders die hun ervaring willen uitbreiden, alvorens hoger te mikken. Maar het is ook een mooie formule voor elk die op prestigieuze circuits en aan het stuur van een echte racebolide plezier wil beleven.
Vincent Radermecker werkte al twee manches van de Europese Trofeo af in Francorchamps en is tot nu toe de enige Belg die met de Trofeo-versie van de Abarth 500 Assetto Corse heeft geracet. Met die algemene erkende ervaring op zak is Radermecker goed geplaatst om de auto te beoordelen. “U zal me het niet kwalijk nemen als ik het eerst over… de looks van de auto wil hebben. Ze ziet er leuk uit en geniet zo ook van een uitstekend imago. Vergis je niet, dat is een belangrijk aspect voor sponsors, die zo zeker zijn dat ze hun naam aan dat positieve imago kunnen verbinden. Maar ik weet toch iets meer af over het racen zelf. Vanuit dat standpunt is de Abarth van de Trofeo Benelux een ideale leerschool, want de wagen vereist een fijne en precieze rijstijl. Het haalt niets uit om de wagen te bruuskeren of als een wilde te beginnen rijden,  dat leidt alleen maar tot ontgoochelende prestaties. Weet één ding: diegene die snel gaat met een 500 Assetto Corse kan snel gaan met gelijk welke racebolide!”

De versie die door de organisatoren van de Trofeo Benelux werd gekozen laat ook de eerste stappen in het kiezen van de juiste afstellingen toe. “De rijders zullen wat met de schokdempers kunnen spelen, ook met de bandendruk, de rijhoogte, camber en spoor. Omdat de 500 goed reageert op de wijzigingen, zullen ze onmiddellijk kunnen merken of ze de goede weg zijn ingeslagen of niet. Ook daar krijgt het leeraspect van het racen dus voorrang. Omdat alle wagens identiek zijn zal diegene die de afstellingen het best onder de knie heeft duidelijk in het voordeel. Als de rijder dan ook nog een beetje aan een stuur kan draaien, is hij of zij meteen favoriet!”

Met 190 pk en minder dan een ton op de weegschaal levert de Abarth 500 Assetto Corse een gewicht-vermogen verhouding die interessante prestaties garandeert. Maar dan moet het potentieel wel volledig worden benut. “Dan hebben we het weer over het racen. Naast het reeds vermelde goede rijgedrag van de wagen is de auto ook op de boordstenen heel efficiënt… op voorwaarde dat je die op de juiste manier aansnijdt, en niet helemaal uit balans. De Trofeo is dan wel perfect om de eerste stappen in de autosport te zetten en de basisafstellingen te leren, je mag niet denken dat hij enkel voor de jonge wolven geschikt is. Ook gentlemen drivers vinden er hun gading, want ze kunnen er in een ontspannen omgeving racen, tijdens goed georganiseerde meetings, op interessante en gerenommeerde circuits.”

Neri Automotive press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 15 maart 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons