van der Horst

Trophée d’Alsace: PK Carsport Audi wint na opgave Belgium Racing

PK Carsport- Audi GT2 R8
PK Carsport- Audi GT2 R8
Geen derde Belcar-zege dit seizoen en geen titel voor Jan Lauryssen en Dylan Derdaele. Het Belgium Racing-duo lag aan de leiding op de Franse piste van Anneau du Rhin toen het moest opgeven, waardoor de titelstrijd in het Belgische titel uithouding op circuit mathematisch open blijft. Door de opgave belandde de zege in de schoot van titelconcurrenten PK Carsport (Bert en Stienes Longin), die zo bij de seizoensfinale op Circuit Zolder een waterkans behouden op de titel. De Porsche van YDM Racing (Jarne Geussens/Evren Yondem) en Q1 Trackracing Porsche (Nicolas Vandierendonck/Dirk Schouten) pakten de overige ereplaatsen. Beste toerisme was de VP-Racing (Nick Van Pelt/Olivier Bertels) Audi RS3 LMS, al het ganse seizoen snel onderweg.
Elf wagens tekenden uiteindelijk present voor de buitenlandse uitstap en zeer uitzonderlijk - het Belcar Endurance Championship is immers een uithoudingsdiscipline - stonden er dit weekend drie heats van elk één uur op het menu. Slechts na afloop van de derde heat werden punten uitgedeeld en dus was het voor de deelnemers de boodschap om aan te klampen en vooral geen ronde te verliezen ten opzichte van de winnaar. Ei-zo-na leek dat in de eerste heat te gebeuren voor titelpretendent PK Carsport, dat een lekke band kreeg net voor het pitwindow opende. Longin & co finishten echter in dezelfde ronde als de winnaar - de Q1 Porsche die vanaf pole gestart was - en redden zo de meubelen.

Belgium Racing werd na afloop van de kwalificaties gediskwalificeerd (te licht gewogen), maar de wagen mocht als laatste in de klasse, ergo P4, starten en finishte het eerste treffen op P2. Start op rij 1 bij heat 2 dus voor puntenleiders Laurysse/Derdaele, die dat tweede treffen als eerste afsloten, voor de PK Carsport Audi. Daarmee kregen we de beide titelconcurrenten op de eerste startrij voor de laatste heat in de Elzas en het was de Porsche die bij de start het laken naar zich toe trok. Alles leek op wieltjes te lopen, tot oranje bolide op goed 20 minuten van het einde stilviel met een stukke motor. Daardoor erfde de PK Carsport Audi plots de leiding en Longin & co brachten de wagen in die positie ook naar de meet. Dat betekende meteen ook de eerste zege voor het team in twee seizoenen.

Na de nulscore van de Audi in Spa, laat dus ook de Belgium Racing Porsche punten liggen. De Limburgse formatie werkte evenwel voldoende ronden af om geklasseerd te worden en gezien het beperkte aantal wagens aan de start van de Franse manche, was de klassering als laatste zelfs bijna voldoende voor de titel. Bijna, want door hun zege houden de PK Carsport-boys de titelstrijd mathematisch in leven. Finishen bij de seizoensfinale is voor Lauryssen en Derdaele in principe voldoende voor de titel, maar die titel zal dus pas echt beslecht worden in oktober op Circuit Zolder. 

Als enige deelnemer in GTB won de Porsche Cayman van Kenny Herremans en Arthur Peters. Het Tip Top by NGT-duo is daarmee tevens zeker van de titel. Audi won zoals gemeld in TA en ook Bertels/Van Pelt mogen zich met die zege nu al kampioen noemen. De ladies-BMW van JDK by G&A Racing (Julie Kenis en Juna-Jane De Keersmaecker) was de enige concurrent in TA en finishte bijgevolg als tweede. In TB won de IR by GRT Motorsport BMW 330i van Ive Van Der Aa en De Meulder, tevens de enige deelnemer. 

Drie wagens startten in TC, met de zege uiteindelijk voor de ML Motorsport BMW die Circuit Zolder-CEO Harry Steegmans deelde met Michiel Smulders. De wagen hield de bolide van IC Motorsport (Loeman/Beers) en de Abarth (Bens Leysen) af.

Op 13 oktober staat de finale van het Belcar Endurance Championship 2024 gepland.

Uitslag volgt...

Foto: Marnik Mouchaers



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons