van der Horst

Van circuit naar openbare weg met BMW M5 en Michelin

9b13ed39881eaa205315e8e3252c169454cb0e7a.jpg
Niet zo lang geleden bevestigde BMW Motorsport de overstap naar Michelin. De eerste successen met het Franse merk werden reeds geboekt in het kader van de American Le Mans Series, eind april. Onze landgenoot Maxime Martin scoorde op de stratenomloop van Long Beach zijn eerste overwinning met de BMW Z4 GTE samen met ploeggenoot Bill Auberlen. In het spoor van Martin-Auberlen volgde de tweede BMW Z4 GTE van teamgenoten Hand-Müller. Meteen een dubbel voor de combinatie BMW-Michelin.
b26ec089e00e623305fedf38eb40b649f0923e04.jpg
“In januari 2013 zijn we samen met BMW Motorsport begonnen met het testen van de verschillende compounds waarbij we ook de drukpunten op de band hebben geïdentificeerd. De banden en de wagens vullen elkaar perfect aan, waardoor het potentieel van de racewagen maximaal benut wordt”, aldus Serge Grisin, directeur competitiebanden bij Michelin. Ook Jens Marquardt, directeur BMW Motorsport, toont zich verheugd met de samenwerking: “We zijn verheugd over de samenwerking met Michelin en gaan ervan uit dat onze deelnemende teams zullen profiteren van de ervaring van Michelin in motorsport en de befaamde kwaliteit van de banden.”
 
bfa752f779c00f23662c1957c961c79b4163b874.jpg
BMW en Michelin werken echter al langer nauw samen, getuige de 100% homologatie van het Franse rubber op de gloednieuwe BMW M5 F10. Een 560 paardenkrachten sterke motor en de dubbele turbo verschaffen zeer veel rijplezier aan een betaalbare prijs. In comfort mode is het een aangename sedan, ondanks zijn gewicht van goed 2.000 kilogram. Maar hoe reageert zo’n beest als we het loslaten op een circuit? Samen met Michelin en BMW hadden we de kans om dit te testen te Circuitpark Zandvoort. Op het programma: een scenic drive, uitwijkproeven en een proef op het circuit.
 
Al bij de uitwijkproeven op nat wegdek toont de BMW M5 zijn aangename karakter. Ook de grip van de Michelin Pilot Super Sport is uitstekend. Met hulpmiddelen ingeschakeld is het kinderspel om de BMW uit de slip te halen, en aan hoge snelheid pionnen te ontwijken. Zonder hulpmiddelen wordt het een stuk moeilijker. Het gaspedaal reageert agressiever, en het vereist stuurmanskunsten om de wagen uit de slip te houden. De BMW heeft trouwens amper 4,2 seconden nodig om te accelereren tot 100 km/u.
 
7d5879e54f0af12c4b34a5c88176ddf5eaf79cf2.jpg
Dan is het tijd om de BMW M5 in Sport+ modus te zetten, en richting Circuitpark Zandvoort te cruisen. Samen met een instructeur is het tijd om deze wagen écht aan de tand te voelen. Het wegdek is nog vochtig en de piste ligt er glad bij. Toch reageert de elektronica beheerst en laat de BMW zich aangenaam besturen. De Michelin-banden bouwen temperatuur en druk op en leveren bocht na bocht meer grip. Een indrukwekkende ervaring, zeker omdat de dubbele turbo de kracht snel omzet op de achteras! Snelheden op de rechte lijn van goed 200 kilometer per uur zijn geen uitzondering, ondanks de natte piste.

De goede grip van de Michelin-banden komt rechtstreeks uit de endurance racerij: “Een aantal technologieën in de Michelin Pilot Super Sport komt rechtstreeks van onze ervaring in de autosport”, legt technisch verantwoordelijke Per de Vries van Michelin uit. “Belangrijk bij de Pilot Super Sport is dat het loopvlak amper vervormd, ook onder zware gebruiksomstandigheden. Hierdoor blijft optimale grip behouden, ook in de bochten. De band beschikt over twee rubber compounds, eentje om te zorgen voor een goede afwatering op een nat wegdek, de andere om hoge grip te bieden op droge weg. Verder houdt een Twaron gordel, een sterke aramydevezel, het loopvlak stijf om bolvorming aan hoge snelheid tegen te gaan. Ook gaat de Michelin Pilot Super Sport dubbel zo lang mee op het circuit in vergelijking met zijn voorganger, en dit zonder andere kwaliteiten van de band op te geven.”
 
Over levensduur kunnen we ons bij deze beperkte test helaas niet uitspreken, maar Audi had Le Mans in 2011 niet kunnen winnen, ware het niet dat de Michelin-banden vier stints meegingen. Al bij al een geslaagde namiddag, met een zeer leuke wagen.



Dit artikel werd gepubliceerd door Marnik Mouchaers in Varia op vrijdag 3 mei 2013.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons