Van circuit naar openbare weg met BMW M5 en Michelin
![9b13ed39881eaa205315e8e3252c169454cb0e7a.jpg](https://www.autosport.be/i/200/upload/9b13ed39881eaa205315e8e3252c169454cb0e7a.jpg)
![b26ec089e00e623305fedf38eb40b649f0923e04.jpg](https://www.autosport.be/i/200/upload/b26ec089e00e623305fedf38eb40b649f0923e04.jpg)
![bfa752f779c00f23662c1957c961c79b4163b874.jpg](https://www.autosport.be/i/200/upload/bfa752f779c00f23662c1957c961c79b4163b874.jpg)
Al bij de uitwijkproeven op nat wegdek toont de BMW M5 zijn aangename karakter. Ook de grip van de Michelin Pilot Super Sport is uitstekend. Met hulpmiddelen ingeschakeld is het kinderspel om de BMW uit de slip te halen, en aan hoge snelheid pionnen te ontwijken. Zonder hulpmiddelen wordt het een stuk moeilijker. Het gaspedaal reageert agressiever, en het vereist stuurmanskunsten om de wagen uit de slip te houden. De BMW heeft trouwens amper 4,2 seconden nodig om te accelereren tot 100 km/u.
![7d5879e54f0af12c4b34a5c88176ddf5eaf79cf2.jpg](https://www.autosport.be/i/200/upload/7d5879e54f0af12c4b34a5c88176ddf5eaf79cf2.jpg)
De goede grip van de Michelin-banden komt rechtstreeks uit de endurance racerij: “Een aantal technologieën in de Michelin Pilot Super Sport komt rechtstreeks van onze ervaring in de autosport”, legt technisch verantwoordelijke Per de Vries van Michelin uit. “Belangrijk bij de Pilot Super Sport is dat het loopvlak amper vervormd, ook onder zware gebruiksomstandigheden. Hierdoor blijft optimale grip behouden, ook in de bochten. De band beschikt over twee rubber compounds, eentje om te zorgen voor een goede afwatering op een nat wegdek, de andere om hoge grip te bieden op droge weg. Verder houdt een Twaron gordel, een sterke aramydevezel, het loopvlak stijf om bolvorming aan hoge snelheid tegen te gaan. Ook gaat de Michelin Pilot Super Sport dubbel zo lang mee op het circuit in vergelijking met zijn voorganger, en dit zonder andere kwaliteiten van de band op te geven.”
Over levensduur kunnen we ons bij deze beperkte test helaas niet uitspreken, maar Audi had Le Mans in 2011 niet kunnen winnen, ware het niet dat de Michelin-banden vier stints meegingen. Al bij al een geslaagde namiddag, met een zeer leuke wagen.
Tweet