WEK: 4 uur van Zandvoort: Nabeschouwing van de organisatoren
Om klokslag 12.00 uur doofden de rode lampen en begon het startveld aan de vier uur durende wedstrijd. Michael Bleekemolen kende daarbij een goede beginfase en kon goed weglopen bij de concurrentie. Mooi was de strijd in Divisie II, waar de BMW van Bas van de Ven tegenstand kreeg van Rob Severs, eveneens rijdend met een BMW 320D WTCC. Ook Eddie den Dekker wist met de BMW 120D Modified de aansluiting te houden. In Divisie IV ontstond ook een mooi gevecht, waar de BMW 123D van Kevin Veltman en Maurice Bol na het eerste uur aan de leiding ging, vlak voor Lev Fridman en Remon Vos.
Gedurende de wedstrijd wist Team Bleekemolen de voorsprong uit te bouwen naar meer dan vijf ronden op de Ginetta van White en Sharp. Lange tijd vocht ook de BMW van Van de Ven, Verheul en Coronel mee om de tweede positie, maar een incident bij het uitkomen van het Scheivlak gooide roet in het eten. Van de Ven raakte daarbij de bandenmat en dit leidde dan ook tot de eerste ‘code-60’-neutralisatie van de wedstrijd. Uiteindelijk werd de beschadigde bolide nog wel terug gebracht naar de pits, maar de monteurs van het MDM Kenneth Smit raceteam stonden voor de lastige uitdaging om de auto binnen korte tijd weer te herstellen. Enkele minuten nadat de ‘code-60’ situatie was opgeheven, werd de wedstrijd voor een tweede maal geneutraliseerd. Ditmaal was Rob Severs van de baan geraakt in de S-Bocht en ook hier liep de MDM BMW de nodige averij op.
Problemen waren er in ieder geval niet voor Team Bleekemolen. Na vier uur racen stuurde Jeroen Bleekemolen de fraaie Porsche 997 GT3 Cup als eerste over de finish. Colin White en Steve Sharp finishten met hun Ginetta als tweede, met een ronde voorsprong op de als derde geklasseerde BMW van Eddie den Dekker en Michel Schaap. Deze keurige prestatie leverde het BMW-duo ook de winst op in Divisie II. Op de tweede plaats in diezelfde divisie finishten Harry Hilders en Bas Koeten met de SEAT Leon Supercopa. De laatste podiumplaats in de klasse werd opgeëist door Robert Westerholt en Philip Romijn in een BMW E46 M3.
In Divisie III ging de zege naar Wilbert Groenewoud en Marcel Robijn met de Greenwood Racing BMW Compact. De strijd in Divisie IV bleef spannend tot het einde. Waar de Las Moras Racing BMW van Liesette en Max Braams gedurende het laatste uur de leiding overnam, waren het toch Kevin Veltman en Maurice Bol die tijdens een fantastische laatste stint de zege wisten te pakken. Het verschil na vier uur wedstrijd was slechts 0,5 seconden. Het podium werd gecompleteerd door Lev Fridman op positie drie. In zijn jacht naar het podium werd hij bijgestaan door Veltman en Remon Vos, die ieder ook nog op een tweede bolide stonden ingeschreven.
De deelnemers uit het Winter Endurance Kampioenschap kunnen zich nu opmaken voor de Final 4, de laatste en beslissende race van deze winterserie. Deze vindt plaats op zondag 3 maart op Circuit Park Zandvoort. De toegang is gratis.
Uitslag
1. Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen, Porsche 997 GT3 Cup, 119 ronden in 4uur03min.12,910 sec (126,43 km/uur); 2. White / Sharp, Ginetta G55 op 5 ronden; 3. Den Dekker / Schaap, BMW 120D Modified op 6 ronden.Klassenwinnaars
Divisie 1
Bouhuys / M. Bleekemolen / S. Bleekemolen / J. Bleekemolen;Divisie 2
Den Dekker / Schaap, 113 ronden.Divisie 3
Groenewoud / Robijn, BMW Compact, 98 ronden;Divisie 4
Veltman / Bol, BMW 123D, 103 ronden.Stand kampioenschap:
1. Den Dekker / Schaap, 42 punten2. Liesette Braams, 40 punten
3. Van Hulst / Verheul / Van de Ven / Bouhuys / M. Bleekemolen, S. Bleekemolen, 38 punten
Circuit Park Zandvoort press
Tweet