Wordt Monza nog sneller, ondanks een extra chicane?
Op het circuit in Monza zal in de loop van de eerste helft van 2016 een paar honderdtal bomen geveld worden om plaats te maken voor een nieuwe chicane, dat melden ons thans bronnen uit Italië. De chicane moet de Curva Grande vervangen, de eerste bocht na de eerste chicane op de Italiaanse snelheidstempel. De nieuwe chicane zou ook een hoogteverschil van enkele meters krijgen, waardoor de bocht in feite blind zou worden. Voor een groot gedeelte van het nieuwe stuk omloop zou een oude, bestaande, piste worden herbruikt.
Het nieuwe tracé zou vooral gebruikt worden bij motoraces, waarbij het niet ondenkbaar is dat de aanpassingen worden doorgevoerd voor de Moto GP-race op 22 mei dit jaar. In het verleden was de eerste chicane, Variante del Rettifilo, vaak het toneel van zware ongevallen bij motoraces, wat meteen ook de aanleiding tot de bouw van de nieuwe chicane zou vormen. Ook bij LMP1-tests zagen we de bolides vaak de eerste chicane afsnijden. Bij autoraces zou in de toekomst nog steeds het huidige tracé worden gebruikt.