van der Horst

10 jaar geleden al: de schokkende crash van Fernando Alonso

Fernando Alonso - McLaren MP4-30
Fernando Alonso - McLaren MP4-30
Misschien blijft het wel voor altijd een van de grote mysteries uit de recente Formule 1-geschiedenis. Wanneer Fernando Alonso tijdens de wintertesten voor het seizoen 2015, exact tien jaar geleden, op een wel heel vreemde manier van de baan gaat, blijven pertinente vragen tot op vandaag onbeantwoord.
  • Skylimit Events
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft er, zeker in het tweede deel van zijn carrière, een kunst van gemaakt om de verkeerde transferkeuzes te maken. Eind 2014 verlaat hij een op de sukkel geraakt Ferrari, om deel uit te maken van een nieuw hoofdstuk van de iconische samenwerking tussen McLaren en Honda. Het blijkt een foute inschatting van de Spaanse kampioen.

Tijdens de wintertesten zit Alonso meer voor zich uit te staren in de pitgarage dan dat hij dierbare tijd doorbrengt aan het stuur van zijn MP4-30. Tijdens een van de zeldzame testronden loopt het fout: de McLaren maakt contact met de betonnen muur aan de binnenkant van de derde bocht. Alonso raakt niet op eigen kracht uit de auto en wordt vervolgens per helikopter overgebracht naar het ziekenhuis.
Tegenstrijdige verklaringen
In de perszaal worden de wenkbrauwen gefronst wanneer uitlekt dat de McLaren-rijder op het moment van de klapper aan een slakkengang onderweg was. Het is de start van een ongezien welles-nietesverhaal. Twee dagen later stuurt het team een persbericht rond met daarin een verklaring waaraan naar eigen zeggen een grondig onderzoek was voorafgegaan.

"Onze analyse geeft aan dat die crash zijn oorsprong vindt in de windvlagen die op dat gedeelte van het circuit onverwacht opstaken", staat genoteerd in de tekst van de Britse Formule 1-constructeur. Weinigen zijn naïef genoeg om de uitleg te geloven en zelfs Fernando Alonso ontkent de verklaring in de marge van de Grote Prijs van Maleisië, enkele weken later. "Zelfs een orkaan zou de auto niet kunnen beïnvloeden aan die snelheid." Volgens hem ligt een geblokkeerde stuurinrichting aan de oorzaak van het incident. Daarmee is de kous echter niet af. Integendeel!
Doktersadvies
De tegenstrijdige verklaringen openen de deur voor speculatie. Gary Hartstein, van 2005 tot 2012 spoedarts bij de Formule 1-wedstrijden, gooit olie op het vuur door McLaren te beschuldigen van achterbakse communicatie. Hij vraagt zich ook af waarom Alonso zogezegd ongedeerd was, terwijl hij ondertussen drie dagen had doorgebracht in het ziekenhuis, en later ook forfait zou moeten geven voor de Grote Prijs van Australië. Een hersenschudding blijkt achteraf de aanleiding van de lange revalidatie.

De wildste cowboyverhalen beginnen op dat moment de ronde te doen. Honda heeft een valse start genomen bij zijn terugkeer naar de koningsklasse van de autosport en heeft onder meer problemen met de batterij van zijn nieuwe krachtbron. Volgens verbijsterende geruchten zou de rijder toxische gassen van de batterij ingeademd hebben, waarna hij het bewustzijn heeft verloren. Andere roddels hebben het dan weer over een mogelijke elektrocutie, waardoor Alonso geen controle meer had over het stuur.

Uiteraard worden die bijna onvoorstelbare verhalen ontkend door de betrokkenen. Het doet ons vermoeden dat we de volledige waarheid nooit zullen kennen. Misschien over tien jaar nog eens proberen?

Foto: McLaren 



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op zaterdag 22 februari 2025.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons