4 Uur van Monza 1971: Toine Hezemans en de Alfa GTAm: het onklopbare duo
![Hezemans met de Alfa GTAm zorgde voor een prachtige zege!](https://www.autosport.be/i/200/upload/6698f053186a290e73408a8e288141f4c0373100.jpg)
Populariteit
Sinds de jaren ‘60 kende toerwagenraces een immens succes. “Deur tegen deur”-wedstrijden met al dan niet speciale klaargestoomde tourismewagens, gepiloteerd door de beste piloten waaronder heel wat F1-helden, stonden garant voor nooit gezien spektakel. Een geniale formule die autosport populairder maakte dan ooit voorheen wat zich telkens vertaalde in overvolle tribunes. Deze tendens zette zich verder in de jaren zeventig. In 1970 toonde het “nieuwe” groep 2 reglement zich bijzonder liberaal waardoor de aanvankelijk vrij standaard toerwagens doorevolueerden tot ware racewagens. Dat jaar stak de Alfa 1750 GTAm de dikke BMW Alpina 2800 CS, de Chevrolet Camaro en de Ford Capri RS de loef af. Met de Milanese bolide schopte “Flying Dutchman” Toine Hezemans het tot Europees kampioen. Voor het volgende seizoen was de concurrentie uit op weerwraak. Kosten noch moeite werden gespaard. Meer dan ooit zocht men de grenzen van het technisch reglement op om zo’n competitief mogelijke tourwagenracer te bouwen.Strijdmachten
Zoals de traditie het wil, vond de eerste afspraak van het kersverse seizoen in 1971 plaats op het circuit van Monza voor een 4 uur durende wedstrijd. Van de 107 aangemelde kandidaten selecteerde men er een veertigtal.Autodelta, het fabrieksteam van Alfa Romeo, trad aan met een tweetal GTAm’s, geschoeid op Firestone-banden. Een exemplaar voor Toine Hezemans en een andere voor Carlo Facetti-Teodoro Zecolli. Voor het nieuwe seizoen onderging de GTAm nauwelijks wijzigingen. Omwille van commerciële redenen werd het type voortaan omgedoopt tot 2000 GTAm. Erger nog, de FIA besliste om de kampioenenwagen van het vorige seizoen van 50 kg extra ballast te voorzien. Een 4-tal privéwagens vervoegden de fabriekswagens. Voor deelname aan Divisie 1, de klasse tot 1300 cc, schreef Autodelta 3 GTA Juniors in. Een voor Gianluigi Picchi, één voor de tandem Allesandro Umberti-Vittorio Venturi en een derde voor Luigi Colzani-Ansano Cecchini. Verder flankeerde een drietal privé-ingeschreven GTA Juniors de officiële equipe.
Alpina stoomde de BMW 2800 CS gr. 2 klaar, die in overeenstemming met het reglement werd uitgeboord tot een 3 liter. Een krachtige machine die zo’n goede 90 pk meer ontwikkelde dan de Alfa GTAm, maar zwaar leidde onder overgewicht. De Duitser legde zo’n 280 kg meer in de schaal dan de Italiaan. Meer dan ooit keek men uit naar de CSL, de ‘Leicht’ uitvoering… 2 exemplaren traden in de arena. Een voor Diether Quester-Dieter Basche en een andere voor Gunther Hubert-Gerard Larousse. Daarnaast schreef BMW Alpina nog een duo 2002's in voor Gerold Pank-Ferfried Prinz Von Hohenzollern en Joachim Stuck-Rene Herzog. Tot grote verbazing bleken deze “officiële” 2002's de duimen te moeten leggen voor identieke modellen klaargestoomd door privétuner Koepchen.
![Fitzpatrick met de Escort BDA toonde zich zeer competitief](https://www.autosport.be/i/200/upload/efbcea012597963e6414e09e981a39a2c18ddea5.jpg)
![Grauls met de dikke Camaro, de pechvogel van de race](https://www.autosport.be/i/200/upload/fa18d92d81fa004230bb6f529e281fb59a0ad006.jpg)
Kwalificaties
Tijdens de kwalificaties maakte Ford onmiddellijk zijn intenties duidelijk. Diether Glemser klokte met zijn Capri de pole, gevolgd door de “Fitz” met de Escort. Op de tweede startrij vonden we de tweede Capri, gepiloteerd door Mazet en de BMW Alpina van Dieter Quester. Daarachter de eerste Alfa van Facetti en de 2800 CS van Hubert. Grauls deelde startrij 4 met de Alfa van Hezemans. Schüler realiseerde met de enige Steinmetz Commodore een 11de tijd. De Opel vertoonde steeds oververhittingsverschijnselen dus werd er voor de wedstrijd zelf beroep gedaan op de reservemotor. Een mildere versie die zo’n 25 pk minder uitbraakte. In Divisie 1 domineerden de GTA Juniors van Colzani voor Gianluigi Picchi.Wedstrijd
![Glemser met de Capri RS leidde het eerste deel van de wedstrijd](https://www.autosport.be/i/200/upload/f5a0a58224eb3d634ba151efab2127d9380badfd.jpg)
Grauls, die een slechte start kende, was inmiddels ook aan een indrukwekkende remonte bezig. Al snel vervoegde de Camaro de voorste gelederen en nestelde zich zelfs op een tweede plaats! Spijtig genoeg was de vreugde echter van korte duur. Een losgekomen uitlaat dwong de dikke Amerikaan de pits in voor een snelle herstelling. Na 20 minuten wedstrijd bleven de posities ongewijzigd. De Ford-trein denderde verder, gevolgd door de eerste BMW Alpina en de drie Alfa’s. Een ronde later sloeg het noodlot toe voor Mazet die de pits opzocht wegens een koelingsprobleem. Hierdoor kon de Escort RS doorstoten naar een tweede stek, gevolgd door de 2800 CS en de Alfa’s... Inmiddels was een opnieuw ontketende Grauls aan een indrukwekkende inhaalwedstrijd begonnen en verschalkte de ene na de andere concurrent alsof het niets was!
Na 2 uur wedstrijd braken de reguliere pitstops aan. Larousse, die net het stuur van Hubert had overgenomen, werd verrast door een deelnemer die in de Parabolica was rondgegaan. In zijn poging om een aanrijding te vermijden, ging Gerard van de ideale lijn waarop een steen de “Securit” voorruit van de BMW Alpina compleet verbrijzelde. Een poging om zonder voorruit te rijden bleek niet mogelijk waardoor de 2800 CS de strijd diende te staken. Na 2 uur leidde de Capri RS nog steeds de dans. Op 1’46” volgde Mass met de Escort, achterna gezeten door Facetti met de GTAm, Grauls (!) en Hezemans. Een scenario dat nog lang bleef duren, totdat Fitzpatrick met de BDA in de ronte ging. Door het immense tempo sleten banden sneller dan voorzien. De grip verdween als sneeuw voor de zon! Beetje bij beetje kwamen de Alfa’s, die op vinkentouw zaten, dichterbij de voorste gelederen. De Camaro van Grauls ondervond hinder van de inderhaast herstelde uitlaat die steeds terug loskwam. Van pech gesproken!
![Quester met de Alpina 2800 CS, ondanks vele problemen toch mooi 2de](https://www.autosport.be/i/200/upload/0a3fef55d419152e4b83483cc8966b3467d80312.jpg)
![Een uitgeputte maar tevreden Hezemans die de 4 uur durende wedstrijd helemaal alleen reed](https://www.autosport.be/i/200/upload/3a05a699f82ec260746316b18ec77f08cecd5b4f.jpg)
Tekst: Alec Lavaerts
Foto’s: Archief Alfa/Autodromo di Monza
Tweet