Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 44
*** Volgend jaar keert de Suzuka 1000 km terug op de kalender en SRO en GTA, de organisator van de race, hebben een overeenstemming bereikt dat ook GT300-bolides mogen deelnemen. Deze wagens zijn geen officiële GT3's maar zijn gebouwd volgens specifieke normen voor het Super GT-kampioenschap. Normaal is het deze auto’s niet toegestaan om buiten de Super GT te racen, maar GTA-hoofd Masaaki Bandoh heeft bevestigd dat teams die willen deelnemen aan de Suzuka 1000, een uitzondering zullen krijgen. In 2018 en 2019 namen GT300-wagens al deel aan de Suzuka 10 Hours. Stéphane Ratel mikt op 25 deelnemers via de Intercontinental GT Challenge en de Fanatec GT World Challenge Asia, maar het is nu aan de GT300-teams om te beslissen of ze ook op de grid verschijnen.
*** Porsche trekt volgend seizoen met acht piloten naar zowel het FIA WEC als naar IMSA. Dat was ondertussen al geweten. Urs Kuratle, hoofd van het Porsche LMDh project, zei al dat er vier duo's aanwezig zullen zijn in de vier wagens van Porsche Penske Motorsport. Hoewel er zeker al telkens een derde man zal bij zijn tijdens de wedstrijden die langer duren dan zes uur, bestaat er nog steeds de kans dat men zal aantreden met driemansteams tijdens de "kortere" wedstrijden. Daarenboven is er dus ruimte voor een negende man tijdens Le Mans. Een optie voor Sebastian Vettel? Iets dat zeker overwogen wordt.
*** Bij Peugeot moeten ze op zoek gaan naar een nieuwe reservepiloot, gezien huidige testpiloot Malthe Jakobsen volgend jaar zal debuteren bij het Franse merk. En twee kandidaten hebben zich al opgeworpen voor deze rol: Theo Pourchaire en Clement Novalak. Beiden kwamen in actie tijdens de Rookietesten, waar zij binnen een halve seconde van de tijd van de de Deen kwamen. Keuze zat op dit moment. Pourchaire heeft op dit moment wel geen ervaring met prototypes, gezien de Fransman eerst in Super Formula en daarna in IndyCar aan de start kwam en deze kampioenschappen telkens vroegtijdig moest verlaten. Al wil hij volgend jaar wel een volledig programma hebben. Novalak daarentegen werkte een seizoen af bij Inter Europol Competition in de European Le Mans Series.
*** Gustavo Menezes komt terug boven water. Nadat de Amerikaan vorig jaar nog Peugeot verliet, bleef het in 2024 vrij stil rond hem. Maar het ziet er naar uit dat hij volgend jaar wel een zitje zal hebben. Menezes werkt namelijk samen met Edmond Barseghian, een Youtuber die racer geworden is. Tijdens de Rookietest mocht Barseghian al eens testen met de Iron Lynx Lamborghini, maar gaat vermoedelijk richting de European Le Mans Series met een LMP2.
*** De kans is groot dat de AF Corse #83, de gele Ferrari 499P, zijn bezetting kent. Phil Hanson was al bevestigd tijdens de finale in Bahrein en Yifei Ye zal vermoedelijk ook een tweede seizoen afwerken. Daarmee bleef de vraag of Robert Kubica zou aanblijven of niet. In juli liet hij al optekenen dat hij liever naar een fabrieksteam wilde gaan, gezien zij voorrang krijgen op de klantenteams. Een uitspraak waar hij nog altijd achter staat, maar de kans is groter op dit moment dat hij toch blijft. Meer bepaald gezien Ferrari de laatste twee jaar op het hoogste schavot stond in Le Mans en dus wel eens opnieuw de beste kanshebber is voor volgend jaar. Af te wachten wanneer het officieel bekend gemaakt wordt.
*** Morris Schuring kende toch wel een zeer goed jaar. De Nederlander, die vroeger nog uitkwam in de Porsche Carrera Benelux, debuteerde dit jaar in het FIA WEC en won zijn klasse tijdens de 24 Heures du Mans met Yasser Shahin en Richard Lietz. Gezien Schuring de afgelopen twee jaar al wat wedstrijden achter de rug heeft op de Nürburgring-Nordschleife in de lagere klassen, mag hij komend weekend tijdens de laatste wedstrijd van de NLS debuteren bij Manthey EMA. Daar zal hij de wagen delen met Ayhancan Güven. Hiermee is hij de eerste Nederlander die zal uitkomen op de Grello Porsche.
*** Het ziet er naar uit dat McLaren eindelijk de knoop doorgehakt heeft omtrent hun LMDh-programma. Volgens Dailysportscar zou er bij het management van het Britse merk de goedkeuring gegeven zijn om ermee te starten. Men zou wel vooral richting het FIA WEC trekken en minder richting IMSA en Dallara zou de uitverkoren chassisbouwer worden. Het is alleen wachten op een officiële bekendmaking, die volgende zomer verwacht wordt. Zeker gezien het dan 30 jaar geleden is sinds de laatste overwinning van McLaren in Le Mans.
*** Volgend seizoen zal de Chevrolet Corvette Z06 GT3.R meer te zien zijn op Europees grondgebied. Steller Motorsport heeft namelijk twee wagens in ontvangst genomen. Het Britse team kwam de laatste jaren in actie met een Audi, maar gaat nu de overstap maken naar het Amerikaanse merk, een jaar nadat TF Sport hetzelfde deed. Het team uit de buurt van Silverstone oogt wel een zeer ambitieus programma, met enerzijds de European Le Mans Series en Michelin Le Mans Cup, maar ook British GT en Fanatec GT World Challenge Europe.
*** Ferrari heeft weer twee gloednieuwe 296 GT3's afgeleverd bij klantenteams. Zo kreeg FF Corse een wagen, die vermoedelijk ingezet zal worden in British GT. Het Britse team heeft vooral zijn naam en faam vergaard in de Britse tak van de Ferrari Challenge, waar het onder meer Laurent de Meeus onder zich had. Anderzijds krijgt ook Era Motorsport een wagen. Opvallend wel, gezien zij in IMSA uitkomen met een LMP2. Deze wagen zal overigens niet ingezet worden op Amerikaanse bodem, maar wel tijdens het seizoen van de 24H Series. Hiermee zullen zij ook aan de start verschijnen tijdens de Michelin 24H Dubai, die binnen twee maanden verreden zal worden.
*** De kans is groot dat dit één van de laatste 296 GT3's zullen zijn die aan de man gebracht worden. In 2026 oogt men namelijk op de evolutie van de succesvolle wagen. Zo wil men vooral aerodynamisch verbeteringen aanbrengen, maar ook qua rijvaardigheid en betrouwbaarheid. Een opvallende trend dat men tegenwoordig vroeger met evoluties op de proppen komt. Zo komt BMW volgend jaar al met de nieuwe Evo van de M4 op de markt naast Lexus, Lamborghini en Mercedes-AMG die ook nog eens een nieuwe GT3's op de markt brengen. De GT3-klasse zal er dus ook in de toekomst zeer gezond uitzien.
Foto's: Steller Motorsport - Martijn Wouters - IGTC/Dirk Bogaerts Photography - Racing International Photography - Gert Starckx - Peugeot Sport - Georges de Coster - Wilfried Geerts - FF Corse - Thomas Smets
Tweet