van der Horst

5 redenen om uit te kijken naar 2025

Hamilton voor Verstappen
Hamilton voor Verstappen
De agenda van de Formule 1-wereld oogt stilaan weer een pak boeiender. Over exact twee weken start in Bahrein de driedaagse wintertest, maar eerst zijn er nog de voorstelling van het 75ste seizoen in Londen en enkele onthullingen van nieuwe bolides. Waarom zou de occasionele F1-kijker dit seizoen op de voet moeten volgen? Wij verzamelden vijf argumenten om u te overtuigen.
1. Wereldkampioen onder druk
Voor de neutrale Formule 1- en autosportliefhebber misschien wel de grootste en meest voor de hand liggende reden om dit seizoen te parkeren voor de beeldbuis. Red Bull Racing ligt al enkele maanden over vuur - niet het minst door Max Verstappen zelf - en leeft met de billen dicht geknepen toe naar het komende seizoen. Heeft de Oostenrijkse constructeur nog voldoende troefkaarten om zijn Nederlandse kampioen een waardige bolide te bezorgen? En wat kan nieuwkomer Liam Lawson, volgens adviseur Helmut Marko veel weerbaarder dan zijn voorgangers, in zijn nieuwe rol als luitenant van Verstappen?

podium Imola: Norris - Verstappen - Leclerc
podium Imola: Norris - Verstappen - Leclerc
De concurrentie ligt op de loer om te profiteren van mogelijke tekortkomingen bij Red Bull. Vooraan in de rij staat de wereldkampioen bij de constructeurs. McLaren mikt in de komende campagne op beide kampioenschappen, maar zal interne strubbelingen tussen Lando Norris en Oscar Piastri kunnen missen als kiespijn. En wat dan gezegd van Ferrari? De tandem die Charles Leclerc en Lewis Hamilton vormen, belooft vuurwerk, intrige en duels om duimen en vingers van af te likken. Tenminste, als de zevenvoudige wereldkampioen niet is uitgeblust, zoals kwatongen beweren. De kans dat Hamilton geen vleugels zal krijgen dankzij de droomtransfer naar Ferrari, lijkt ons echter miniem.
2. Sprinten in Spa-Francorchamps
Het Formule 1-circus trekt eind juli opnieuw naar de Belgische Ardennen. Het goede nieuws is dat de Grote Prijs in ons land verzekerd is tot en met 2031, het slechte nieuws is dat zowel 2028 als 2030 uit de boot vallen. Genieten van elke editie is met andere woorden het devies.

Start 2024 F1 GP van België
Start 2024 F1 GP van België
Genieten wordt in 2025 geen moeilijke opgave, want het weekend in Spa-Francorchamps werd uitgekozen als een van de zes sprintmeetings, met een korte race op zaterdag en vanzelfsprekend de GP op zondag. Een explosief format waarin elke sessie telt, want er is slechts één vrije training en er wordt zowel op vrijdag als op zaterdag gekwalificeerd voor de twee wedstrijden. Vuurwerk verzekerd!
3. De nieuwe generatie staat klaar
Was 2024 nog een unicum, met dezelfde twintig rijders bij dezelfde teams als het jaar voordien, dan wordt het deelnemersveld volledig op zijn kop gezet in 2025. Slechts twee teams, McLaren (Piastri-Norris) en Aston Martin (Alonso-Stroll), kozen voor stabiliteit. Maar liefst acht teams ontvangen dus één of twee nieuwe rijders!

Andrea Kimi Antonelli
Andrea Kimi Antonelli
F1-volgers hebben dus een knotsgekke transferperiode achter de rug, maar de stoelendans liep niet voor iedereen goed af. Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Zhou Guanyu, Franco Colapinto, Sergio Perez en eerder vorig jaar ook Daniel Ricciardo en Logan Sargeant vielen af. Dat betekent dat vijf, over het algemeen veelbelovende rookies hun intrede zullen maken in de koningsklasse van de autosport.

Naast Isack Hadjar, Jack Doohan en Oliver Bearman worden deze twee namen bijzonder interessant om te volgen. Ten eerste, kan Kimi Antonelli bij zijn F1-debuut bij Mercedes de torenhoge verwachtingen inlossen? Is de jonge Italiaan even koelbloedig als zijn aanhangers beweren? En ten tweede, hoort Gabriel Bortoleto thuis in het rijtje van andere supersterren die in hun rookieseizoen zowel het F3- als het F2-kampioenschap op hun naam schreven?
4. Puntenloze snelste ronde
Zelden heeft de regel die een bonuspunt toekende aan de rijder met de snelste wedstrijdronde, het gewenste resultaat opgeleverd. De bedoeling was om een race in de race te creëren, waarin rijders het onderste uit de kan zouden halen om elkaar de snelste ronde af te snoepen en zo een klein, extra voordeel te verwerven voor het kampioenschap.

Lando Norris - McLaren
Lando Norris - McLaren
In de praktijk werd dat bonuspunt regelmatig gescoord door de hoogste geklasseerde rijder die het geluk had te kunnen profiteren van een grote kloof op de eerste achtervolger. Een extra pitstop in het slot van de race voor nieuwe, zachte banden, bleek voldoende om iedere vorm van spanning weg te nmen. Erger nog, wanneer een rijder buiten de top 10 op die manier naar de snelste ronde reed, werd zelfs geen enkel punt uitgedeeld.

Het concept heeft (te) lang aangesleept, maar de Formule 1 heeft dan toch de knoop doorgehakt: de regel verdwijnt in 2025.
5. Nog meer ruimte voor rookies
Start 2024 Formule 2 Spa-Francorchamps Feature Race
Start 2024 Formule 2 Spa-Francorchamps Feature Race
Op uitzondering van de zes sprintweekends heeft de eerste vrije oefensessie vaak bitter weinig te bieden. Om meer nieuwswaarde te geven aan die trainingsronden zonder verhaal, werd beslist dat elke vaste rijder zijn stuur tot tweemaal toe moet afgeven aan een rookierijder. Elk team zal dus viermaal een VT1 moeten toekennen aan een jonge rijder met minimale ervaring in de discipline. Dat aantal werd verdubbeld ten opzichte van vorig seizoen.

Dat betekent dat Formule 2-rijders met een grote toekomst zich nu nog meer in de schijnwerpers kunnen rijden. En zo kunnen ze - want dat was de voorbije jaren wel degelijk een probleem - misschien wel eenvoudiger doorstromen naar de F1.

We zijn er zeker van dat u overtuigd bent. Afspraak dus midden maart, want het seizoen 2025 van het wereldkampioenschap Formule 1, misschien wel het spannendste van de voorbije jaren, start dan met de Grote Prijs van Australië. 

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op woensdag 12 februari 2025.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons