Chevrolet's iconische ‘bowtie’ viert honderdjarig bestaan
![Chevrolet viert 100 jaar "Bowtie"](https://www.autosport.be/i/200/upload/4faee0dc1598e6dc76dffd765260c839c6ef0ca7.jpg)
“De Chevrolet bowtie wordt overal ter wereld herkend en is synoniem geworden met Amerikaanse vindingrijkheid,” zegt Chevrolet Chief Marketing Officer Tim Mahoney. “Of je nu een paar duizend kilo aan de haak van je Silverado hebt in rotsachtig terrein of naar je werk rijdt in een Spark EV, Chevrolet’s ‘bowtie’ rijdt altijd op kop.”
Terwijl de ‘bowtie’ al honderd jaar bestaat, is erg grote onzekerheid over het ontstaan. Verhalen doen de ronde dat Durant geïnspireerd werd door het motief van het behang in een Parijs hotel of door een advertentie in een krant toen hij op vakantie was in Hot Springs.
Durant’s weduwe en dochter hebben ieder een andere verklaring.
Volgens Margery Durant, in haar boek uit 1929 My Father, tekende Durant soms ontwerpen voor type-aanduidingen op het papier van de eettafel. "Ik meen dat het op een avond tussen de soep en de gebraden kip was dat hij het design schetste van het embleem dat nu voor ieder Chevrolet-model wordt gebruikt," schreef ze.
![100 jaar Chevrolet Bowtie](https://www.autosport.be/i/200/upload/31ac5ae1fecae5a5e8df16d35d5daa2911b53e91.jpg)
Maar die kleine aanwijzing heeft Kaufmann, historicus en auteur van de The Chevrolet Review, ertoe aangezet om aan waarheidsvinding te doen. Op 12 november 1911 was in de editie van de The Constitution, uitgegeven in Atlanta, een advertentie verschenen van de Southern Compressed Coal Company voor ‘Coalettes’, een brandstofproduct voor haarden. Het Coalettes-logo, zoals weergegeven in de advertentie, had een schuine-bowtievorm, verregaand identiek aan de vorm die snel daarna het Chevrolet-icoon zou worden.
Zagen Durant en zijn vrouw dezelfde advertentie het jaar erna, een paar staten noordelijker? De verschijningsdatum van de krant die Kaufmann vond was slechts negen dagen na de inlijving van Chevrolet Motor Co. De eerste toepassing van de ‘bowtie’ door Chevrolet was te zien op 2 oktober 1913 in The Washington Post met boven de afbeelding de woorden: ‘kijk uit naar deze naamplaat’.
GM press
Tweet