van der Horst

Chevrolet's iconische ‘bowtie’ viert honderdjarig bestaan

Chevrolet viert 100 jaar "Bowtie"
Chevrolet viert 100 jaar "Bowtie"
Chevrolet’s wereldwijd beroemde ‘bowtie’ (vlinderstrik) viert dit jaar zijn honderdste verjaardag met 25 productlanceringen die ertoe bijdragen dat het symbool over de gehele wereld nieuwe wegen vindt ondanks dat het ontstaan nog steeds een mysterie is. In 1913 introduceerde William C. Durant, mede-oprichter van Chevrolet, de Chevy bowtie beeltenis voor de Chevrolet H-2 Royal Mail en H-4 Baby Grand, geplaatst op de voorzijde van beide modellen.
De ‘bowtie’ heeft de afgelopen honderd jaar 215 miljoen Chevrolet-modellen gesierd, en zestig miljoen Chevrolets rijden er vandaag de dag wereldwijd mee rond. Iedere 6,3e seconde wordt er in één van 140 landen een nieuwe Chevrolet verkocht en het merk heeft in de eerste helft van dit jaar een verkooprecord gevestigd van 2,5 miljoen verkochte auto’s. Het honderdjarig bestaan van de ‘bowtie’ wordt gemarkeerd door nieuwe modellen, zoals de Cruze Clean Turbo Diesel in de V.S. en de Trax kleine SUV op 40 internationale markten.
 
“De Chevrolet bowtie wordt overal ter wereld herkend en is synoniem geworden met Amerikaanse vindingrijkheid,” zegt Chevrolet Chief Marketing Officer Tim Mahoney. “Of je nu een paar duizend kilo aan de haak van je Silverado hebt in rotsachtig terrein of naar je werk rijdt in een Spark EV, Chevrolet’s ‘bowtie’ rijdt altijd op kop.”
 
Terwijl de ‘bowtie’ al honderd jaar bestaat, is erg grote onzekerheid over het ontstaan. Verhalen doen de ronde dat Durant geïnspireerd werd door het motief van het behang in een Parijs hotel of door een advertentie in een krant toen hij op vakantie was in Hot Springs.
Durant’s weduwe en dochter hebben ieder een andere verklaring.
 
Volgens Margery Durant, in haar boek uit 1929 My Father, tekende Durant soms ontwerpen voor type-aanduidingen op het papier van de eettafel. "Ik meen dat het op een avond tussen de soep en de gebraden kip was dat hij het design schetste van het embleem dat nu voor ieder Chevrolet-model wordt gebruikt," schreef ze.
 
100 jaar Chevrolet Bowtie
100 jaar Chevrolet Bowtie
Maar in een interview in 1968 zei Durant’s weduwe Catherine, dat het ontwerp voor de ‘bowtie’ in 1912 ontstond tijdens een vakantie in Hot Springs Terwijl hij in hun hotelkamer een krant aan het lezen was ontdekte Durant een ontwerp en verklaarde: “Ik denk dat dit een erg goed embleem voor Chevrolet zou zijn.” Helaas heeft mevrouw Durant nooit toegelicht wat het motief was of hoe het was gebruikt.
 
Maar die kleine aanwijzing heeft Kaufmann, historicus en auteur van de The Chevrolet Review, ertoe aangezet om aan waarheidsvinding te doen. Op 12 november 1911 was in de editie van de The Constitution, uitgegeven in Atlanta, een advertentie verschenen van de Southern Compressed Coal Company voor ‘Coalettes’, een brandstofproduct voor haarden. Het Coalettes-logo, zoals weergegeven in de advertentie, had een schuine-bowtievorm, verregaand identiek aan de vorm die snel daarna het Chevrolet-icoon zou worden.
 
Zagen Durant en zijn vrouw dezelfde advertentie het jaar erna, een paar staten noordelijker? De verschijningsdatum van de krant die Kaufmann vond was slechts negen dagen na de inlijving van Chevrolet Motor Co. De eerste toepassing van de ‘bowtie’ door Chevrolet was te zien op 2 oktober 1913 in The Washington Post met boven de afbeelding de woorden: ‘kijk uit naar deze naamplaat’.

GM press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op maandag 22 juli 2013.
  • 24 Hours of Zolder

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons