van der Horst

FIA neemt de controle World RX over

Start 2024 World RX of Benelux
Start 2024 World RX of Benelux
2025 lijkt voorlopig allesbehalve het jaar van het WK Rallycross te worden. Oorspronkelijk zou de eerste wedstrijd eind januari plaatsvinden in Canada, maar op het laatste moment trok Rallycross Promoter GmbH de stekker eruit. De FIA moest op zoek naar een nieuwe promotor om alsnog een kampioenschap te organiseren. Eerder deze week hakte het controleorgaan van de autosport de knoop door: er wordt geen externe partij aangesteld, maar de FIA zal het kampioenschap zelf in handen nemen.
  • Prospeed Competition
Battle of technologies in World RX1
Battle of technologies in World RX1
De afgelopen jaren is het WK Rallycross in een neerwaartse spiraal beland. De overgang van IMG naar Rallycross Promoter GmbH bracht al de nodige uitdagingen met zich mee, maar de switch van fossiele brandstoffen naar een volledig elektrische aandrijving bleek evenmin een succes. Vooral na de beruchte brand in Lydden Hill, waarbij de Lancia Delta Evo-e RX in vlammen opging, kwam het elektrische tijdperk in een slecht daglicht te staan. Vorig seizoen werd geëxperimenteerd met het 'Battle of the Technologies'-concept, een mix van elektrische en verbrandingsmotoren, om alsnog de interesse aan te wakkeren. Dat resulteerde in slechts zes vaste rijders voor het volledige seizoen, aangevuld met enkele sporadische deelnemers.

In een poging om groots uit te pakken, werd eind vorig jaar een ambitieuze kalender gepresenteerd, met een openingsronde op ijs in Canada. Maar net voor de seizoensstart trok Rallycross Promoter GmbH zich plots terug, waardoor de FIA hals over kop op zoek moest naar een nieuwe organisator. Twee maanden later werd echter beslist dat de FIA het kampioenschap zelf zal leiden, weliswaar met externe ondersteuning.

Kristoffersson leidt tijdens woelige start
Kristoffersson leidt tijdens woelige start
Voorlopig zet de FIA vol in op fanbeleving. Een van de ideeën is om het kampioenschap gratis uit te zenden, in de hoop zo nieuwe fans en commerciële partners aan te trekken. De mix van elektrische wagens en bolides met verbrandingsmotoren blijft voorlopig behouden, maar er zijn ambitieuze plannen voor de toekomst. Kenneth Hansen liet bij Racer.com optekenen dat hij vertrouwen heeft in de FIA-plannen en verwacht dat nieuwe fabrikanten zullen instappen, zeker met het oog op de nieuwe reglementen in 2027, die in lijn zullen liggen met het WK Rally.

Hoe de kalender voor dit seizoen eruit zal zien, blijft voorlopig een raadsel. Op 14 maart zou de FIA normaal gezien de aangepaste kalender presenteren, vermoedelijk zonder de races in Canada en Coventry, maar voorlopig blijft het windstil vanuit Zwitserland.

Foto's: Racingpixels - Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Rallycross Championship op zaterdag 15 maart 2025.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons