van der Horst

Jeddah: Maximilian Günther wint thriller van formaat

Maximilian Günther - DS Penske
Maximilian Günther - DS Penske
Maximilian Günther heeft geschiedenis geschreven in de Formule E-wedstrijd in Jeddah. De Duitser vertrok vanaf pole in zijn DS Penske en wist die positie uiteindelijk om te zetten in een overwinning. Nochtans leek het lange tijd niet zijn dag te worden, aangezien hij na zijn pitstop meerdere plaatsen verloor. Maar in een spectaculaire slotfase wist hij zich in de allerlaatste bocht voorbij Oliver Rowland (Nissan) te wurmen en zo alsnog de zege te pakken. Taylor Barnard (McLaren) vervolledigde het podium met een knappe derde plaats. Stoffel Vandoorne (Maserati) reed een solide race en wist een punt mee te nemen voor het Monegaskische team.
De start van de race verliep chaotisch voor Mitch Evans (Jaguar) en Pascal Wehrlein (Porsche). De protagonisten van vorig seizoen raakten elkaar in de eerste bochten, waarbij Wehrlein een lekke band opliep en zijn kansen op een goed resultaat in rook zag opgaan. Evans kwam er evenmin ongeschonden vanaf en tikte bovendien Nyck de Vries (Mahindra) aan. Met schade aan zijn wagen en een tijdstraf van vijf seconden was ook zijn race snel voorbij.

Vooraan nam Günther de leiding en hield die vast tot een korte safety car-fase voor brokstukken op de baan. Daarna koos hij er echter voor om energie te sparen en liet hij Rowland passeren, die met een duidelijke strategie aan de race was begonnen. Mede dankzij de Attack Mode sloeg de Brit al snel een flink gat op de rest van het veld. Maar alle ogen waren gericht op een nieuw element: de allereerste PitBoost. De vraag was of dat het wedstrijdverloop zou beïnvloeden, en dat bleek zeker het geval. Günther was de grootste verliezer van de pitstops en viel terug naar de negende plaats, zelfs achter De Vries.

Rowland leek de wedstrijd volledig onder controle te hebben, zelfs nadat de laatste Attack Mode was geactiveerd – een moment waarop vrijwel het hele veld tegelijk zijn boost inzette. Maar Günther had andere plannen. De Duitser vocht zich vrij snel terug naar de tweede plaats en wist Rowland in te halen terwijl beiden nog in Attack Mode zaten. Ondertussen sloot Barnard, die een sterke race reed, zich aan bij het leidende duo, waardoor het een driestrijd werd om de overwinning.

In de laatste ronde was Rowland wel kwetsbaar: de Brit begon met minder energie aan de slotfase vanwege overconsumptie eerder in de race, en Günther rook zijn kans. Hij wachtte tot de laatste chicane om zijn beslissende inhaalmanoeuvre te plaatsen en snoepte zo de overwinning af. Rowland was zichtbaar teleurgesteld met de tweede plaats, terwijl Barnard zijn tweede podium in drie wedstrijden pakte met een knappe derde plek. De Vries en Jake Hughes (Maserati) vervolledigden de top vijf.

Vandoorne nam, zoals in eerdere races, een beheerste start en werkte zich geleidelijk naar voren. Hij koos voor een alternatieve strategie door eerst de Attack Mode te benutten alvorens zijn pitstop te maken. Hierdoor viel hij tijdelijk terug naar het middenveld, maar hij wist in de slotronden de tiende plaats veilig te stellen en zo een punt mee naar huis te nemen.

In het kampioenschap neemt Rowland de leiding over van António Félix da Costa (Porsche), die door meerdere problemen een moeilijke race kende en pas als negende finishte. Da Costa blijft wel tweede, terwijl Günther opschuift naar de derde plaats. Hoewel de Duitser geschiedenis schreef met zijn overwinning, zal er geen tijd zijn om lang te vieren: morgen staat er opnieuw een vrije training, kwalificatie en race op het programma. Ditmaal zonder PitBoost, maar met hetzelfde aantal ronden.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 14 februari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Jeddah 1.
  • St. Paul

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons