van der Horst

Legend Boucles @ Bastogne: Cherain en Thiry vooraan

Cédric Cherain/Damien Withers -  Ford Escort RS 2000 Mk II
Cédric Cherain/Damien Withers - Ford Escort RS 2000 Mk II
Twee keer vier RT’s als uitdagingen, met ‘s ochtends bovendien rijm en ijs, vervolgens incidenten in overvloed, waarna uiteindelijk twee Ford Escort Mk2 de leiding van de Legend Boucles @ Bastogne 2025 in handen namen. Geen twijfel mogelijk: de etappe van zaterdag in en om Bastogne, die op een flinke publieke belangstelling kon rekenen, was goed voor veel rallypassie…
Alle blikken waren zaterdagochtend in Bastogne op Thierry Neuville (BMW M3) gericht. Hoewel de wereldkampioen meteen zijn snelheid toonde, kreeg hij ook te maken met problemen aan de alternator, een tijdstraf wegens een snelheidsovertreding en later op de dag nog een straf wegens te vroeg inchecken. Toch was dat alles onvoldoende om het moreel van de publiekstrekker, tevens onze wereldkampioen rally, aan te tasten. Hij zette zijn avontuur verder met als doel het publiek te vermaken en de regio Bastogne te betoveren met het schitterende motorgeluid van zijn Beierse bolide.
Wat André Lotterer (Porsche 911) betrof, de regerende wereldkampioen uithouding en drievoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans; hij ging in de fout en beschadigde de rechterachterkant van zijn Porsche 911. Geen paniek: hij zal zondagochtend weer van de partij zijn om de RT’s in de wouden aan te vatten.

Bruno Thiry/Xavier Portier - Ford Escort RS 2000 Mk II
Bruno Thiry/Xavier Portier - Ford Escort RS 2000 Mk II
Traditioneel is de Ford Escort de favoriet van de proeven in en om Bastogne, maar de afgelopen twee jaar had de Escort het niet onder de markt met een zekere BMW 325i E30! En dat scenario zal zich ook dit jaar herhalen. Cédric Cherain, leider van begin tot eind van de dag, kon nooit op zijn lauweren rusten. Hij voelde continu de druk van Bruno Thiry, die in deze editie van de Legend Boucles zijn droom waarmaakt door in optimale omstandigheden achter het stuur van een top-Escort plaats te nemen! Met winst in de laatste RT van de dag, Les Herdiers d’Ardenne, houdt de voormalige WRC-rijder bovendien de druk op de leider hoog, goed wetende dat het zondag geen makkelijke klus zal worden, zeker niet op de proeven in de Ardense wouden. Cherain en Thiry gaven elkaar geen duimbreed toe en zorgden voor onophoudelijk spektakel!

Guino Kenis/Bjorn Vanoverschelde - BMW 325i
Guino Kenis/Bjorn Vanoverschelde - BMW 325i
Het woud is dan weer het favoriete rallyterrein van Guino Kenis, zaterdagavond derde in het algemene klassement met een BMW 325i E30 die op volle toeren draait! De rijder van G&A Racing is klaar om de aanval in te zetten, wetende dat de beslissende dag van de Legend Boucles zondag is!

Een reeks snelle opgaves beroofde het publiek van onder meer Jean-Pierre Van de Wauwer (Opel Ascona B, olielek), Christophe Daco (Ford Escort Mk2, koppeling), Frédéric François (Ford Escort Mk2, oliepompriem) en Fred Bouvy (Ford Escort Mk2, versnellingsbak), Bastien Rouard (Ford Escort Mk1, gescheurde carrosserie) en Geoffrey Leyon (Ford Escort Mk1, koppeling). Hierdoor kregen we in de strijd om de ereplaatsen een aantal verrassingen te noteren.

Emile Breittmayer (Ford Escort Mk1) was de man van de avond. Hij sloot de laatste RT af op de vierde plaats, nadat hij de Fransman Maxime Vilmot (Ford Escort Mk2) wist te passeren, de Fransman die tot dan toe verrassend sterk presteerde.
De voorlopige top tien wordt vervolledigd door Stéphane Lefebvre en Mickael Reydellet, die tijdens deze Legend Boucles @ Bastogne het stuur delen van een Ford Escort Mk2, vastberaden om maximaal plezier te beleven. Zij blijven Ghislain de Mévius voor, wiens Mazda 323 4WD het na driekwart van de dag behoorlijk warm kreeg, Christophe De Leeuw (Opel Ascona A), zoals gewoonlijk zeer efficiënt, volgde, voor Olivier Cartelle (Ford Escort Mk2), dolblij om eindelijk de bos-RT’s van zondag aan te kunnen vatten, en Eric Mauffrey (Ford Escort Mk2), die de sterke Franse aanwezigheid in de top van het klassement bevestigt.

Billy Simoné (BMW 325i E30), elfde, is momenteel de beste regionale rijder, gevolgd door Loïc Pirot (BMW M3). Nicolas Blerot (Peugeot 205 GTi) staat ook in de top vijftien, net voor de prachtige Nissan Sunny GTi-R van Grégoire de Mévius.

Challenger: het wordt spannend!
Luc Caprasse/Tony Kairis - Audi Quattro
Luc Caprasse/Tony Kairis - Audi Quattro
De klasse Challenger, verreden aan een gemiddelde van 80 km/u, is traditioneel het domein van regionale teams. De onderlinge verschillen bleven op de eerste dag erg klein. Luc Caprasse en Tony Kairis (Audi Quattro) leiden op zaterdagavond, maar de druk van achteruit is stevig, in de eerste plaats van Jencôme Theis en Laurent Perrée (Ford Escort Mk1), maar ook van Pierre-Henri Kettels en Romain Sulbout (Ford Escort Mk2), Bruno en Florent Nielen (BMW 325i E30), én Dimitri Van Hove en Lionel Windeshausen (Alfa Romeo GTV6)! Deze teams wisselden voortdurend van positie in de loop van de dag. We vermelden ook graag de mooie zesde plaats van onze Belgische held van de laatste Dakar, Jérôme Martiny, vergezeld door Frédéric Lejeune (BMW 323i). Dat belooft voor morgen, zondag!

Classic 65: België vs. Frankrijk
Yves Deflandre/Benoit Deflandre - Porsche 911
Yves Deflandre/Benoit Deflandre - Porsche 911
Hoewel sommige teams niet gespaard bleven van pech in de klasse ‘Classic 65’, te beginnen met de winnaar van de editie 2024, Michael Bartholemy (Ford Escort Mk1), ditmaal bijgestaan door zijn zoon Noah, waren de andere favorieten zaterdagavond nog wel van de partij! Yves en Benoit Deflandre (Porsche 911) leiden op zaterdagavond, maar met slechts 22,52 punten voorsprong op de Fransen Christophe Baillet en Gauthier Brignon (Ford Escort Mk2), meesters in het verstoren van de Belgische dominantie op hun favoriete terrein. Wordt vervolgd op zondagochtend…
Claude Ninane en Freddy Cara (Opel Kadett GT/E) vervolledigen voorlopig de top drie, nadat ze nipt de overhand hebben genomen op Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142). Dave Cuynen en Guy Desmet (BMW 320/6) bevestigen hun uitstekende prestaties van de dag en blijven Jean-Marc Devillers en Guy Hardenne (Ford Escort Mk2) voor.

Classic 50: het verschil is miniem!
Mario Varrewaere/Pablo Cracco - Nissan Sunny GTi
Mario Varrewaere/Pablo Cracco - Nissan Sunny GTi
De gebeurtenissen volgden elkaar in snel tempo op in de ‘Classic 50’, een categorie die al snel afscheid moest nemen van Felix Quirijnen en Philip Copmans (Citroën Dyane 6), die van de weg raakten! Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924) leidden het grootste deel van de etappe, maar moesten in de slotfase die eerste plaats afstaan en dat aan Mario Varrewaere en Pablo Cracco (Nissan Sunny GTi)! Zij leiden met slechts 6,55 punten verschil op de Porsche. Alain Collée en Didrik Mortier (Alfa Romeo GT Junior) staan voorlopig derde, gevolgd door Peter Wouters en Charly Laroye (Alfa Romeo Giulia 1600 S) aan de ene kant, en Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT) aan de andere kant. De strijd om de zege is een zaak van de specialisten, dat moge duidelijk zijn.

Tribute: populair bij het publiek
Ze zijn met drie en namen zaterdag aan drie RT’s deel en dat aan een gemiddelde snelheid van dertig kilometer per uur. We hebben het over de Jeep Willy in de categorie ‘Tribute Battle of the Bulge’! Hun populariteit is alvast groot in Bastogne. Na de eerste etappe, voordat ze het bos intrekken voor een grote tocht, staan Edouard de Braekeleer en Frederic van Rijckevorsel, in de Jeep van de Rijkswacht, aan de leiding met een voorsprong van honderd punten op Philippe Vermaut en Renaat Declerck, en 138 punten op Marc Baltus en Denis Colin.

Zondag: de ultieme uitdaging
Zondagochtend, iets na 9u00, gaat de laatste etappe van de Legend Boucles @ Bastogne van start. Op het programma staan drie RT’s in de wouden, waaronder een marathon van dertig kilometer, en een asfalt-RT die de deelnemers in de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’ twee keer zullen afleggen. Wanneer de leiders rond 16u00 definitief terugkeren naar Bastogne, zal er heel wat veranderd zijn.

Persbericht R.A.C. Spa
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op zondag 2 februari 2025.
  • St. Paul

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons