van der Horst

Matteo Di Piazza: “Ideale instapklasse”

Matteo Di Piazza
Matteo Di Piazza
Net zoals heel wat andere tot dan onbekende jongeren kreeg op zijn beurt Matteo Di Piazza via de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup de gelegenheid zich in de kijker te rijden. Het debuut achter het stuur van de Nitro Racing Fiesta beleefde de 17-jarige Bruggeling tijdens de publieksvriendelijke Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen.
  • Hamofa Performance
“Een prachtig weekend,” herinnert Matteo zich. “Volle tribunes, mooi en geanimeerd programma met randraces, F1-demo met David Coulthard in een Red Bull en super organisatie en ontvangst door de mensen van V-Max Racing en de Ford Fiesta Sprint Cup. Op sportief vlak mocht ik niet klagen. Ondanks een lichte aanrijding met Mathias Ronzani haalde ik in Race 2 een tweede plaats, achter Sonny Gevaert én voor Jenson de Leeuw. Ik keek er naar uit om op Circuit Zandvoort nog beter te doen…”

Helaas. Na nog geen eerste rondje kwalificeren verdween de rode #28 in de pitbox. Voorgoed. Onherstelbare motorschade noopte team owner Bart Loenders ertoe een bij MV Motorsport beschikbare Fiesta te lenen. Wegens geen kwalificatie en het wisselen van auto diende Matteo achteraan de grid plaats te nemen.

Matteo Di Piazza - MV Nitro Racing
Matteo Di Piazza - MV Nitro Racing
“Ik maakte pas in Race 1 kennis met deze voor mij nieuwe auto en hierdoor was het een beetje zoeken en aftasten. Ik slaagde er evenwel in om gelijke tred te houden met Peter Wuyts en samen hebben we een leuk robbetje uitgevochten. Falende remmen weerhielden mij ervan mijn positie voluit te verdedigen – ik maakte hierdoor een flinke schuiver – en ben nadien nog tot het uiterste gegaan om Wuyts bij te benen. In Race 2 heb ik er dan voor geopteerd om de auto heelhuids naar de finish te brengen, kilometers te verorberen en ervaring op te steken. Met die derde plek op het podium kon ik het weekend op passende wijze afsluiten.”

Matteo blikt dan ook vol lof terug op de kennismaking met de Ford Fiesta Sprint Cup.
“Ik heb enorm veel geleerd. Met weinig vermogen onder het rechtervoetje, is het een toegankelijke formule voor een debutant en ondanks het kleine aantal deelnemers moet je voor elke meter hard vechten. Komende van de meer basic DNRT heb ik er met slicks leren racen, en kreeg ik het vinden van de juiste rempunten onder de knie. Bovendien heeft de meer professionele organisatie en de weerklank die de Fiesta Cup geniet mij toegelaten een beetje naam te verkrijgen en alzo contacten te leggen die mij zouden moeten toelaten door te groeien. Ik beschouw de Fiesta Cup dan ook als de ideale instapklasse.”

De laatste meeting van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup 2024 vindt plaats op TT Circuit Assen met de American Sunday Finale Races op 25, 26 en 27 oktober. Zonder Matteo…
“Alvorens wij ingingen op het aanbod van Bart Loenders om te komen proeven van de Fiesta Cup, hadden wij al een akkoord met Red Mirror Racing voor deelname aan de DNRT Peugeot 206 Cup. Tot hiertoe vielen er geen datums samen, maar de Finale Races zijn hetzelfde weekend als DNRT op Circuit Zandvoort en logischerwijze geven wij er voorkeur aan om het seizoen te beëindigen achter het stuur van de 206 Cup.”

Persbericht Benelux Ford Fiesta Sprint Cup
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 1 oktober 2024.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons