Preview Belcar Historic Cup: Vijf raceweekends op vier verschillende circuits en drie landen




Vier Belgische kampioenschappen
Inzake reglementering zijn er amper wijzigingen tegenover voorgaande jaren. De Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ herbergt nog steeds vier officiële Belgische kampioenschappen. Ze rijden samen maar kunnen geen punten afnemen van elkaar. Iedere klasse of platform krijgt zijn eigen klassement en tussenstand.
Voor de toeschouwers kan dit voor enige verwarring leiden. Je kan perfect twee identieke wagens zien rijden die in een verschillend platform uitkomen. Dit kan te wijten zijn aan de soort van homologatie of bouwjaar. Daarom zijn de deelnemers verplicht om naast het wagennummer en op de zonneband een gekleurde sticker te kleven die aangeeft in welk platform en klasse ze uitkomen.

Vier platformen
De platformen 1 & 2 herbergen de oudste wagens van het veld met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981.




Platform 5 is er voor gastwagens die geen punten scoren maar wel moeten voldoen aan bepaalde technische reglementen inzake veiligheid.
De platformen 1, 2, 3 en 4 kennen op het einde van het seizoen elk een officiële Belgische kampioen. Binnen deze platformen zijn er ook nog verschillende onderlinge klassen volgens de cilinderinhoud. Deze winnaars krijgen een apart klassement binnen de organisatie van promotor BRAVO.
Deelnemersveld

Tijdens de Spa Summer Classic rijdt de Belcar Historic Cup samen met de Engelse Classic Sports Car Club die het startveld voorlopig opkrikt tot 62 wagens. De wagens binnen de Classic Sports Car Club rijden wel in de gastklasse en krijgen nadien een eigen klassement binnen hun kampioenschap.
Titelkandidaten
Het is steeds moeilijk om titelkandidaten naar voor te schuiven aangezien enkele potentiële winnaars niet het volledige seizoen afwerken of beslissen van wedstrijd naar wedstrijd om zich in te schrijven. Een feit is wel dat de piloten die een package deal afsloten met promotor BRAVO een vaste inschrijving genieten. Met een vol startveld is de kans niet onbestaande dat er via een derogatie enkele wagens moeten starten vanuit de pitlane. En dit heeft niets te maken met de uitslag van de kwalificatie, maar wel met de termijn van de inschrijving en het al dan niet beschikken over een package deal.











Regenkoningin Ilaria Stalliviere (Renault Clio Williams), Van Hool (Renault Clio Williams), Raf Bruneel (Opel Calibra), Meurens (VW Golf), Peter Dieleman (Volvo 850 GLT), Potters (Peugeot 206) en Roessle (Ford Puma) moeten voor de nodige oppositie zorgen.
Meer info, kalender, een voorlopige deelnemerslijst en timing van de Spa Summer Classic kan je vinden op www.bravoracing.be
Foto's: Belcar Historic Cup
Tweet