van der Horst

Aangepaste F1-raceregels nog voor het einde van het seizoen?

Max Verstappen - Red Bull & Lando Norris - McLaren
Max Verstappen - Red Bull & Lando Norris - McLaren
Na de hetze tijdens de Grote Prijs van de Verenigde Staten heeft de Formule 1 zichzelf voorgenomen om nog voor het einde van dit seizoen aanpassingen door te voeren aan de zogenaamde 'Racing Guidelines', de richtlijnen die bepalen hoe rijders moeten aanvallen en verdedigen tijdens een wedstrijd.
Niet alleen de manier waarop Max Verstappen (Red Bull) zijn plaats verdedigde ten opzichte van titelrivaal Lando Norris (McLaren) in de slotfase van de Grote Prijs van de Verenigde Staten, maar ook andere incidenten tijdens diezelfde race hebben flink wat stof doen opwaaien in de Formule 1-paddock.

De Nederlander verdedigde zijn derde plek aan de binnenkant, maar remde bewust te laat om de neus van zijn RB20 voor die van de McLaren te krijgen aan de koord van de bocht. Dat Verstappen die bocht vervolgens ook miste, veranderde niets aan de zaak. Norris kreeg een - terechte - straf voor inhalen buiten het circuit, maar toch bleef een gevoel van onrechtvaardigheid hangen.
Wijzigingen al vanaf Qatar?
De start van de GP van Mexico, net voor de aanrijding
De start van de GP van Mexico, net voor de aanrijding
De kwestie is blijkbaar zo precair dat aanpassingen niet kunnen wachten tot 2025, wanneer de raceregels ook zullen opgenomen worden in het sportreglement van de Formule 1. Dit weekend werd in Mexico City al gediscussieerd over wat er zou veranderen. Bij die discussies was trouwens onze landgenoot Loic Bacquelaine, die zowel in Austin als dit weekend in Mexico City dienst doet als steward, betrokken.

In de huidige richtlijnen ontbreekt het feit dat de verdedigende rijder het circuit zelf niet mag verlaten. Max Verstappen deed dat trouwens niet alleen vorig weekend in Austin, maar ook tijdens de legendarische Grote Prijs van Brazilië 2021, waar de Nederlander titelrivaal Lewis Hamilton naar de uitloopzone dwong. 

Met dat probleem wordt dus mogelijk al vanaf Qatar korte metten gemaakt. Ook andere details over aanvallen en verdedigen worden onder de loep genomen. Tot slot blijft de FIA zoeken naar meer oplossingen om de limieten van het circuit te laten respecteren.



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op zondag 27 oktober 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons