van der Horst

Autosport.be - Flop in 2024: Isotta Fraschini

Isotta Fraschini - Isotta Fraschini Tipo 6-C
Isotta Fraschini - Isotta Fraschini Tipo 6-C
Het afgelopen autosportseizoen kreeg onze handen meermaals op elkaar, maar niet iedereen heeft lof verdiend. Een terugblik op het mislukte Hypercar-project van Isotta Fraschini bevestigt dat we niet altijd moeten geloven wat ons wordt ingelepeld. Van de Tipo 6 LMH Competizione, een hallucinant project dat midden vorig jaar tot een abrupt einde kwam, blijft binnenkort slechts een vage herinnering over.
  • Prospeed Competition
Isotta Fraschini, het deed niet meteen een belletje rinkelen toen het eerste persbericht bij de pers aankwam. Enig opzoekwerk leerde dat de Italiaanse constructeur aan het begin van de vorige eeuw gespecialiseerd was in luxevoertuigen. Het eerste exemplaar rolde in 1903 van de band en al twee jaar later werd besloten om publiciteit te vergaren in de autosport.

Isotta Fraschini
Isotta Fraschini
Omdat de expertise vandaag vooral ligt in scheepsbouw, luchtvaart en treinindustrie, deed het nieuws nogal wat wenkbrauwen fronsen. En toch leken alle ingrediënten verzameld om kans te maken tegen de tenoren uit de uithoudingsracerij: Claudio Berro (ex-Maserati) stond aan het hoofd van het project, Michelotto Engineering was verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto, Williams Advanced Engineering voor de aerodynamica en HWA voor de krachtbron.

Desondanks was het Isotta Fraschini-verhaal een kroniek van een aangekondigd fiasco. De hoopvolle berichten rond het project deden ons verzinken in naïviteit, maar een blik op de volledige tijdlijn confronteert ons met de feiten.

Isotta Fraschini HyperCar
Isotta Fraschini HyperCar
2022
21 oktober - Plannen om vanaf 2023 te racen in het wereldkampioenschap uithouding worden bekendgemaakt. Achter de schermen werken grote namen met elkaar samen op zoek naar succes.
2023
11 januari - De Tipo 6 ontbreekt op de deelnemerslijst voor het komende seizoen van het WEC. Al snel volgt een officiële mededeling vanuit Italiaanse hoek om te verduidelijken dat het debuut in Monza, de eerste race na Le Mans, zal plaatsvinden. Een goede voorbereiding is cruciaal, klinkt het.

5 mei - Het debuut in eigen land komt er dan toch niet. Claudio Berro herhaalt zichzelf door te zeggen dat testkilometers belangrijk zijn, maar dat er in 2023 toch één race gepland staat, tijdens de finale van het kampioenschap in Bahrein.

5 augustus - Exact drie maanden later worden de plannen om in 2023 te debuteren opgeborgen. Het homologatieproces zal niet op tijd afgerond zijn om een deelname in Bahrein toe te laten.

8 augustus - De auto kent technische problemen bij een tweedaagse testsessie in Monza, maar realiseert een rondetijd die goed genoeg zou geweest zijn voor de vierde tijd op de startgrid datzelfde jaar. Valse hoop, zo blijkt achteraf.

Vector Sport - Oreca 07 LMP2
Vector Sport - Oreca 07 LMP2
27 november - Vector Sport is eind 2022 aangesteld om de auto in te zetten in het WK, maar in november 2023 wordt aangekondigd dat de wegen tussen Isotta Fraschini en het Britse team zullen scheiden. In een ontluisterende verklaring praat teambaas Gary Holland over een volledig gebrek aan inspraak in de ontwikkeling van de auto, ondanks eerder gemaakte afspraken. Claudio Berro reageert amper, maar stelt wel Duqueine Team aan als nieuwe partner.
2024
9 februari - De rijdersbezetting is compleet, maar maakt in geen geval indruk. Jean-Karl Vernay vervult de rol van kapitein, ondanks weinig ervaring in een prototype, en moet twee pubers naast zich dulden. De aanstelling van Carl Bennett en Antonio Serravalle gebeurt zogezegd om de druk af te houden, maar verraadt dat financieel niet alles snor zit.

2 maart - De Tipo 6 LMH Competizione kent een allesbehalve indrukwekkend debuut in Qatar. Het verschil met de snelste rondetijd in de kwalificatiesessie bedraagt maar liefst vier seconden. Halfweg wedstrijd verdwijnt de auto van het toneel.

Claudio Berro
Claudio Berro
4 juli - Claudio Berro in een interview: "Isotta Fraschini is enige optie voor nieuwe teams die met een Hypercar willen deelnemen aan het FIA WEC in 2025."

9 juli - Amper vijf dagen na dat interview kondigt Claudio Berro zijn afscheid aan van Isotta Fraschini. Het begin van het einde. De Italiaan, die duidelijk niet op eigen initiatief is vertrokken, wordt vervangen door Miguel Valldecabres.

14 juli - Voor het eerst lijken er tekenen van beterschap: het verschil met de referentie in de kwalificatie voor de race in Brazilië bedraagt slechts anderhalve seconde!

21 augustus - Hoewel de auto al op weg is naar de volgende WEC-race in de Verenigde Staten, kondigt het nieuwe management van de Italiaanse constructeur aan dat de stekker met onmiddellijke ingang uit het programma wordt getrokken. In een persbericht laat de constructeur weten zijn autosportactiviteiten te heroverwegen en zich meer te richten op andere domeinen. 

27 augustus - Michelotto heeft achter de schermen tevergeefs geprobeerd om het project te redden. Een week later verklaart hij Isotta Fraschini toch op de startgrid te verwachten van het WK Uithouding in 2025.

22 november - De ACO onthult het startveld voor het komende seizoen. De Isotta Fraschini is daarin in geen velden of wegen te bespeuren. Niets lijkt minder zeker dan een terugkeer van het iconische merk in competitie, laat staan in het wereldkampioenschap uithouding...

Foto's: Isotta Fraschini, Georges de Coster & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in FIA World Endurance Championship op dinsdag 7 januari 2025.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons