van der Horst

LM Racing Events: Méér dan racen alleen

LM Racing Events
LM Racing Events
LM Racing Events is een structuur, gebaseerd op autosport voor een actieve beleving als piloot of als sympathisant. Uiteraard staan de prestaties van Luc Moortgat en Ilaria Stalliviere centraal in het verhaal rond het team. Maar LM Racing Events is zoveel meer dan racen alleen. De bedoeling is ook om supporters, autoliefhebbers, sympathisanten, bedrijven die aan teambuilding doen, enz. mee te laten genieten van de sfeer op en rond de circuits. En dat in al zijn facetten of als totaalbeleving. Vandaar dat men, naast de infrastructuur die telkens centraal staat tijdens raceweekends ook incentives worden georganiseerd waarbij je ondermeer een circuitdoop krijgt in een heuse Ferrari, Porsche en BMW in raceconfiguratie. LM Racing Events heeft ook competitiewagens in verhuur met bijstand. Er heerst ondertussen een unieke clubsfeer met leden en een eigen merchandising. LM Racing levert met andere woorden een totaalpakket.
  • Skylimit Events
Luc Moortgat
Luc Moortgat
Luc Moortgat is sinds jaar en dag een begrip in de Belgische autosport en dan vooral met wagens die een historische achtergrond hebben. De Waaslandse ondernemer is in 2025 aan zijn 23ste seizoen toe in het Belgische kampioenschap voor historische wagens. En binnen dit kampioenschap (Belcar Historic Cup) bleef hij steeds trouw aan Porsche. Hij reed dan ook steeds in de hoogste klasse en is recordhouder inzake het aantal verworven titels. Ook voor de algemene overwinning is hij steeds vooraan te vinden. De laatste jaren is de concurrentie echter een pak zwaarder geworden met snellere wagens, waardoor Luc het iets moeilijker kreeg. Na drie Belgische titels op rij moest Luc in 2024 tevreden zijn met de titel van vicekampioen van België en werd hij geklopt door de pk-zwangere Corvette van Branckaerts. Luc stond in 2024 in zijn klasse wel achtmaal op het podium in tien races met één zege, zes tweede plaatsen en één derde plaats. 

Wie een hattrick scoort van drie Belgische titels op rij, wordt uiteraard getriggerd als hij geen vervolg kan breien aan die reeks. Luc is er dan ook op gebrand om een sportieve revanche te nemen tijdens het seizoen 2025.
Luc Moortgat opnieuw met titelambities
Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8l
Luc Moortgat - Porsche 964 RS 3.8l
Luc Moortgat: “Er zijn enkele pijnpunten waar we momenteel oplossingen voor zoeken. De motor van de Porsche 964 RS 3.8 kreeg afgelopen winter een upgrade wat resulteert is iets meer power en koppel. Maar ons grootste zorg is dat we problemen hebben om de power op de vloer te krijgen. En daarom krijgen ophanging, afstelling en de bandenkeuze veel aandacht. We krijgen momenteel amper temperatuur in de banden, wat dan resulteert in een beperkte grip. En als je geen grip hebt, dan is veel power van ondergeschikt belang. De banden hebben een te harde compound tegenwoordig. De superzachte compound banden worden niet meer gefabriceerd omdat de huidige cupwagens alsmaar zwaarder worden. Onze wagen is dus eigenlijk te licht. Maar hem verzwaren in functie van de banden is ook geen optie, want dan verlies je seconden in de remzones en in bepaalde situaties zoals de Raidillon en de klim naar Combes in
Luc Moortgat
Luc Moortgat
Francorchamps. Het is zoeken naar compromissen en dat moeten we vinden in de afstelling van de ophanging om zodoende meer en sneller temperatuur in de banden te krijgen. Vorig jaar verloor ik steeds veel tijd in het begin van de races en eens alles op temperatuur waren de snelsten reeds te ver weg om het gat nog te dichten. Het was ook een seizoen waarin we veel reden in koude of natte weersomstandigheden. Niet ideaal om temperatuur in de banden te krijgen. In Assen kreeg ik bij een herstart af te rekenen met een zware overstuurde wagen aan 180 km/uur. Dan gaat de tikker enkele malen overslaan. Maar we zijn op de goede weg en ik ben ervan overtuigd dat we ons komend seizoen opnieuw kunnen mengen voor de algemene zege en de titel in onze klasse”, besluit hij optimistisch.

Naast de Belcar Historic Cup met de Porsche stapt Luc ook in andere projecten. Zo reed hij in het verleden de 24 Hours of Dubai en de 24 Hours of Zolder. En sinds enkele jaren is hij vaste klant tijdens de wereldvermaarde Spa Six Hours. Afgelopen jaar deelde Luc een Ford Mustang MK1 van 1965 van het CAROLUSVANDYCK Team. Ondanks een schitterende stint stond de Mustang vroegtijdig in de box met technische averij. Revanche komend seizoen.
Ilaria wil beter doen in 2025
Ilaria Stalliviere (Renault Clio Williams)
Ilaria Stalliviere (Renault Clio Williams)
Ook Ilaria Stalliviere behoort ondertussen tot de vaste meubelen van de Belcar Historic Cup en start in 2025 haar vierde seizoen met een Renault Clio. De Clio Williams is ondertussen sterk geëvolueerd naar een heuse Franse bom. Tijdens de RACB awards in Brussel werd Ilaria afgelopen januari opnieuw gelauwerd als beste vrouwelijke pilote. Desondanks had ze geen schitterend seizoen. Na een knappe start tijdens de Spa Summer Classic werd ze het slachtoffer van een aanrijding in Zolder en dat zou de wagen nadien nog parten spelen. Ze reed vijf van de tien races uit en pakte uiteindelijk een negende plaats algemeen in het platform 4 voor wagens met een bouwjaar tussen 1991 en 2000. In haar klasse tussen 1600 cc en 2000 cc haalde ze wel twee tweede en drie derde plaatsen. Goed voor vijf podia en een tweede plaats bij de eindafrekening binnen haar klasse.

Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria Stalliviere: Renault Clio Cup
Ilaria wil het pechjaar zo snel mogelijk achter zich laten. De winnares van de memorabele regenrace van de Spa Six Hours 2023 viseert opnieuw de titel in de klasse en een podium binnen de nieuwbakken platform 6 voor wagens met een bouwjaar van 1991 tot 2000. Voorlopig blijft Ilaria de enige vrouw die ooit een algemene zege realiseerde en de leiding pakte in de toenmalige platform 4.   
Internationaal
De Tomaso Pantera GTS FIA Groep 5
De Tomaso Pantera GTS FIA Groep 5
Iso Rivolta Pré '65 FIA
Iso Rivolta Pré '65 FIA
Ondertussen is ook de Clio Williams van Ilaria verder aan het evolueren richting een FIA wagen die op termijn over een Historisch Technisch Paspoort zal beschikken en dus internationaal kan rijden. Niet onbelangrijk als je weet dat ook Luc met een aantal projecten bezig is om FIA-wedstrijden te rijden. Momenteel wordt druk gewerkt aan de De Tomaso Pantera Groep 4 die zal worden klaar gestoomd voor een internationaal programma in 2026. Ook een schitterende Iso Rivolta staat in de steigers.
Trackdays, taxiritten, incentives & verhuur
Luc Moortgat - Ferrari 488 Club Challenge
Luc Moortgat - Ferrari 488 Club Challenge
Naast het ontvangen van supporters en sympathisanten op de verschillende circuits tijdens de races heeft LM Racing Events nog andere troeven achter de hand. Zo organiseert het team regelmatig taxiritten tijdens trackdays. Dan kan iedereen plaats nemen naast een ervaren racepiloot en de circuits van Zolder en Francorchamps ontdekken op een gans andere manier dan naast het circuit in de tribune of in een mezzanine. Een must en unieke ervaring voor iedere liefhebber van autosport. 

LM Racing Events bezorgt u, uw familie, vrienden, bedrijf, klanten of zakenpartners een totaalbeleving met een zeer variabel aanbod zoals een unieke ervaring op circuit, aangevuld met food and beverage. En dit aan boord van ondermeer competitiewagens zoals Porsche, Ferrari, BMW, enz.
        
Ilaria Stalliviere - QSR BMW M2 CS Racing
Ilaria Stalliviere - QSR BMW M2 CS Racing
LM Racing Events kan zijn aanbod nog verruimen en heeft wagens die inclusief professionele assistentie en accommodatie kunnen worden verhuurd voor competitie of trackdays. Wie zich geroepen voelt om het team rond LM Racing Events te vervoegen kan zich een lidkaart aanschaffen waarmee je niets dan voordeel doet. Je krijgt dan gratis kaarten voor bepaalde races en allerlei financiële voordelen bij aankoop van merchandising of bij activiteiten van het team. 

Langs deze weg willen Luc en Ilaria ook hun trouwe medewerkers en partners bedanken voor de steun, het vertrouwen en de vriendschap.
Voorlopige kalender - 2025 Belcar Historic Cup
  • Spa Summer Classic Francorchamps: 25-27 april
  • New Race Festival Zolder: 16-18 mei
  • Historic GP Zandvoort (Buiten kampioenschap): 20-22 juni
  • Historic GP Zolder: 18-20 juli
  • Classic GP Assen: 05-07 september
  • Westfalen Trophy Nürburgring: 17-19 oktober

Foto's: LM Racing / Bravo Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op maandag 17 februari 2025.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons