van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 7

2025 Asian Le Mans Series 4H Abu Dhabi Race 1
2025 Asian Le Mans Series 4H Abu Dhabi Race 1
Het seizoen van de Asian Le Mans Series kende afgelopen weekend zijn slot, wat betekent dat het niet lang meer duurt voor de deelnemerslijst voor de komende 24 Heures du Mans bekendgemaakt wordt. Ondertussen was er ook Belgisch succes in Spanje, dankzij Matisse Lismont, die er zijn klasse won. Daarnaast werd er getest in Sebring en zijn er een hele hoop nieuwtjes die we u zeker niet willen onthouden.
  • De Swert Opticiens
Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
*** Beginnen doen we in de Verenigde Staten, met onze landgenoot Jan Heylen. Hij was van de partij tijdens de testdagen van het IMSA-kampioenschap in Sebring. Niet in een Porsche, waarmee hij normaal te zien is, maar in de Conquest Racing Ferrari. Anderzijds is de link tussen Heylen en teambaas Eric Bachélart er een die al standhoudt sinds 2007. De Gelenaar liet zijn visitekaartje achter, want op de eerste dag was realiseerde onze landgenoot de snelste tijd. Maximilian Götz stelde op de tweede dag orde op zaken, en was bijna een seconde sneller dan Heylen.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** In GTP was het alleen maar Porsche wat de klok sloeg. De eerste dag werd de snelste tijd gerealiseerd door Mathieu Jaminet, terwijl Matt Campbell een dag later de honneurs waarnam bovenaan. Na afloop van alle testsessie pronkten maar liefst vijf Porsche-rijders in de top zes, met Louis Delétraz als enige niet Porsche-man op een derde plaats. Ondertussen zagen we de Aston Martin Valkyrie LMH meters maken, met een aanpassing om het geluid van de motor te dempen. De Britse constructeur eindigde achteraan, terwijl Lamborghini al na één dag zijn koffers mocht pakken. Na twee sessies werd de SC63 aan de kant gezet vanwege een onduidelijk probleem, om daarna niet meer in actie te komen.

Kakunoshin Ohta
Kakunoshin Ohta
*** De afgelopen week hebben enkele teams hun plannen voor het komende seizoen uit de doeken gedaan. Zo heeft the Heart of Racing zijn bezetting klaar voor de rest van het seizoen in GTD. Tom Gamble en Casper Stevenson zullen het seizoen afmaken in de Aston Martin. Voor de IMSA Michelin Endurance Cup krijgen ze Zach Robichon naast zich. Ook Kakunoshin Ohta zal twee extra wedstrijden afwerken in het Amerikaanse kampioenschap. Na zijn debuut afgelopen maand in Daytona en de races in Watkins Glen en Indianapolis met de Meyer Shank Racing Acura, zal hij in Sebring en Road America deelnemen in de LMP2-klasse. Hij stapt in bij Era Motorsport, met Tobias Lutke en David Heinemeier Hansson als teamgenoten.

AO by TF - Oreca 07-Gibson
AO by TF - Oreca 07-Gibson
*** Een aantal rijders zijn bevestigd voor de komende European Le Mans Series, en niet van de minsten. Zo keert Pipo Derani voor het eerst sinds 2014 terug naar het kampioenschap. De Braziliaan stapt in bij CLX Motorsport, waar met met Enzo Fittipaldi en Manuel Espirito Santo een volledig Portugees sprekende equipe zal racen. Eurointernational heeft in LMP3 ook zijn bezetting rond en de Ligier wordt bestuurd door Ian Aguilera, Sebastian Gravlund en Fabian Michal. Tot slot krijgt Dane Cameron zowel Louis Delétraz als PJ Hyett naast zich in wat misschien wel de meest beruchte wagen zal zijn in het veld: de LMP2 genaamd Spike de draak van AO by TF. De moeite waard dus om in augustus af te zakken naar Spa-Francorchamps.

United Autosports - McLaren 720S GT3 Evo
United Autosports - McLaren 720S GT3 Evo
*** United Autosports heeft de livery getoond van zijn McLaren 720S GT3 Evo. Ze gaan voor een gloednieuwe kleurschakering, waarbij het ondertussen bekende papaya oranje en zwart de bovenhand nemen. Het team zal met de nodige druk aan de start verschijnen, aangezien het dertig jaar geleden is sinds de overwinning van het merk in Le Mans, destijds met de McLaren F1 GTR, die overigens ook toen het nummer 59 droeg. Ditmaal zal dat nummer gedragen worden door James Cottingham, Gregoire Saucy en Sebastian Baud. Het nummer 95 wordt bestuurd door Sean Gelael, Darren Leung en Marino Sato.

Start 2024 FIA WEC Qatar 1812 KM
Start 2024 FIA WEC Qatar 1812 KM
*** Eind deze maand start het seizoen van het FIA WEC in Qatar, al start de race niet op het oorspronkelijk geplande tijdstip. Normaal zou de race van start gaan om 12 uur 's middags lokale tijd, maar vanwege de Ramadan die dat weekend van start gaat, heeft de organisatie besloten om pas om 14 uur de start te geven. De race zelf duurt maximaal tien uur, de finishvlag zal dus pas omstreeks middernacht lokale tijd vallen. Omgerekend naar Belgische tijd zal de race dus tussen 12 uur 's middags en 10 uur in de avond plaatsvinden.

Mike Simpson
Mike Simpson
*** Ginetta heeft een nieuwe baas. Mike Simpson zal de teugels overnemen van Lawrence Tomlinson. Simpson startte nog als ingenieur bij het merk en stroomde door de jaren heen door naar directeur van de motorsportafdeling. Met zijn titel als CEO komen daar logischerwijs nog een aantal taken bovenop. Zo zal hij zich nog altijd bezighouden met de motorsportactiviteiten van het Britse merk op globaal niveau, waar ook de productie, verkoop en trackdays van Ginetta onder vallen, net als de activiteiten in Noord Amerika. Daarenboven blijft hij ook manager van de Britse kampioenschappen.

Ignacio Montenegro - Honda Civic Type R FL5 TCR
Ignacio Montenegro - Honda Civic Type R FL5 TCR
*** Ook wijzigingen bij Honda, want JAS Motorsport zal zich voortaan exclusief richten op de Europese klanten met de Honda NSX GT3 en de Honda Civic TCR. Voorheen was er sprake van een rolverdeling met Sport77, dat vooral instond voor klanten in het Verenigd Koninkrijk. Maar met een herschikking van de bedrijfsprocessen op het Oude Continent, is er besloten om die taak uit te besteden aan de vaste Italiaanse partner. JAS zal dezelfde rol vervullen als Honda Racing US in Amerika en Wall Racing in Australië.

Bridger Motorsport - Honda NSX GT3
Bridger Motorsport - Honda NSX GT3
*** Leuk nieuws uit het Brits GT-kampioenschap, want de Britten krijgen voor het eerst een Honda NSX GT3 over de vloer. Een totale verrassing, maar Bridger Motorsport - dat vooral gekend is bij de Britse eenzitters - zal de wagen inzetten voor Anthony Ip en Luke Garlick. Overigens zal er vermoedelijk nog een tweede wagen klaargestoomd worden, al zal die eerder ingezet worden in de BritCar. Hierdoor komt de teller van het aantal GT3's in het British GT op zestien. Ondertussen heeft Abba Racing ook zijn programma voor dit seizoen bekendgemaakt. Dat team trekt weer naar het nationale kampioenschap met Sam en Richard Neary. Wel zullen zij nu in de Pro Am-klasse uitkomen, aangezien Sam Neary deze winter van zilver naar goud is gepromoveerd.

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** Barwell Motorsport heeft al een rijdersteam klaar voor het komende seizoen in de GT World Challenge Europe. Het team van Mark Lemmer kan rekenen op een paar interessante namen, met Bijoy Garg, Christian Bogle en Adam Ali. De eerstgenoemde was vorig jaar nog winnaar in de LMP2-klasse met United Autosports tijdens de 24 Heures du Mans. Hij was ook van de partij tijdens de CrowdStrike 24 Hours of Spa, met de Walkenhorst Motorsport Aston Martin. Ook Bogle en Ali hebben hun strepen verdiend in een door ACO georganiseerd kampioenschap, maar de laatste naam maakt wel zijn debuut in GT. Het drietal komt uit in de Silver-klasse.

Olimp Racing - Ferrari 296 GT3
Olimp Racing - Ferrari 296 GT3
*** Wie het GT Open-kampioenschap volgt, zal ongetwijfeld al de paars-gele bolides van Olimp Racing opgemerkt hebben. De laatste jaren zette het Poolse team vooral een Audi en een Ferrari in, maar in 2025 gaat de Duitse bolide definitief op stal. Dit jaar wordt vol de kaart van Ferrari getrokken. Aan de rijdersbezettingen verandert wel niets. Zo blijven Marcin Jedlinski en Karol Basz uitkomen in Pro-Am, terwijl Stanislav Jedlinski en Krystian Korzeniowski racen in de Am-klasse.

Foto's: Asian Le Mnas Series - IMSA - Era Motorsport - TF Sport - United Autosports - Racing International Photography - Ginetta - Thomas Smets - Bridger Motorsport - Barwell Motorsport - Olimp Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op dinsdag 18 februari 2025.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons