van der Horst

Rolex 24: BMW gaat de strijd aan met Porsche op vier uur van het einde

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Met nog vier uur te gaan is de nacht volledig voorbij en baadt de Daytona International Speedway opnieuw in daglicht. Porsche blijft het tempo bepalen aan de kop, maar krijgt nu de BMW M Team RLL #24 naar voren geschoven als nieuwe uitdager. Kevin Magnussen zet de Porsche Penske Motorsport-wagens flink onder druk en zorgt ervoor dat zij niet op hun lauweren kunnen rusten. In GTD Pro zijn er ondertussen verschuivingen geweest in de stand, maar onze Belgische coureurs blijven sterk presteren en bevinden zich nog steeds binnen dezelfde ronde als de leiders.
  • Prospeed Competition
Na een lange periode van ononderbroken actie verscheen er opnieuw een safety car op vijf en een half uur van het einde. Dit gebeurde nadat de CrowdStrike Racing by APR Oreca in de bandenmuur belandde bij de Western Horseshoe. Hierdoor verloren zij tien ronden op de leidende LMP2-wagen. Kort na de herstart kreeg ook de Forte Racing Lamborghini een zware klap te verwerken; hun winstkansen werden tenietgedaan nadat ze werden aangetikt door een schuivende AF Corse Ferrari.

De neutralisatie zorgde voor een reset aan de kop van het veld. Porsche blijft voorlopig leidend, maar lijkt moeite te hebben met de opwarming van de baan, nu de temperaturen stijgen in vergelijking met de nacht. Hier maakt de BMW M Team RLL #24 handig gebruik van, met Kevin Magnussen achter het stuur. De Deen zet beide Porsche 963's zwaar onder druk en noteerde zelfs de snelste rondetijd van de race tot nu toe. Hoewel Magnussen de voeling verloor met de Porsche #7, bestuurd door Laurens Vanthoor, na de pitstops, wist hij de achterstand terug te brengen tot vijf seconden. De Porsche #6 volgt op korte afstand, terwijl de Acura Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian #60 inmiddels meer dan een minuut achterstand heeft door een drive-through penalty. Deze vier wagens zijn de enigen die nog in dezelfde ronde rijden.

In GTD Pro zijn er bij het ochtendgloren ook veranderingen doorgevoerd. De AO Racing Porsche, die met Alessio Picariello eerder comfortabel aan de leiding ging, bevindt zich nu op een vijfde plaats. De leiding is overgenomen door de BMW #1 van Paul Miller Racing, die onder zware druk staat van de Ford Multimatic Motorsports #65 met onder andere Frédéric Vervisch achter het stuur. Na de pitstops wist de Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports #4 van Tommy Milner zich tussen de koplopers te wringen, terwijl Luca Stolz, teamgenoot van Maxime Martin, met de GetSpeed Mercedes de derde plek wist te bemachtigen. In totaal zijn er zeven wagens in deze klasse die nog in dezelfde ronde rijden.

De uitval van de CrowdStrike Racing by APR Oreca heeft het klassement in LMP2 ook door elkaar geschud. De leiding is nu in handen van AO Racing "Spike" met Dane Cameron, gevolgd door Pecom Racing met Nicklas Nielsen en Tower Motorsports met Sebastián Alvaréz. Terwijl GTD heeft de AWA Corvette sinds zonsopgang de leiding stevig in handen. Een groot voordeel voor dit team is dat amateurpiloot Orey Fidani zijn verplichte rijtijd al heeft afgewerkt, waardoor de professionele rijders het resterende deel kunnen afhandelen. Zij hebben een voorsprong opgebouwd op de Wright Motorsports Porsche met Tom Sargent achter het stuur. De Iron Dames, met Sarah Bovy, klimmen gestaag in het klassement en bevinden zich momenteel op een elfde plaats, nog altijd op een ronde van de top tien.

Foto: IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 26 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • St. Paul

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons