van der Horst

Rolex 24: Porsche leidt halfweg de afvalrace

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Halverwege de Rolex 24 at Daytona is de race uitgedraaid op een ware slijtageslag in de topklasse. In de vroege avond vond een groot incident plaats waarbij zeven wagens uit verschillende klassen betrokken waren. Vijf van die wagens moesten de strijd staken, waardoor enkele belangrijke teams in de GTP-klasse hun kansen op de overwinning in rook zagen opgaan. Voorlopig gaat het echter uitstekend voor Porsche Penske Motorsport, dat met een 1-2 aan kop ligt en de toon zet in de topklasse. Ondertussen blijven in GTD-Pro onze landgenoten in de strijd om de overwinning, wat het Belgische kamp nog altijd hoop geeft op een sterk resultaat.
  • Dreamdrive
In de voorbije acht uur van de Rolex 24 at Daytona zijn meerdere teams tegen problemen aangelopen. De Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian Acura #93 kampte met ophangingsproblemen en volgt nu op 39 ronden achterstand. Het zwaarste moment kwam echter later in de vorm van een grootschalige crash in het donker. Dat incident begon bij de Cadillac Wayne Taylor Racing #40, bestuurd door Louis Delétraz, die in de tweede bocht tegen de vangrail botste en vervolgens weer de baan op schoot. Hierdoor werden meerdere wagens uitgeschakeld: naast de Cadillac verloren we ook de United Autosports #2 Oreca, de Paul Miller Racing BMW #48 en de Pfaff Motorsports Lamborghini. Enkele wagens wisten de crash te overleven, waaronder de AO Racing Porsche en de Tower Motorsports Oreca. En ook de BMW van Paul Miller Racing is weer onderweg.

Ook de Cadillac Whelen kende problemen toen die onverwacht de vangrail raakte op de oval, waardoor de wagen met aanzienlijke schade naar binnen moest. Zij zijn ondertussen ook al onderweg, met 53 ronden achterstand. Net na het passeren van de halfwegmarkering kwam er opnieuw een safety car-procedure, nadat Charlie Eastwood de brandende DXDT Racing Corvette had geparkeerd net na Oval Turn 2.
Belgen nog volop in de strijd om de winst
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
Door die ontwikkelingen blijven er nog maar vijf wagens over die in dezelfde ronde rijden aan de kop van de race. Porsche Penske Motorsport voert de lijst aan met een 1-2, waarbij de #7, met Laurens Vanthoor, aan de leiding ligt, gevolgd door de zusterwagen #6. De Meyer Shank Racing with Curb-Agajanian #60 staat derde, terwijl de Cadillac Wayne Taylor Racing #10 de vierde plek bezet. Dries Vanthoor, in de BMW Team RLL #24, sluit de top vijf af en blijft in dezelfde ronde.

In GTD Pro heeft Paul Miller Racing al één BMW verloren, maar de andere bolide staat voorlopig aan de leiding. Zij hebben een halve ronde voorsprong op de achtervolgers, mede omdat ze de pits opzochten vlak voor de safety car-situatie begon. Achter hen volgen negen wagens op één ronde achterstand, waaronder onze landgenoten Alessio Picariello (AO Racing Porsche, tweede plaats), Frédéric Vervisch (Ford Multimatic Motorsports, derde plaats) en Maxime Martin (GetSpeed Mercedes, vijfde plaats).

In LMP2 leidt de United Autosports USA Oreca #22 met Rasmus Lindh, James Allen, Paul di Resta en Dan Goldburg achter het stuur. De Inter Europol Competition-wagen volgt op zeven seconden, terwijl zes andere bolides, waaronder de Riley met Andy Jaenen als spotter, een ronde achter liggen.

In GTD is het een nek-aan-nekrace tussen de Inception Racing Ferrari en de Wright Motorsports Porsche. Hier volgen elf wagens op een ronde achterstand. De Iron Dames Porsche, met Sarah Bovy, bevindt zich op twee ronden achterstand na een lekke band rond uur acht.

Foto's: Porsche AG - BMW M Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 26 januari 2025 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons