van der Horst

Trekt Mercedes richting FIA WEC met een Hypercar?

Mercedes AMG Motorsport
Mercedes AMG Motorsport
Sinds de introductie van de nieuwe LMH- en LMDh-reglementen in de topklasse van het FIA WEC en IMSA is de klasse populairder dan ooit onder bekende fabrikanten. Inmiddels zijn er negen grote constructeurs actief, met een tiende die volgend jaar debuteert en een elfde die binnen twee jaar zal toetreden (boutiquemerken als Vanwall, Isotta Fraschini en Glickenhaus niet meegerekend). De aantrekkingskracht van deze klasse blijft stijgen, en er zijn nog steeds fabrikanten die interesse tonen om deel te nemen. Gisteren meldde Dailysportscar dat Mercedes-AMG mogelijk de nieuwste kandidaat is om de stap naar deze prestigieuze klasse te maken!
GetSpeed - Mercedes-AMG GT3 Evo
GetSpeed - Mercedes-AMG GT3 Evo
Eind vorig jaar ontstond er veel ophef rond de inschrijvingen voor de nieuwe LMGT3-klasse, waarbij slechts negen constructeurs een plek kregen. Zes van die plaatsen werden bezet door merken die al deelnamen in de Hypercar-klasse. Mercedes en Audi wilden ook graag op de grid staan, maar vielen buiten de boot, ten gunste van Aston Martin, McLaren en Ford. Hierdoor verloren Mercedes en Audi de mogelijkheid om te starten in Le Mans, omdat de Balance of Performance specifiek voor de negen geselecteerde merken zou gelden, en alleen zij zouden in aanmerking komen voor eventuele reserveplekken. Audi liet het idee daarna varen, maar dat was niet het geval bij Mercedes.

Mercedes-AMG One
Mercedes-AMG One
Stefan Wendl, hoofd van AMG Motorsport, gaf niet op en zocht naar allerlei manieren om de Mercedes-AMG GT3 Evo toch te laten deelnemen aan het WEC of de European Le Mans Series, om zo alsnog kans te maken op Le Mans. Lange tijd bleef het stil, totdat Dailysportscar meldde dat Mercedes-AMG mogelijk mikt op een plekje in de Hypercar-klasse. Daarmee zou het merk niet alleen in de Hypercar- maar ook in de LMGT3-klasse kunnen starten. Naar verluidt is Mercedes in gesprek gegaan met belangrijke toeleveranciers en regelgevers om hun deelname te realiseren. Mochten ze doorzetten, zou de deelname in beide klassen alleen maar uitgebreider worden, met Aston Martin dat volgend jaar zijn debuut maakt, Genesis dat waarschijnlijk in beide klassen zal meedoen, McLaren dat op 2027 mikt, en ook Honda/Acura die eventueel kunnen instappen.

Iron Dames - Lamborghini Huracan GT3
Iron Dames - Lamborghini Huracan GT3
Er gaan ook geruchten dat Mercedes in 2025 mogelijk alsnog in LMGT3 kan starten. In de paddock circuleert namelijk het bericht dat Lamborghini mogelijk afziet van deelname aan de Hypercar-klasse. Het Italiaanse merk gaf al aan dat het lastig kan worden om zowel het WEC als IMSA te combineren, vooral om financiële redenen. Dit zou betekenen dat als de SC63 niet meer aan de start komt in het FIA WEC, de Huracan GT3 Evo2 mogelijk moet plaatsmaken, en daarmee dus ook het Iron Dames-team met Sarah Bovy. Dit zou kansen kunnen openen voor Mercedes, al is de tijd om de bolide te homologeren voor LMGT3 beperkt. Of de constructeur uit Affalterbach nu toetreedt of niet; de klasse heeft sinds zijn debuut ruimschoots de verwachtingen overtroffen.

Foto's: Hans Van Onsem - Arne Simons - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 8 oktober 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons