Trekt Mercedes richting FIA WEC met een Hypercar?
Stefan Wendl, hoofd van AMG Motorsport, gaf niet op en zocht naar allerlei manieren om de Mercedes-AMG GT3 Evo toch te laten deelnemen aan het WEC of de European Le Mans Series, om zo alsnog kans te maken op Le Mans. Lange tijd bleef het stil, totdat Dailysportscar meldde dat Mercedes-AMG mogelijk mikt op een plekje in de Hypercar-klasse. Daarmee zou het merk niet alleen in de Hypercar- maar ook in de LMGT3-klasse kunnen starten. Naar verluidt is Mercedes in gesprek gegaan met belangrijke toeleveranciers en regelgevers om hun deelname te realiseren. Mochten ze doorzetten, zou de deelname in beide klassen alleen maar uitgebreider worden, met Aston Martin dat volgend jaar zijn debuut maakt, Genesis dat waarschijnlijk in beide klassen zal meedoen, McLaren dat op 2027 mikt, en ook Honda/Acura die eventueel kunnen instappen.
Er gaan ook geruchten dat Mercedes in 2025 mogelijk alsnog in LMGT3 kan starten. In de paddock circuleert namelijk het bericht dat Lamborghini mogelijk afziet van deelname aan de Hypercar-klasse. Het Italiaanse merk gaf al aan dat het lastig kan worden om zowel het WEC als IMSA te combineren, vooral om financiële redenen. Dit zou betekenen dat als de SC63 niet meer aan de start komt in het FIA WEC, de Huracan GT3 Evo2 mogelijk moet plaatsmaken, en daarmee dus ook het Iron Dames-team met Sarah Bovy. Dit zou kansen kunnen openen voor Mercedes, al is de tijd om de bolide te homologeren voor LMGT3 beperkt. Of de constructeur uit Affalterbach nu toetreedt of niet; de klasse heeft sinds zijn debuut ruimschoots de verwachtingen overtroffen.
Foto's: Hans Van Onsem - Arne Simons - Niels Vaeck
Tweet