van der Horst

12H Spa: Foutloze dubbel voor RedAnt Racing

RedAnt Racing
RedAnt Racing
Na een prachtige zege tijdens de openingsmanche in Mugello schreef RedAnt Racing ook de tweede wedstrijd van de Creventic 24H Series 2024 op zijn naam. Meer nog: na afloop van de 12 Uur van Spa legden de RedAnt-bolides in de 992-klasse beslag op de eerste twee plaatsen. Een passende beloning voor een foutloze prestatie in soms danteske omstandigheden.
  • Hamofa Performance
Men zou al beginnen denken dat de Australische band Crowded House zijn inspiratie voor de hitsong ‘Four Seasons in One Day’ in Spa-Francorchamps heeft gevonden. De weersomstandigheden die de deelnemers aan de 12 Uur van Spa zaterdag en zondag kregen voorgeschoteld grensden immers aan het ongelooflijke.
 
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
“Er waren momenten in de race dat we op een kwartier tijd alles voor de wielen kregen geschoven”, grijnsde RedAnt Racing-teambaas Bert Redant achteraf. “Regen, sneeuw, hagel, zon, alles. Uitdagingen genoeg, dus. In zo een omstandigheden komt het er uiteraard op aan om qua bandenkeuze juist en gepast te reageren. Met ABS en tractiecontrole op onze Porsche 992 Cup kan je het op een natte piste nog wel even uithouden op slicks, maar als het blijft regenen, dan moet je uiteraard wisselen. Onze mecaniciens hebben dit weekend de nodige pitstoptraining gehad, dat kan ik je wel vertellen! Ik ben de tel wat kwijtgeraakt, maar ze hebben zeker 20 bandenwissels foutloos uitgevoerd.”
 
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
Ook de rijders lieten zich niet vangen aan de ontzettend lastige omstandigheden. Bij de pauze op zaterdagavond lag de #904 RedAnt Porsche van Peter Guelinckx, Michiel Haverans en Brent Verheyen op een tweede plaats in de 992-klasse, vlak achter de #903 zusterauto van Yannick en Ayrton Redant, die op hun bolide voor de gelegenheid het gezelschap hadden van de 23-jarige Litouwer Julius Adomavičius.

 
“Toen Julius me bij de start van het weekend vertelde dat hij in zijn hele carrière nog maar één keer in de regen had gereden, trok ik toch grote ogen”, vertelt team manager Marc Goossens. “Dat heeft hij dit weekend wel goed gemaakt, denk ik. Hij bleef van start tot finish verstandig en waar nodig voorzichtig rijden. Die jongen heeft echt heel wat potentieel.”
 
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
“Op zaterdag hadden we een redelijk overwicht, maar op zondag werd snel duidelijk dat je die gunstige uitgangspositie ook snel opnieuw kan verliezen”, vervolgt Bert Redant. “Een vroege lekke band, wat pech met de timing van een Code 60-periode, en de #903 verloor opeens een pak plaatsen. Dan komt het er op aan om rustig te blijven en gewoon je ding te blijven doen.”

 
Uiteindelijk reden de Redant-broers en Adomavičius opnieuw naar de eerste plaats in de 992-klasse, en een mooie negende plek algemeen, één positie hoger dan de RedAnt Porsche van Guelinckx, Haverans en Verheyen.

RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
RedAnt Racing - Porsche 992 GT3 Cup
“Veel beter kon het seizoen niet beginnen voor ons”, besluit Bert Redant. “Ik wil de rijders dan ook stuk voor stuk feliciteren met wat ze dit weekend hebben laten zien. Twaalf uur racen in zo een helse omstandigheden is al geen kattenpis, maar als je de auto’s dan ook zonder één krasje, zonder één foutje of schuiver naar het podium kan rijden… Echt, hoed af. Ook de mecaniciens en andere teamleden leverden perfect werk. We timmeren nu toch al een paar jaar aan de weg om dit niveau te bereiken, en als dat dan in zo een lastige race ook lukt, dan schenkt dat heel wat voldoening. Hier ben ik echt ontzettend trots op. Op naar Portimão, zou ik zeggen!”
 
En lang moet daar niet voor worden gewacht. De Portugese 24 uurs-race wordt op 11 en 12 mei op de Autódromo Internacional do Algarve afgewerkt.

Racemail Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op maandag 22 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons