van der Horst

24H Le Mans: 24H Le Mans: Lamborghini versterkt zijn rangen met tweede Hypercar

Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Sinds het begin van het seizoen prijkt een Lamborghini op de deelnemerslijst in de koningsklasse van het WK Uithouding. Aanvankelijk bleef het bij een enkel exemplaar, speciaal voor Le Mans vervoegt zich nu een tweede SC63. Tijd om de eerste Hypercar uit Sant’Agata, gerund door Iron Lynx, eens beter onder de loep te nemen.
LMDh
Net als BMW, Cadillac, Isotta Fraschini en Porsche opteert Lamborghini voor de LMDh formule. Een afkorting die staat voor Le Mans Daytona hybrid, een klasse die in het IMSA kampioenschap bekend staat als GTP. Het LMDh-reglement werd gezamenlijk gecreëerd door de International Motor Sports Association (IMSA) en de Automobile Club de l'Ouest (ACO) als opvolger van de Daytona Prototype International-klasse. Reglementen gepland om de volgende generatie Daytona Prototype International-reglementen te worden, samengevoegd met de Le Mans Hypercar-reglementen.

Op 17 mei 2022 gaf de directie van Lamborghini Automobili groen licht voor de ontwikkeling van een prototype met oog op deelname aan zowel het FIA WEC als het IMSA-kampioenschap. Meer details volgden dat jaar op Le Mans waarbij een nauwe samenwerking met Ligier werd aangekondigd. In september communiceerde Lamborghini de eerste technische details. Onder leiding van Giorgio Sanna verzorgt Lamborghini Centro Style zelf het ontwerp van opbouw op de door Ligier aangeleverde monocoque uit koolstof. De Squadra Corse 63, kortweg SC63, zoals de Hypercar officieel noemt, wordt aangedreven door een langsgeplaatste 3,8 liter V8 biturbo motor, goed voor zo’n slordige 680 pk. Zoals het LMDh-reglement bepaalt beschikt dit prototype over een extra elektromotor van Bosch en een X-trac versnellingsbak. Williams Advanced Engineering zorgde voor de overige componenten van de hybride aandrijflijn.

Debuut
Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
Lamborghini Iron Lynx - Lamborghini SC63
In de handen van Mirko Borlotti-Daniil Kvyat-Andrea Caldarelli maakte de SC63 dit jaar zijn debuut in de 10 Uur - 1812 km van Qatar, de eerste wedstrijd van het FIA WEC. Kvyat kwalificeerde de nieuwkomer op een 18de plaats. Ondanks een ophangingsprobleem waardoor de equipe 4 ronden verloor bewees de Hypercar van Lamborghini zijn duurzaamheid en eindigde op een welverdiende 13e stelling. In de 12 Uur van Sebring beleefde de SC63 zijn vuurdoop in het IMSA-kampioenschap. Gepiloteerd door Matteo Cairoli-Andrea Caldarelli-Romain Grosjean, behaalde het Italiaanse prototype een mooie zevende stek. Tijdens de tweede afspraak van het FIA WEC, verreden op Imola, behaalde SC63 zijn eerste WK punten dankzij een 12de plaats. Grote ontgoocheling op Spa Francorchamps voor het Team Lamborghini Iron Lynx waar de SC63 tot opgave werd gedwongen door een ophangingsprobleem dat de achteras beschadigde.

Speciaal voor Le Mans zorgt een tweede wagen voor extra versterking van het Lamborghini-Iron Lynx team. De SC63 met startnummer 19, bemand door Grosjean-Caldarelli-Cairoli behaalde een 21ste tijd tijdens de kwalificaties. Startnummer 63 van Schiavoni-Cressoni-Perera scoorde de 13de chrono.
Wordt vervolgd…

Tekst: Alec Lavaerts
Foto's: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24 Heures du Mans op zaterdag 15 juni 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons